1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Hayat kurtaran sürüş teknikleri

Konusu 'Trafik Yönetimi ve Kontrolü' forumundadır ve Erkan Dündar tarafından 7 Aralık 2014 başlatılmıştır.

  1. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    HAYAT KURTARAN SÜRÜŞ TEKNİKLERİ
    Otomobil kullanırken meydana gelebilecek ciddi olaylara karşı uyulması gereken basit teknikler hayat kurtarıyor. Ön camınız kırıldığında, lastiğiniz patladığında veya aracınız alev aldığında yapmanız gerekenler:
    Otomobil kullanmanın inceliklerini anlatan İsmail Yula, yüksek hızla seyreden araçlarda ön camın kırılması, lastiğin patlaması ve araçta yangın çıkması gibi ciddi tehlike yaratan durumlarda sürücünün soğukkanlı davranmasını öneriyor.
    [​IMG]
    Cam Kırılması
    İsmail Yula, özellikle süratli hareket eden araçlarda ön camın kırılması halinde, sürücülerin nasıl hareket etmesi gerektiğiyle ilgili olarak şunları öneriyor:
    Aynalardan yararlanarak aracınızı yolun sağ tarafına park edin. Flaşörleri açın ve dikkatlice dışarı çıkın. Aracın cama yakın olan kalorifer ve havalandırma deliklerine gazete kağıdı veya bez parçası koyarak, cam parçacıklarının bu kısımlara düşmelerini önleyin. Sonra krikonun arka kısmı ile camı içeriden dışarı doğru kırın. Cam lastiğini dikkatlice çıkarıp temizledikten sonra, yeniden kullanılabileceği için bagaja koyun. Gazete kağıdına birikmiş cam parçalarını bir naylon torba içine koyun ve en yakın çöp bidonuna atın. Öylece en yakın cam tamircisine kadar gidin.

    Lastik Patladığında
    Patlayan, arka lastiklerden biriyse, arabanın arkasının sağa veya sola doğru kaymaya başlayacağını belirten İsmail Yula, ön lastiklerden biri patlamışsa, mümkün olduğu kadar fren yapmamaya çalışılması gerektiğini bildiriyor. Ön lastiklerden biri patladığı zaman, aracın, lastiğin patladığı yöne doğru kuvvetlice çekildiğini vurgulayoruz ve,bu durumda direksiyonla, aracın düz bir doğrultuda tutulmaya çalışılması ve yavaş frenleme ile durmasının sağlanması gerektiğini kaydediyor.
    Ayrıca, taşmış dereler, nehirler veya büyük su birikintilerinin içinden geçerken, aracın hızının kesilmesi gerektiğini hatırlatıyoruz. Mütevazı bir aile otomobilinin, 25-30 santimlik su birikintisinden geçebilecek yetenekte olduğunu, bu noktanın üstüne su geldiği takdirde, su damlacıklarını kuvvetli bir sprey gibi motorun üstüne püskürdüğünü, bu su bombardımanının da, bujilerin ve distribütörün ıslanmasına sebep olarak aracın stop etmesine yol açtığını belirtiyor.
    [​IMG]
    Araçlarda Yangın
    Araçlardaki yangının önüne geçilmezse, büyük bir facianın meydana gelebileceği uyarısında bulunan İsmail yula, buharlaşmış benzinin tutuşarak deponun alev almasına sebep olduğunu bildiriyor. Bir süre sonra da aracın infilak edebileceğini kaydeden İsmail Yula, "Araçta duman tespit edildiği an araç durdurulmalı. Sonra anahtar üzerinde kontak kapatılmalı. Direksiyonun kilitlenmemesine dikkat edilmeli. Aksi halde, gerektiği takdirde aracın itilmesi mümkün olmaz. Bütün yolcular dikkatlice dışarı alınmalı. Motor kaputu kısmi olarak açılmalı. Böylece alevlerin büyümesi önlenmiş olur. İmkan varsa akü kutup başı sökülmeli. Yangın söndürücü varsa kullanılmalı, yoksa, battaniye veya oto kılıfından yararlanılmalı. Bu örtüler, alevlerin oksijen alıp büyümesini önleyecektir" tavsiyesinde bulunuyor.
    Kayma Esnasında
    İsmail Yula, aracıyla yokuş çıkarken geriye doğru kaymaya başlayan sürücülere de şu önerilerde bulunuyor:
    Ayağınızı yavaş yavaş gaz pedalından çekin ve zemine tutunma sağlanınca yavaş yavaş tekrar basın. Kayarken savrulmayı engellemek için direksiyonunuzu kayma yönüne doğru çevirin, kesinlikle tekerleklerin kızaklamasına sebep olacak şekilde frene basmayın. Unutmayın, dönmeyen ön tekerleklere yön verilemez. Eğer kızakladıysanız, hemen fren basıncını azaltın ve tekerleklerin dönmesini sağlayın ama, sakın ayağınızı frenden tam olarak çekmeyin (ABS varsa sonuna kadar basmak gereklidir). Gaza gereğinden fazla basmışsanız ayağınızı gazdan çekin, frene çok bastıysanız frendeki basıncı azaltın, direksiyonu sert şekilde çevirmişseniz direksiyonu yumuşatın, ayağınızı debriyajdan sert çekmişseniz tekrar debriyaja basın.
    [​IMG]
    ŞEHİR TRAFİĞİNDE SÜRÜŞ ÖNERİLERİ
    Şehirde yaz sürüşü ile ilgili öneriler
    1. İki kat tetikte olun - Dikkat edecek daha çok şey var!
    Kentler ve şehir alanları en yüksek yoğunluğa ve yayalar, tramvaylar ve bisikletlerden, sokak süpürücülerine ve çöp kamyonlarına kadar trafik çeşitliliğine sahiptir. Dikkat edilmesi gereken şeyler iki katına çıkıyor. Arabanızın önünde, arkasında ve yanlarında neler olduğuna çok dikkat etmelisiniz.
    2. Aynaları kullanmanın yanında, omuzunuzun üstünden bakın. Tüm aynalara bakmış olsanız bile, kör noktalara dikkat edin. Her şerit değiştirdiğinizde ya da bir engelden kaçtığınızda, başka motosiklet ya da araç var mı diye etrafı kontrol edin.
    3. Kavşaklar daha da fazla dikkat ister.
    Kavşaklara özellikle dikkat edin. Dikkat edilmesi gereken ve yanlış gidebilecek daha çok şey var. Yavaş gidin ve yayaların yanlış hareketlerini önceden tahmin edin.
    4. Yeterince erken ve düzenli biçimde sinyal verin. Dönerken ya da şerit değiştirirken daima önceden sinyal verin. Zorlayarak başka şeride geçmeniz kızgın ve öfkeli tepkilere yol açabilir.
    5. İşbirlikçi ve esnek tutum geliştirin.
    Başkaları hata yaptığında, onlara hoşgörü gösterin. Bu, kazalara yol açan gergin durumları engelleyebilir
    Konforlu sürüş için öneriler
    Bu öneriler yaz koşullarında daha konforlu bir sürüş yapmanıza yardımcı olacaktır.
    1. Sağlık durumunuzun farkında olun. Formda bir görme ve işitme gücüne ihtiyacınız var; diğer sürücülerin hareketlerine karşı tetikte ve onlara yanıt verebilecek durumda olmalısınız. -Alkol aldığınızda -Uykulu hale neden olabilecek reçeteli, reçetesiz herhangi bir ilaç aldığınızda -Performansınızı ya da algılamanızı etkileyebilecek bir ilacın tesiri altındayken -Çok yorgun olduğunuzda -Duygusal olarak zayıfken (bu kayıtsız olmanıza neden olabilir) araç kullanmayın.
    2. Bilinçli bir şekilde yeterli dikkat ve doğru tutumu edinmek için çalışın. Güçlü ve zayıf taraflarınızın farkına varmanıza yarayacak bir yöntem de aracınızı kullanırken, yüksek sesle yol durumuyla ilgili yorum yapmaktır. Bu, size meydana gelen herşeyin eksiksiz bir resmini verecektir. Güvenliğinizi etkileyecek yeni faktörlerin farkına varabilirsiniz. Bu sizi, zayıf noktaları ve konsantrasyon eksikliği ya da diğer sürücülerin davranışlarını önceden tahmin etmedeki hatalar gibi tehlikeleri görmenize ve kendinizi daha iyi tanımanıza yardımcı olur.
    3. İleri yaşta bir sürücü olarak, araba kullanışınızı düzenli olarak teste tâbî tutun.
    Kronolojik yaş yalnız başına yeterli bir sürüş kabiliyeti göstergesi değildir. Bununla birlikte, ileri yaşta bir sürücü olarak, tepki verme sürenizin uzadığını, görme ya da işitme gücünüzün azaldığını farkedebilirsiniz. Sürüş becerileriniz konusunda; ailenizin, arkadaşlarınızın ve diğerlerinin yorumlarına özellikle duyarlı olun. Bilgilerinizi güncelleyecek dersler almak ya da sürüş yükümlülüklerinizi başka biriyle paylaşmak isteyebilirsiniz. Eğer araba kullanmanın kabul edilemez strese ve tehlikeye neden olduğunun farkına varırsanız, alternatif çözümler aramak isteyebilirsiniz. Toplu ulaşım ve benzer diğer hizmetler konusunda güncel bilgiye sahip olun. İşte güvenli sürüş için birkaç kapasite düşüşü belirtisi: Küçük çarpmalar ya da son anda kurtarmalar. Sürüş sırasında zihnin başka yönlere kayması ya da konsantrasyon sağlayamama. Sıradan yol işaretlerini okuyamama. Diğer sürücülerin size sık sık klakson çalması. Sürüşünüz hakkında polis, aile ve arkadaşlar tarafından uyarılar gelmesi.
    4. İyi bir gece yolculuğu sürücüsü olunEğer düşük görüş düzeyinin ihtiyacı olan özel dikkatin farkındaysanız, gece sürüşü çok zevkli olabilir. Birkaç temel ilke: Ön ve arka farlarıızı gün batımından gün doğumuna kadar açık tutun. Önünüzde ya da 200 metrede karşıdan gelen araç varsa ön farlarınızı kısa yakın. Aracınız gece bozulursa, diğer sürücülerin sizi görebileceğinden ve zamanında durabileceğinden emin olun. Flaşörlerinizi yakın. Mümkünse, arabanızı yolun dışına çekin. Bir tepenin üstünde ya da virajın etrafında durmaktan kaçının. Geceleyin yolda kalmak için yolun yanındaki reflektörlere ve yardımcı olabilecek herhangi başka görsel işaretlere dikkat edin.
    5. Yavaşlayın Çok yavaş gitmek riskli olabilir, ama kendinizi sis, yağmur, kar ya da göz kamaştıran güneşli havalar gibi zor koşullarda bulduğunuz her zaman hızınızı azaltın. Acele etmeyin ya da sabrınızı kaybetmeyin.
    [​IMG]
    6. Lastiklerinizi düzenli olarak kontrol edin
    Aşağıdaki bakımı düzenli olarak yaptığınızdan emin olun: Lastiklerinizin hava basıncını uygun seviyede tutun. Lastikleriniz için doğru hava basıncı, araç üreticisi tarafından belirlenir ve araç kapı içinde, torpido gözünde ya da benzin kapağında bulunabilir. Bu, aynı zamanda kullanım kılavuzunda da belirtilmiştir. Lastiğinizin yanında belirtilen numara lastiğiniz için tavsiye edilen hava basıncı değildir - Lastik için en yüksek hava basıncıdır -. Lastiğinizin hava basıncını ayda bir kez kontrol etmelisiniz. Lastiklerin diş derinliğini kontrol edin. Uygun diş derinliği savrulmaları, suda kızaklamayı ve lastik patlamalarını engellemeye yardım eder. Her mevsim için sürüş önerileri:Dört mevsimde sürüş önerileri. 1. Aracınızı kışa hazırlayın.
    Motorun soğutucusuna uygun miktarda antifriz ekleyin. Bu arabanızı donmadan ve paslanmadan korur. Aracınızı kışın soğuk havalarda çalıştırabilmek için akünüzde yeterli gücün olduğundan emin olmak üzere kontrol edin. Frenlerinizi kontrol edin. Eğer frenler iyi tutmuyorsa, araç dururken bir tarafa doğru çekebilir. Kış süresince yanınızda acil ikmal malzemesi bulundurun. El feneri, battaniye, kum ya da tuz, buz kazıyıcısı bulundurmak gereklidir. Kaolriferi ve rezistansı kontrol edin. Bu hem sizin rahatlığınız, hem de arabanızın ön camının buzdan ve buğulanmadan korunması için gereklidir. Yağınızı değiştirin. Özel kış yağı aracınızı kolay çalıştırmanızı sağlar. Ön camınız için doğru sıvıyı kullanın. Uygun sileceklerle birlikte kullanılan bir antifriz ön camlarınızın her zaman temiz kalmasını sağlayacaktır.
    2. Kış koşulları için sürüş becerilerini öğrenin Gideceğiniz yere varmak için kendinize fazladan zaman ayırın. Güvenli sürüş mesafesini iki ile çarpın. Önünüzdeki arabayla sizin aranızdaki fazladan alan, durmanız için size yeterli zamanı verecektir. Aracınızı temiz tutun. Temiz suyla düzenli durulamak; kimyevi maddeler ve yolları buzlardan arındırmak için kullanılan tuz ve taş nedeniyle oluşan korozyonu azaltır. Köprülerden ve üst geçitlerden kaçının. Bu yüzeylerde buz daha kolay oluşur, bu sebepten sürüşünüzü buna uygun ayarlayın. Görün ve görünün. Farlarınızı açık ve ön camınızı temiz tutarak görüşünüzü destekleyin. Buzda ya da karda yolda kaldığınız zaman ne yapmanız gerektiğini bilin. Tekerleklerinize patinaj yaptırmayın. Lastiklerin etrafındaki karı temizleyin ve aracınızı yavaş hareketlerle ileri ve geri hareket ettirin. Aracın önden ve arkadan kaymasıyla nasıl başa çıkacağınızı öğrenin. (daha fazla bilgi için 'Kış sürüşü önerileri'mize bakın.)
    [​IMG]
    3. Mevsimler değiştiğinde, özellikle ilkbahar ve sonbaharda, aşırı yağmurlar için hazırlıklı olun
    Bu sitedeki 'Kış sürüşü önerileri'mizi okuyun. Farkında olunması gereken birçok önemli şey var: Suda kızaklama ve önleme yöntemi Islak yollar ne zaman en tehlikelidir Kaymalarla nasıl başa çıkılır Hızı azaltmanın önemi Diğer araçlarla doğru mesafe nasıl korunur ve çekiş gücü nasıl korunur.
    4. Mümkün olan en eksiksiz yardım kitini oluşturun, özellikle yol dışı sürüşü için.Saplanıp kalırsanız buna hazırlıklı olun. Kitiniz için sağlam bir kap kullanın (ağır bir çanta veya muhafaza). Yol için aydınlatma malzemesi, yün battaniyeler, geçici olarak kullanılan elektrik kabloları, çerezler, yemek yapmak için küçük bir ocak, çorba paketleri, yemek kapları ve çatal bıçak, kalın çoraplar, şapka, eldiven, ilaçlar, lastik zinciri, kar küreği, mum, çakmak ve kibrit, dolu pillerle el feneri ve radyo, beklerken okumak için birşeyler. İlaçları ve kişisel malzemeleri unutmayın. Daima ilk yardım kitiniz yanınızda olsun. Ve cep telefonunuzun yeteri kadar pili olduğundan emin olun.
    5. Farklı mevsimlerin özel gereksinimleriyle tanışmak için çok önceden hazırlanın. Aracınızı ve lastiklerinizi kışa ve diğer mevsimlere çok önceden hazırlamalısınız. Sis, aşırı yağmur, kar ve buz, göz kamaştırıcı havalar ve sıcaklık hepsi kendine özgü bakım ve ayarlamaları gerektirir. Daha fazla bilgi için kış sürüşü önerilerimize ve bu sitedeki 'Bir lastiğin bakımı' bölümüne bakın. Ve Goodyear bayinize danışın.
    [​IMG]
    6. Sisle nasıl başa çıkıldığını bilin. En iyisi siste araba kullanmamaktır, ama eğer mecbursanız aşağıdaki önlemleri alın: - Yavaşlayın. Eğer ön ya da arka farlar görürseniz daha da yavaşlayın. Bir sürücü yol şeridinin ortasında, durmuş ya da güçlükle hareket ediyor olabilir. - Kısa farlarınızı açın ya da sis lambaları kullanın. - Farlarınızı çok uzun açmayın. Görüşünüzün limitine kadar açın. Aniden durmak zorunda kalabilirsiniz. Eğer sis çok yoğunsa, şeridin dışına çekin ve durun. Saatte 10 - 20 km hız ile araç sürmeyin. - Diğer sürücüleri uyarmak için, dönmeden önce sinyal verin ve frene duracağınız noktaya gelmeden daha erken basın.
    7. Kuvvetli rüzgarlarla nasıl başa çıkacağınızı öğrenin.
    Kuvvetli rüzgarda araç kullanırken, aşağıdakilerin farkında olun: - Kamyonların, SUV'lerin, karavanların ve çekilen araçların sürücülerinin özellikle dikkatli olmaları gerekir. - Hızınızı yavaşlatın ve korunaklı bir bölgeden açık bir alana giderken yönlendirme düzeltmelerini yapın. - Kamyon ve otobüs gibi ağır vasıtalarla karşılaştığınızda hızınızı azaltın. - Şiddetli yağmurlar ya da karla karışık yağmurlar, şiddetli rüzgarlara eşlik ederler. Islak ya da kaygan bölgeler için hazırlıklı olmalı ve bu koşullar için plan yapmalısınız.
    [​IMG]
    Islak zeminde sürüş önerileri.
    Bu öneriler sizi ve yolcularınızı ıslak yollarda emniyette tutar
    1. Düzenli olarak lastiklerinizi kontrol edin...Her zaman yola çıkmadan önce lastiklerinizi kontrol edin. Aşağıdaki bakımı düzenli olarak yaptığınızdan emin olun: Lastiklerinizin hava basıncını uygun seviyede tutun. Lastikleriniz için doğru hava basıncı, araç üreticisi tarafından belirlenir ve araç kapı içinde, torpido gözünde ya da benzin kapağında bulunabilir. Bu aynı zamanda kullanım kılavuzunda da listelenmiştir. Lastiğinizin yanında belirtilen numara lastiğiniz için tavsiye edilen hava basıncı değildir - Lastik için en yüksek hava basıncıdır. Lastiğinizin hava basıncını ayda bir kez kontrol etmelisiniz. Lastiklerin diş derinliğini kontrol edin. Uygun diş derinliği savrulmaları ve suda kızaklamayı engellemeye yardım eder.
    2. Yavaşlayın.Yağmur yağınca, kirle ve yağla birleşerek patinaj için mükemmel kayma koşulları oluşturur. Patinajı önlemenin en iyi yolu yavaşlamaktır. Yavaş hızda yol almak, lastiğin sırtının yolla daha çok temas etmesini sağlayarak daha iyi bir çekiş gücüne ulaştırır.
    [​IMG]
    3. Bir patinajdan nasıl kurtulacağınızı bilin.
    Patinaj en dikkatli sürücülerin bile başına gelebilir. Eğer aracınız kayarsa, frenlere asılmamak gerektiğini hatırlayın. Eğer anti-kilit frenleme sisteminiz varsa (ABS) frenleri pompalamayın. Onun yerine, frenlere sertçe sabit basınç uygulayın ve aracı kayma ile aynı yönde yönlendirin.
    4. Önünüzdeki araçla aranızda mesafe bulundurun.Yağışlı hava sürüşünde esas yönlendirme kontrollerini direksiyon, debriyaj, fren ve gaz pedalını nazik kullanmak; hataların ve acil durumların daha kolay oluşabileceğini hesaba katmak gerekir. Güne yağmurla başladığınızda ayakkabılarınız ıslak olacak ve pedallardan kolayca kayabilecektir. Motoru çalıştırmadan önce ayakakbınızın tabanını kauçuk paspasa ya da halıya sürterek kurutun. Her motorlu araç sürücüsü, ön ve arka farlarının, stop lambalarının ve sinyallerinin düzgün çalıştığını düzenli olarak kontrol etmelidir. Fren için daha çok mesafe gerektiğinden, öndeki aracın çok yakınında gitmemek önemlidir. Kendiniz ve önünüzdeki araç arasında 2 araç uzunluğundan biraz daha fazla mesafe bırakın.
    5. Aracınızı önünüzdeki aracın lastik izlerinden sürün.Fren kullanmaktan kaçının. Mümkün olan her fırsatta ayağınızı gaz pedalından çekerek yavaşlayın. Ön farlarınızı hafif yağmurda dahi açık tutun. Bu sadece sizin yolu görmenizi değil, diğer sürücülerin de sizi görmelerini sağlar. Eğer aracınızın gündüz açılan farları varsa arkanızdaki araçların sizi daha iyi görmeleri için onları açmalısınız.
    6. Seyahatiniz için hazırlanın.
    Islak hava sürüşünde esas yönlendirme kontrollerini direksiyon, debriyaj, fren ve gaz pedalını nazik kullanmak; hataların ve acil durumların daha kolay oluşabileceğini hesaba katmak gerekir. Güne yağmurla başladığınızda ayakkabılarınız ıslak olacak ve pedallardan kolayca kayabilecektir. Motoru çalıştırmadan önce ayakkabı tabanlarınızı kauçuk paspasa ya da halıya sürterek kurutun. Her motorlu araç sürücüsü ön ve arka farlarının, stop lambalarının ve sinyallerinin düzgün çalıştığını düzenli olarak kontrol etmelidir.
    7. Suda kızaklamanın nasıl engelleneceğini ve onunla nasıl başa çıkılacağını öğrenin.Suda kızaklama, lastiklerinizin önündeki su birikmesi arabanızın ağırlığının yolu açmasından daha hızlı olduğunda meydana gelir. Suyun basıncı aracınızın havalanmasına ve lastikleriniz ve yol arasındaki ince su katmanı üzerinde kaymasına neden olur. Bu noktada aracınızın yolla teması tamamen kesilebilir ve şeridinizin dışında ve hatta yolun dışında kayma ve sürüklenme tehlikesine girersiniz. Suda kızaklamayı önlemek için, lastiklerinizin hava basıncını uygun düzeyde muhafaza edin, lastiklerinizde yeterli diş derinliğini koruyun ve lastiklerinizi gerektiğinde değiştirin, yollar ıslakken yavaşlayın ve su birikintilerinden uzak durun. Önünüzdeki araçların bıraktığı lastik izlerinin üstünden gitmeye çalışın. Eğer kendinizi suda kızaklarken bulursanız, ani frenleme ya da dönüş yapmayın. Bu, aracınızı bir savrulmaya maruz bırakabilir. Araç yavaşlayana kadar ve siz yolu tekrar hissedene kadar ayağınızı gaz pedalından yavaş yavaş gevşetin. Eğer frenlemeniz gerekirse, usulca hafif pompalama hareketleriyle yapın. Eğer aracınızın ABS'si varsa, normal şekilde fren yapın; aracın bilgisayarı gerekli olduğunda bir pompalama hareketi taklit edecektir.
    8. Yağmur çok şiddetlenirse, durun!Şiddetli yağış, ön camda neredeyse sürekli bir sudan tabaka bırakarak cam sileceklerine fazla yük bindirebilir. Sizin aracınızın diğer araçlar tarafından görünebilirliği, yolun kenarları ya da diğer araçlar, güvenli mesafeden görünemeyecek kadar kısıtlı olunca, kenara çekmenin ve yağmurun hafiflemesini beklemenin zamanıdır. En iyisi korunaklı bölgelerde ya da dinlenme bölgelerinde durmaktır. Eğer yolun kenarı tek seçeneğiniz ise, olabildiğince uzağında kenara çekin ve fırtına geçene kadar bekleyin. Ön farlarınızı yanık bırakın ve flaşörlerinizi diğer sürücüleri uyarmak için çalıştırın.
    9. İlk yağmurlar yolu çok kaygan yaparlar.
    İlk yağmurlar, kuru yolun üstündeki çamur ve yağ, suyla birleştiğinde oldukça kaygan bir katman oluşturduğu için, üzerinde sürüşü en zor yol haline getirir. Sürücüler araçlarının üstündeki kontrollerinin azaldığını ve yağmur başladıktan sonraki ilk yarım saat daha da dikkatli olmaları gerektiğini göreceklerdir.
    10. Bulutlu hava görüşü azaltır.Diğer araçları geçerken ek önlemler alın.
    11. Durgun su üstünde araba kullandıktan sonra frenlerinizi kurutun.Aracınızı fren balatalarınızı ıslatacak kadar derin su üzerinden geçirmek zorunda kalırsanız, frenlerinizi kurutmak için yavaşça frenlerinize dokunun.
    12. Yorgun olduğunuzda araba kullanmayın.En az her iki saatte ya da her 150 kilometrede bir dinlenmek için durun.
    [​IMG]
    Kış sezonu için sürüş önerileri:
    Bu öneriler sizi ve yolcularınızı bütün yıl boyunca güvende tutacaktır.
    1. Aracınızı kışa hazırlayın.Motor soğutucunuza yeterli miktarda antifriz ekleyin. Bu, aracınızı donmadan ve paslanmadan koruyacaktır. Soğuk kış koşullarında motoru çalıştırmanızı sağlayacak gücü sağlamak üzere akünüzü kontrol edin. Frenlerinizi kontrol edin. Frenleriniz iyi çalışmıyorsa araç dururken bir tarafa çekecektir. Acil durum malzemelerinizi yanınıza alın. Fener, battaniye, kum ve tuz ile buz kazıyıcı vazgeçilmez malzemelerinizdir. Kaloriferi ve rezistansı kontrol edin. Bunlar size konfor sağlayacak ve camlarınızın buzlanmasını ya da buharlanmasını önleyecektir. Yağınızı değiştirin. Kış yağı, motorunuzun daha kolay çalışmasını sağlayacaktır. Doğru cam silme suyu kullanın. Uygun sileceklerle birlikte bir antifriz solüsyonu camlarınızın her zaman temiz olmasını sağlayacaktır.
    2. Yere tutunun.Otomobilin önden ve arkadan kaymasını engellemek için viraja girmeden önce hızınızı iyi ayarlayın. Kayma ihtimallerini en aza indirmek için ani hareketlerden kaçının. Frenlere düzenli basınç uygulayın, pompalamaktan kaçının. Eğer arabanızda ABS varsa bu, arabanızın savrulmadan durmasını sağlar.
    3. İleriyi düşünün.Gideceğiniz yere varmak için kendinize fazladan zaman ayırın. Güvenli sürüş mesafesini iki ile çarpın. Önünüzdeki arabayla sizin aranızdaki fazladan alan durmanız için size yeterli zamanı verecektir. Aracınızı temiz tutun. Temiz suyla düzenli durulamak; kimyevi maddeler ve yolları buzlardan arındırmak için kullanılan tuz ve mıcır nedeniyle oluşan korozyonu azaltır. Köprülerden ve üst geçitlerden kaçının. Bu yüzeylerde buz daha kolay oluşur, bu sebepten sürüşünüzü buna uygun ayarlayın. Görün ve görünün. Farlarınızı açık ve ön camınızı temiz tutarak görüşünüzü destekleyin. Buzda ya da karda yolda kaldığınız zaman ne yapmanız gerektiğini bilin. Tekerleklerinize patinaj yaptırmayın. Lastiklerin etrafındaki karı temizleyin ve arabanızı yavaş hareketlerle ileri ve geri hareket ettirin.
    4. Beklenmeyene karşı hazırlıklı olun: Önden ve arkadan kaymalar.Önden kaymayla nasıl başa çıkılır: Araç istediğiniz kadar dönmüyor çünkü ön lastikler yeri kavrayamıyor. Direksiyon açınızı büyütmek ya da frene basmak sadece durumu kötüleştirir. Onun yerine: Ayağınızı gaz ve fren pedalından uzak tutun. Şimdi aracınızın ağırlığı öne doğru kayacak. Dikkatlice direksiyon açısını küçültün. Aracınızı usulca istediğiniz yola yönlendirebiliyor olmanız gerekir.Arkadan kaymayla nasıl başa çıkılır: Araç isteğinizden fazla dönüyor çünkü arka lastikler yeri kavrayamıyor. Aracın tepkilerine dikkat ederek aşağıdaki hareketleri uygulayın: Usulca hızlanın. Aracınızın ağırlığı arka tekerleklere kayacaktır. Aynı anda, arka tarafın kaydığı yönde direksiyonu kırın. Aracın gitmesini istediğiniz yönde bakın. Böylece düzeltmelerinize cevap vermeye başlar başlamaz aracın yolunu ayarlamaya hazır olacaksınız.
    5. Unutmayın ki 4 çekerli sürüş sadece arttırılmış 2 çekerli sürüştür.Her dört lastik, rot aracılığı ile bir miktar burulma ilişkisine sahiptir, fakat sadece ikisi motorun gücünden tam yararlanır. Karlı, buzlu yollarda 4 çekerli bir araç 2 çekerli bir araçtan daha kayda değer şekilde duramaz.
    6. Kışın yol dışı sürüşlerinde şartları öngörün.
    Derin kar, kök kalıntılarını, kayaları, kütükleri ve buzlu toprak parçalarını saklayabilir. Sezon başı karı, kar fırtınalarıyla oluşan sezon sonu karından daha kolay temizlenir. Yumuşak karla arasındaki sert katman problemlere neden olabilir.
    [​IMG]
    7. Yol dışında araç kullanırken dört çekerli aracınızın altında kar kümelenmesi tehlikesine karşı dikkatli olun.
    Çalışıyor da olsa bu, motorunuzu kaskatı dondurabilir. Ve motoru durdurmak zararlı olabilir. Motor bölgesinin etrafının sık sık temizlendiğinden emin olun ve yağın, aktarma sıvılarının ve önemli sıvıların sıcaklığına dikkat edin. Arabanın altına sıkışan ve fren kablolarını koparan buz parçalarına ve sert kara dikkat edin. Sığ su geçişlerinde buz akışına ve donmuş frenlere dikkat edin. Arabayı kullanırken motoru olabildiğince çalışır durumda bırakın.
    8. 4 çeker aracınızı kışa hazırlayın.Antifrizi kontrol edin - Boşaltın tekrar doldurun. Hortumları gözden geçirin - Güçsüz olan varsa değiştirin. Üstü buzlanmış ya da çatlamış her kayışı değiştirin. Kış yağı koyun. Vites yağını ve diğer sıvıları kontrol edin. Oluşan her türlü küfü temizleyin - donarak sorunlara yol açabilir. Lastik basıncını kontrol edin. (yedek lastiği de!) Ön cam yıkama sıvısını kontrol edin. Egzos sistemini delikler ve sızıntılara karşı kontrol edin - egzos dumanı pencereler sıkıca kapalı olduğunda iki kat daha zararlıdır!
    9. Mümkün olan en eksiksiz yardım kitini oluşturun, özellikle yol dışı sürüşü için.
    Kitiniz için sağlam bir kap kullanın (ağır bir çanta veya muhafaza). Yol için aydınlatma malzemesi, yün battaniyeler, akım kabloları, çerezler, yemek yapmak için küçük bir ocak, çorba paketleri, yemek kapları ve çatal bıçak, kalın çoraplar, şapka, eldiven, ilaçlar, lastik zinciri, kar küreği, mum, çakmak ve kibrit, dolu pillerle el feneri ve radyo, beklerken okumak için birşeyler. İlaçları ve kişisel malzemeleri unutmayın.
    [​IMG]
    Performans tavsiyeleri
    Yüksek performans sadece yarış sürücülerinden beklenmez. Siz yola hazır mısınız?
    1. Saldırgan bir sürücü olmayın
    Bağırmak, klaksona basmak, çok yakından takip eden bir aracın önünde frenlere asılmak, şerit çizgisinin üstüne geçmek, hız yapmak, uygunsuz hareketlerde bulunmak... Tüm bunlar kolayca tehlikeli bir durum yaratabilir. Gerçek tehlikenin farkına varın ve sinirlerinize hakim olun. Kızgınken, çok yorgunken ya da üzgünken araç kullanmayın. Haklı da olsanız kavgadan uzak durun. Kendinize fazladan zaman tanıyın ve yoğun trafikten kaçının.
    2. Saldırgan sürücülerden kaçının.
    Eğer bir sürücü size karşı saldırgan davranıyorsa, ona missilleme yapmayın ya da onunla çatışmaya girmeyin. Yoldan çekilin. Göz göze gelmeyin. Kapılarınızı kilitleyin ve pencerelerinizi kapatın. Diğer sürücünün saldırganlık potansiyelini küçümsemeyin.
    3. Tetikte olun.
    Dinlenmiş, sakin ve alkol ya da başka uyuşturucuların etkisi altında olmayın. Yemek yemek ya da yolcularla sohbet etmek gibi dikkat dağıtıcı faaliyetlerden kaçının.
    4. Karayolu hipnozundan kaçının.Karayolu hipnozu - kendini tekrar eden görsel uyarıların yorgunlukla birleşmesi sonucunda oluşan aşırı uyuşukluk - sürüş risklerinin en önemlilerindendir. Uzun mesafe sürüşlerinde, kısa şekerlemeler veya egzersiz yapabileceğiniz sık duraklamalar yapın. Yol işaretlerini okuyarak ya da gözlerinizin odağını yolun farklı parçalarına kaydırarak gözlerinize egzersiz yaptırın. İyice dinlendiğinizden emin olun. Eğer dikkatsiz davrandığınızı ve konsantrasyonunuzu kaybettiğinizi farkederseniz - DURUN! ihtiyacınız olduğu kadar dinlenin ve daha sonra devam edin.
    5. Araç kullanırken saldırgan değil, savunmacı olun.Hayal gücünüzü kullanın. Diğer sürücüler, yapmaları gereken hareketi - ya da sizin onların yapacağını düşündüğünüz hareketi- yapmadıkları taktirde, onların sürüş davranışlarına reaksiyon göstermeye daima hazırlıklı olun. Eğer kaza kaçınılmazsa, en az tehlikeli olan seçeneği kullanmaya çalışın. Örneğin, aracınızı yolun dışına sürerseniz, bir başka araçla kafa kafaya çarpışmaktan daha fazla yaşama şansınız olur