1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Damperli yük araçlarında iş güvenliği

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve Erdem Baskın tarafından 23 Eylül 2014 başlatılmıştır.

  1. Erdem Baskın Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    OSGB
    her geçen gün damperli araç kazalarına bir yenisi ekleniyor.
    imagesCA3KY9ZQ.jpg
    iş güvenliği profesyonellerinden isteğim/ricam, sorumlu oldukları ve olabilecekleri özellikle nakliyat firmalarında bu eksikliği göz ardı etmemesi, yaptığımız işi her ne kadar kanuna uygun yapmaya çalışıyorsak ta, işverenden istediğimiz bir düzeltici önleyici faaliyete karşılık HANGİ KANUNDA VAR DAYANAK GÖSTER, VARSA YAPARIZ, düşüncesinden kurtulmamız, kurtulmalarıdır. çünkü karşılaştığımız öyle eksiklikler var ki, kanunda bununla ilgili direkt olarak bir yaptırım yada prosedür kriter bulamıyoruz, bahse konu olan DAMPER olayı da buna bir örnektir.
    imagesCAA48D0Z.jpg
    yaptığım araştırmalarda ise gördüğüm acı gerçek şu ki, bu araçların kanunen ve tüvtürk prosedürüne uygun olduğu, her an bir üst geçidin, bir yaya geçidinin çökeceği, sadece araç şoförü değil trafik ve yaya güvenliğinin de hiçe sayıldığı
    imagesCAPHTM3R.jpg
    damperli araçlarda, damper açık olduğu esnada devreye giren ve şaseden kumanda ile çalışan bir uyarı ikaz sistemi, switch tertibatı, hatta hareket halinde iken damperin açılmaması için gerekli güvenlik önlemleri hız kesiciler, hız sınırlayıcılar, vb olmalı

    hazırlanan çalışma talimatlarında, görev yetki sorumluluklarda da bu kriterlerden çok fazla bahsedilmiyor, gerekirse talimatlarda daha fazla ayrıntıya inelim,
    http://www.haberler.com/chp-arac-muayenesinde-damper-guvenligine-neden-6448115-haberi/http://www.isgforum.net/threads/kamyon-talimatları.5355/
    imagesCAQOZRUY.jpg
    hali hazırda bu tür güvenlik tertibatı olan araçlar mevcut, reklam olarak algılanmaması adına bir örnek paylaşıyorum
    Arslan Makine, damper güvenlik donanımlarını artırdı
    23 Kasım 2012 Cuma 09:38
    Arslan Makine, ürettiği damperlerde kabin içi sesli ve görsel ikaz sistemleri ile güvenlik donanımlarını artırıp, kullanıcı hatalarını en aza indirmeyi hedefliyor.

    İZMİR - Aliağa Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren Arslan Makine, ürettiği damperlerde kabin içi sesli ve görsel ikaz sistemleri ile güvenlik donanımlarını artırıp, kullanıcı hatalarını en aza indirmeyi hedefliyor.
    Aliağa Organize Sanayi Bölgesi’nde (ALOSBİ) araç üstü ekipman ve treyler üretimi yaptıklarını söyleyen Arslan Makine Üretim Müdürü Haldun Türkoğlu, “Damperlerde çalışma esnasında oluşabilecek kullanıcı hatalarını sıfıra indirmek istiyoruz. Bu amaçla kabin içerisine yerleştirilen sesli ve ışıklı ikaz sistemi ile sürücü ikaz ediliyor. Sistem damper düğmesinin açılması ile birlikte devreye giriyor, kabin içerisinde sesli ikaz devam ederken aynı zamanda kırmızı ikaz lambası da yanıyor.
    Damper araç şasisine oturana dek ikaz sistemi devam ediyor. Sürücü hem görsel olarak hem de sesli olarak uyarılmış oluyor ve aracını hareket ettirmeden önce damperi indiriyor. İkaz sistemi damper tamamen indirildiğinde devreden çıkıyor. Kabin içerisine yerleştirilen ikaz sistemi araç stop ettirilse dahi uyarı vermeye devam ediyor. Kabin içi uyarı sistemi kamu araçlarında standart olarak sunuluyor. Özel sektör içinse opsiyonel olarak projelere dahil ediliyor” dedi.
    Kentsel dönüşüm projelerinin hayata geçirilmesi ile birlikte şehiriçi hafriyat taşımacılığının hız kazandığına dikkat çeken Türkoğlu, “Şehir içerisinde sürücü hatalarının sonuçları çok daha ciddi olabilir. Bunun önüne geçmek de damperlerde uygulanan güvenlik önlemleriyle mümkün. Son olarak Aliağa’da başlayan hafriyat çalışmaları şehiriçi trafiğini olumsuz etkiledi. Sürücü hatalarından kaynaklanan şikayetleri değerlendirdik. Gelen şikayetler arasında en belirgini, araç hareket halindeyken damperin farkında olmadan kaldırıcıya verilmesi sonucunda hafriyatın etrafa dökülmesiydi.
    Kamu için çalışan damperler şehir içerisinde benzer sürücü hataları ile risk oluşturuyordu. Sürücü hatalarından kaynaklanan hataları ortadan kaldırmak için damperin kaldırıcıya verildiği andan itibaren kabin içerisinde hem sesli hem de ışıklı olarak sürücüyü uyarmak gerekiyordu. Damper şasisine yerleştirdiğimiz özel sensörler ile damperin kaldırıcıya verildiği andan itibaren devreye giren uyarı sistemi uygulamasını başlattık. Damper devrilme risklerine karşı damper şasi içerisine takviye, şasi arkasında burkulmaya karşı çapraz traversler, denge kolu mekanizması ve içi dolu arka mil gibi uygulamalara ek olarak sürücü hatalarına da çözüm getirmiş olduk” dedi.
    http://www.kobiden.com/arslan-makine,-damper-guvenlik-donanimlarini-artirdi-18060h.htm

    Köprüyü Yıkan Damper Standardın Dışında Fakat Kanuna Uygun
    04 Eylül 2014

    [​IMG]
    Kaza Sonrası İlk Soru “Aracınız Sigortalı mı” Olacak
    Geçtiğimiz gün Avcılar’da köprünün yıkılmasına sebep olan kamyon damperi akıllara bu alanda uygulanmakta olan kuralları getirdi. Maalesef ki damperi açıkken o hızı yapabilen kamyonu engelleyecek teknik özellik var fakat yasal zorunluluk yok.
    Kamyon Damperi Yıktı Geçemedi
    Açık damper kazaları fazla duyulmasa da sık yaşanan olaylar arasında. Çoğu ülkede parmaklıklarla, plastik uyarıcılarla, engelleyici uyarıcılarla önlemler alınabiliyor. Avcılar’da damperi açık şekilde seyreden kamyon üst geçide çarparak, yolcularla birlikte yıkılmasına sebep oldu. Hatta köprünün yıkımı ile arabasında sıkışan bir minibüs sürücüsü de hayatını kaybetti.
    Kameralarda gözüken ise damperi açık kamyon hızını hiç düşürmeden seyrettiği halde; kamyon şoförü damperi kapamak için düğmeye bastığını fakat sistemin kilitlendiğini söylemesiydi. Öyleyse neden durmayı denememişti? Damperin açıldığını fark etmediyse de hızı engelleyecek bir sistem var mıydı? Elbette var fakat denetleyecek bir kural yaptırım yok.

    Standartların Dışındaki Kamyona Engel Yok
    2010 yılında TSE kamyonların kasası tam kapanmadıysa kilometresinin 10’u aşmayacak şekilde olmasının ve damper açıldığında görsel işitsel uyarıların verilmesi gerektiğini belirledi. Fakat bu standart Trafik tescil aşamasında ve muayene istasyonlarında geçerli değil.
    Damperin yıktığı üst geçit çelik profil yapımıydı. 2 yıl önce aynı üst geçide yine bir kamyon kasası çarpmış, yıkılmamış fakat köprü zarar görmüştü. Yetkililer köprünün hemen yenileceğini belirtmişti. Kazanın trafik yoğunluğunun ve iş saatinin azaldığı saat 10:00 civarlarında olması ve bir öncesinde bulunan Avcılar metrobüs köprüsüne rastlamamış olması büyük bir facianın önüne geçilmesini sağladı. Avcılar metrobüs köprüsü ana durak yeri olduğundan günün her saati çok yoğun. Yine de bir kişinin canına mal olan bu kaza oldukça üzücü.
    https://www.sigortaci.net/damperi-acik-kalan-kamyon/

    TMMOB'DAN DAMPERLİ KAMYON KAZALARI İÇİN AÇIKLAMA
    - TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Sekreteri Cenk Cihangir, 3 Eylül'de Avcılar'da, bugün de Kartal'da meydana gelen damperli kamyon kazaları ile ilgili bir basın açıklaması yaptı. Cihangir, damper açılma kazaları için acil denetim...
    22.09.2014 21:23


    - TMMOB Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Sekreteri Cenk Cihangir, 3 Eylül'de Avcılar'da, bugün de Kartal'da meydana gelen damperli kamyon kazaları ile ilgili bir basın açıklaması yaptı. Cihangir, damper açılma kazaları için acil denetim yapılması gerektiğini belirterek, şunları söyledi:

    "Damperli kamyon veya yarı-römorklarda olan yük boşaltmak için gövdenin arkaya doğru devrilmesi sisteminin hareketi sırasında kamyon şoförünü ve çevredekileri uyaran sesli ve ışıklı uyarı sistemi olması gerekmektedir. Ayrıca kamyonun seyir halindeyken damperin açılmasını önleyecek tedbirlerin olmaması ve periyodik denetimlerle denetlenmemesi sonucu ülkemizde her sene sıkça bu tür kazalar olmaktadır. Bu kazaların önlenebilmesi için, bu tür damperli araçlara hareket sırasında kasanın arkaya (veya yana) devrilmesini önleyecek düzenekler takılması ve periyodik olarak, yılda bir yapılan araç muayenesi dışında denetlenmesi şartı getirilmelidir. Mevzuatlarda detayları olmasa dahi üretici firmalar azami güvenlik şartlarına uygun olarak üretim yapmalı, ülkemizde araçların ve yolcuların güvenliğinden sorumlu olan bakanlıklar ve kamu kurumları denetim görevlerini yerine getirmelidir. Ayrıca ülkemizde araç imalatıyla ilgili üst kurum olan Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve TSE özel düzenlemelerle azami güvenlik tedbirlerini üretici firmaların almasını istemeli ve denetlemesini sağlamalıdır."
    "DENETİM GÖREVİNE HAZIRIZ"
    Cenk Cihangir, vakit kaybetmeden Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın, seyir halindeyken damperin açılmasını engelleyecek emniyet düzeneklerinin üretim aşamasında olması için yönetmelik çıkarması gerektiğini dile getirerek, "TMMOB Makina Mühendisleri Odası daha gelişmiş bir Ticari Araç Teknik Güvenlik Denetimi için her türlü görevi üstlenmeye hazırdır. İlgili kurumlara, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı'na çağrımızı yineliyoruz, yasal düzenlemeler ve kamusal denetimlerle bu kazalar önlenebilir. Görevlerini yapmayan, birbirinden haberi olmayan, meslek odalarının raporlarını, bilim insanlarının söylediklerini kulak arkası eden bir siyasi anlayışla yönetilen kurumlar olduğu sürece insanlarımız hayatlarını kaybetmeye ve bu tür kazalar yaşanmaya devam edecektir" dedi.
    http://www.haber3.com/tmmobdan-damperli-kamyon-kazalari-icin-aciklama-2913330h.htm

    Ekli Dosyalar:

    • haber.jpg
      haber.jpg
      Dosya Boyutu:
      19,5 KB
      Görüntüleme:
      584
  2. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi