1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Iş makinalarıyla yapılan çalışmalarda isg

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve bencaglayan tarafından 28 Aralık 2014 başlatılmıştır.

  1. bencaglayan İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    İş makinelerinin kullanımının artmasına paralel olarak da, çok sayıda kazalar meydana gelmektedir.
    İş makinelerinin kullanımında iki türlü risk barındırmakta ve iki çeşit kazaya rastlanılmaktadır.
    Birincisi; Trafik kazası niteliğindeki kazalardır. Ülkemizde en büyük problemlerinden birisi olmasının yanında İş makinelerinin çoğalması bu problemi daha da artırmaktadır.

    Normal şartlarda iş yapmak için kullanılmakta olunan iş makinaları ile zaman zaman trafiğe de çıkmak hatta trafikte çalışmak durumunda kalınmaktadır. Çoğu zamanda insan ve yük taşıması olarak kullanıldığıda görülmektedir.
    İş makineleri üretiliş itibariyle daha çok iş için tasarlandığından trafik şartlarına uygun olmayabilmektedir. Geniş ve uzun olmakla beraber yeterli sinyal sistemleri olmayabilmektedir. Bunlar, çoğu zaman trafiği zor duruma düşürmekte, trafik kazalarına sebep olmaktadır.
    Örneğin, gece karanlığında, arka lambaları, kedi gözleri olmayan bir traktörün önünüze çıkması çok büyük bir tehlikedir. Bunun gibi, yeterli ışıklandırma ve işaretlemesi yapılmamış geniş araçlara rastlanması, trafik tecrübesi çok olmayan, ehil olmayan sürücülerin iş makinesi ile trafiğe çıkmaları kaza sebepleridir.
    İşte bu sebeple; İş makinelerinin hem işyeri şartlarına (iş şartlarına) uygun olması ve hem de, trafiğe çıkacağı zaman trafik şartlarına uygun olması veya uygun hale getirilmesi gerekmektedir.
    Bunun yanında, İş Makinesini kullanan operatörün hem çalışma şeklini bilen, makineyi ustaca, maharetle, kullanabilen bir kişi olması, hem de bu makineyi trafikte kullanabilecek usta bir sürücü olması gerekmektedir.
    Emniyetli çalışma, aracı emniyetli sürme, trafik kazalarına ve iş kazalarına sebep olmamak büyük oranda insan faktörü yani Operatör ve Sürücü ile ilgilidir.
    Çünkü ;
    · Makineyi emniyetli sürecek ve kullanacak olan operatördür.
    · Makinede alınacak tedbirleri alacak veya aldıracak olan yine operatördür.

    İşverenin ağır yükümlülükleri yanında emniyetli çalışma ve kazaların önlenebilmesi hususunda, Çalışanların, Operatörlerin, Sürücülerin önemli olduğunu belirtmek gerekir.Modern ve sağlıklı teknolojiyi takip etmek, çalışanını eğitmek, denetlemek, yanlış davranışlarını düzeltmek, teşvik etmek, ödül vermek, ceza vermek, motive etmek, anne babanın çocuğunu koruyup kolladığı gibi koruyup kollamak İşverenin ve işveren vekili durumundaki kişilerin ağır yükümlülükleridir. Dolayısıyle; herhangi bir kaza, yaralanma ve ölüm durumunda, bu ağır yükümlülükleri sebebiyle, maddi ve manevi sorumluluk altına girerler. Bu sorumluluk çok ağır bir sorumluluktur. Çünkü insanın sağlığı, canı, herhangi bir uzvu, parayla pulla ölçülemeyecek seviyede kıymetlidir. İnsanın hastalanmasına, bir uzvunun yok olmasına veya ölmesine sebep olmak manevi yönden sorumluluğu çok büyük olan olaylardır.
    Bu hususta her seviyede eğitim çok önemlidir.
    Fakat ustaların eğitimi daha bir dikkatle yapılması gerekli olduğundan, Operatörler ve sürücüler sık sık eğitilmelidir.
    · Bilgileri yenilenmelidir.
    · Bildiklerine inanmaları sağlanmalıdır.
    · Bildikleri ve inandıkları tedbirlere uyma hususunda alışkanlık kazanmaları sağlanmalıdır.
    · Kişiye, kendini denetleyebilme kabiliyeti kazandırılmalıdır.
    · Emniyetsiz çalışanlara, toplumun denetlemesi sağlanmalıdır. Menfi kamu baskısı bertaraf edilmeli, müspet kamu oyu temin edilmelidir.
    İş makinası kullanan kişilerin bu konuda ehil kişiler olması gereklidir. İş, ehline verilmelidir. Bu kişiler ehil hale getirilmelidir.
    Ehil kişinin ehil olduğunu ispat edebilmesi için ehliyetinin olması gereklidir.
    İş Makinesi kullanıcılarında iki türlü ehliyet vardır.
    Birincisi İŞ MAKİNESİ KULLANMA YETKİ BELGESİ (OPERATÖR BELGESİ),
    İkincisi ise G SINIFI SÜRÜCÜ BELGESİdir.
    *Eğer İş Makinesi Operatörü TRAFİĞE ÇIKMIYORSA (İş makinesini trafikte kullanmıyorsa) sadece işyeri hudutları içinde çalışıyor ise G sınıfı Sürücü Belgesi alması zorunluluğu yoktur. Sadece OPERATÖR BELGESİ yeterlidir.
    *Eğer İş makinesi trafikte de kullanılıyorsa G SINIFI SÜRÜCÜ BELGESİ alınması zorunludur.
    Operatörlük, çalışmanın nasıl yapılması gerektiğinin bilinmesi, sürücü belgesine sahip olmak ise, iş makinesi ile trafikte nasıl hareket edileceğinin bilinmesi demektir.
    *OPERATÖR BELGESİ(İş Makinesi Kullanma Yetki Belgesi) YETKİLİ TEKNİK ELEMANLAR TARAFINDAN VERİLİR.
    Bu belgeyi hangi kurum ve kuruluşların vereceği, ne tür bir eğitim sonrasında verileceği belirlenmiştir.
    Bu eğitimlerde;
    · İş Makinesinin Teknik yapısı, özelliklerinin başlıca sistemlerin(Aracın tanıtılması, motor, güç aktarma organları,hidrolik sistemler, pnömatik sistemler.. V.S.) öğretilmesi,
    · İş Makinesinin her türlü ataşman ve ekipmanlarının tanıtılması ve uygun kullanılmasının öğretilmesi
    · İşyerinde, arazide ve karayolunda emniyetli kullanılmasının öğretilmesi, aracın ayarları ile ilgili bilgi verilmesi beceri kazandırılması
    · İş Makinesinin günlük, haftalık, aylık, 6 aylık periyodik bakımlarının öğretilmesi
    · İş Makinesinin arıza belirtilerinin öğretilmesi, sürürcü tarafından giderilecek küçük onarımların öğretilmesi
    · Makine enerji tasarrufu ve çevre ilişkisinin anlatılması
    · İş makinesinin türüne göre gerekli görülen diğer bilgilerin öğretilmesi
    hedeflenmektedir.
    Bu eğitimin, her gün altışar saat ders verilmek suretiyle 10-15 günlük bir sürede tamamlanır.
    Elbette 10-15 günde operatör yetiştirebilmek mümkün değildir. Bu işin de usta çırak ilişkisi içinde yapılması, operatör kursu öncesinde belli bir süre operatör yardımcılığı (Yağcılık) yaptırılması uygun olur.
    Bu eğitim sonrası, eğitilen kişiler imtihana tabi tutulur ve başarılı olanlara İş Makinesi Kullanma Yetki Belgesi (Operatör Belgesi) verilir.
    Bu belgeyi alan kişi, işyeri hudutları içinde, trafiğe çıkmadan, iş makinesini kullanmaya hak kazanır.

    Eğer kişi trafiğe de çıkması gerekiyorsa G SINIFI SÜRÜCÜ BELGESİ alması gerekir.
    Bu belgenin alınması için, Operatör belgesi alan şahısların;
    · Motorlu Taşıt Sürücü Kurslarında görecekleri İlk Yardım ile Trafik Mevzuatı ve Kuralları Dersleri neticesinde yapılan sınavlarda başarılı olarak sertifika almaları,
    · Sertifikalarını G sınıfı sürücü belgesi ile değiştirilmek üzere Trafik Tescil Kuruluşlarına müracaat etmeleri gerekir.
    Belli periyotlarda operatörlerin bilgilerinin yenilenmesine, tazelenmesine, yeni gelişmelerden haberdar edilmesine yönelik faaliyetler, eğitimleri devam etmelidir.
    İŞMAKİNASI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARDA EMNİYET TEDBİRLERİ
    BİR EMNİYET PROGRAMI ÇERÇEVESİNDE ALINMALIDIR
    HER OPERATÖR BİR EMNİYET PROGRAMI TAKİP ETMELİDİR


    1-İŞ ELBİSESİ VE KORUYUCU MALZEMELER:
    İş emniyeti için uygun elbise ve koruyucu ekipmanlar yerinde ve doğru olarak kullanılmalıdır. Operatör, bu tedbirleri almayı ve koruyucu malzemeleri kullanmayı bilmelidir. Bu tedbirleri almayı alışkanlık haline getirmelidir. Operatör, güzel alışkanlıklar kazanmalı ve kazandırılmalıdır.
    Operatör çalışmalar esnasında;
    • Baret
    • Emniyet Kemeri
    • Emniyet gözlüğü
    • Eldiven
    • Reflektör yelek
    • Kulaklık
    • Maske
    ve diğer gerekli malzemeler kullanılmalıdır.
    İş elbisesi uygun olmalı YÜZÜK SAAT gibi takılabilecek şeyler; SARKIK GÖMLEK KOLLARI VE KRAVAT gibi şeyler giyilmemeli , ceplere düşecek şeyler konmamalıdır.
    2-OPERATÖR KULLANDIĞI MAKİNENİN ÖZELLİKLERİNİ BİLMELİDİR:
    • Makinenin operasyon karakteristiklerini
    • Makinenin bakımını
    • Makinenin kapasitelerini
    • Makinenin limitlerini
    KONTROL CİHAZLARININ;
    • Yerlerini
    • Fonksiyonlarını
    • Görevlerini
    • Göstergeleri
    • Uyarı cihazlarını
    BİLMELİDİR.

    Ekipmanları tanıyarak ve bilerek kullanmalıdır.
    Makine ve ekipmanları için mesafe ve açıklık ihtiyaçları bilinmelidir.
    Sıvı seviyelerinin ne olacağı, nasıl ve nerede kontrol edileceği bilinmelidir.
    3-İŞ MAKİNESİ BAKIMLI OLMALI, KONTROL EDİLMELİ, İŞE EMNİYETLE HAZIRLANMALIDIR:
    İş Makinelerinin belli periyotlarda, günlük, haftalık aylık veya çalışma saatine göre kontrol ve bakım programları yapılmalıdır. Bu programlarda, bu kontrol ve bakımların, kimler tarafından, nasıl, yapılacağı belirlenmelidir. Bu programlara uygun olarak bakım ve kontrolü yapılmalıdır.
    Bu bakımların, malzemeli bakım şeklinde yapılması, en iyi malzemelerin kullanılması, bazı parçaların ömürleri tayin edilerek, bu malzeme tahrip olmadan ve kazaya sebebiyet vermeden değiştirilmesinin sağlanması gerekmektedir.
    Operatörlerin, her gün gerekli kontrolleri yapmaları, makinadaki emniyet tertibat ve teçhizatlarını çok iyi bilmeleri, çalışmaya başlamadan önce bu tertibatların yerinde olduğundan, uygun ve çalışır durumda olduğundan emin olmak için gerekli kontrolleri yapmaları şarttır.
    Makine kontrol edilmeli, her parçasının emniyetli olarak yerinde olduğu ve görev yapar durumda olduğu belirlenmeli.
    • Korkuluklar ve rüzgarlıklar,
    • Uyarı cihazları
    • Dikiz Aynaları
    • Koruma cihazları,
    • Roll-over koruma tertibatları
    • Emniyet kemerleri
    kontrol edilmelidir.

    Uyanık olunmalı , tetikte olunmalıdır.
    Çalışmalar esnasında olabilecek kazalara ve olumsuzluklara karşı alınması gerekli emniyet tedbirlerinin planlanması gereklidir. Bu tedbirler için yeterli uygun malzeme ve imkanın olup olmadığı araştırılmalıdır.
    Olumsuz durumlar için önceden hazırlıklı olunmalıdır. En kötü ihtimal düşünülmeli, buna göre hazırlıklı olunmalıdır.
    • İlk yardım malzemesi olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli
    • Yangın söndürme malzemesi olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli
    • Ani yardım için nerelere baş vurulabileceği bilinmelidir.
    Herkes, ilk yardım ve kurtarma faaliyetleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
    Operatör el kitapları okunmalı, makinenin operasyon , bakım karakteristikleri, kapasiteleri ve limitleri öğretilmelidir.
    Bütün kontrollerin yerleri, fonksiyonları, göstergeler ve uyarı cihazları kontrol edilmeli.
    Makine ve bağlantıları için mesafe ve açıklık ihtiyacı bilinmelidir.
    4-ÇALIŞMA ALANININ EMNİYETİ SAĞLANMALIDIR:
    İş makineleri çoğu zaman değişik yerlerde, alışılmamış ortamlarda, ilk defa çalışılan yerlerde çalışmaktadırlar. Operatör çalışma yerinin şartlarının ve risklerini bilmemektedir. Bu sebeple operatörün çalışma yerini tanıması, şartlarını öğrenmesi, risklerine karşı gerekli tedbirleri alabilmesi için ön çalışma yapması gereklidir.
    Eğer Makine belli bir yola gidecek ise, belli bir yolu gittikten sonra çalışma yerine ulaşacak ise, yol için gerekli tedbirlerin alınması gereklidir.
    Yolda veya çalışma esnasında refakatçiye ihtiyaç olup olmadığı belirlenmelidir.
    İşaretçilerin kullandığı işaretlerin manaları bilinmelidir.
    Yolun durumu, virajlar, delik çukur mania çamur buz olup olmadığı, ağır trafik durumu, kalın toz duman sis gibi durumlar bilinmelidir.
    Gerekli işaretlerin belirlenmesi, İşaretçi (Manevracı)nın belirlenmesi gereklidir.
    TEHLİKELİ SAHALARDA özel tedbirler alınmalıdır. Bu sahaları;
    • Görüşün iyi olmadığı karanlık yerler
    • Görüşün iyi olmadığı tozlu yerler
    • Üstten bir malzemenin düşebileceği yerler
    • Enerji hatlarının(Havai hatlar ) olduğu yerler
    • Yeraltı enerji hatlarının olduğu yerler
    • Yeraltı gaz borularının olduğu yerler
    dir.
    Buralarda tehlikenin durumuna göre gerekli tedbirler alınmalı ve bu şekilde çalışmaya başlanmalıdır.
    5-OPERASYONA BAŞLAMADAN ÖNCE, SON KONTROL YAPILMALI:
    · Operasyona başlamadan önce, bütün mahfazalar, emniyet kemerleri, makinaya ait ve kişisel koruma donanımı gözden geçirilmeli, uygun ve görev yapar durumda olduğu belirlenmelidir.
    · Tamirata ihtiyaç gerektiren makinalar tamir edilmeden ve çalışmasında sakınca olmadığına dair yetkililerden onay almadan çalıştırılmamalıdır.
    · Lastiklerin hasarlı olmamasına ve uygun basınçta olmasına dikkat edilmelidir.
    · Yakıt ikmali esnasında, yangına karşı gerekli tedbirler alınmalı, sigara içilmemeli, motor kapatılmalı, statik elektriğe karşı gerekli tedbirler alınmalıdır.
    · Çalışma esnasında görüşün engellenmemesi, görüşün iyi olması için gerekli tedbirler alınmalı, camlar silinmeli, buğulanması önlenmelidir.
    · Kaymayı önlemek için , kavrama demirlerindeki, basamaklardaki ve operatör kabinindeki yağın, gresin, karın , buzun ve çamurun silinmemsi gereklidir.
    · Aracınıza çıkmadan önce, aracın etrafında dolaşmalı, aracın yanında, altında veya içinde kimsenin olmadığından emin olunmalı, civarda çalışan işçiler uyarılmalı, makinanın çalıştırılacağı duyurulmalıdır.
    · Çalışma ortamında bulunan şahısların ortamdan uzaklaşması ve emniyetli, bir yerde durması sağlanmalıdır.
    · Araca çıkarken, kayma ve düşmeye karşı dikkatli olunmalı, tutamaklardan tutunarak çıkılmalı, araca çıkarken iki el de serbest olmalı, iki elle tutunarak araca çıkılmalı, direksiyon veya levyeler tutamak olarak kullanılmamalıdır.
    · Koltuk en iyi şekilde ayarlanmalı ve emniyet kemeri takılmalıdır.
    · Operatör platformu sağlam korkuluklarla korunmalı
    · Kazı alanına girip çıkmak için uygun yollar olmalı
    · 100 metre mesafede kavlak kontrolü yapılmalı
    · İnşaat alanında tehlikeli kısımlar sınırlandırılmalı
    · Araç trafiği düzenlenmeli
    -Giriş çıkış yerleri belirlenmeli
    -Sürat tahdidi konmalı
    -Meyilli yolda sürücüsüz araç bırakılmamalı
    · Servis yolları güvenli hale getirilmeli
    -Batık ve çamur yapacak malzeme ile kaplanmamalı
    -35 dereceden fazla meyilli olmamalı
    -Toza sebep olmamalı, gerekiyorsa sulanmalı
    · Makina çalışma sahası yeterli genişlikte olmalı.(Ani çökme ve göçme durumunda makinenin kaçabilmesi için yeterli genişlikte manevra sahası olmalı)
    6-ARACI ÇALIŞTIRIRKEN EMNİYETTE OLMAK GEREKLİDİR
    · Emniyet kemeri bağlanmalı,
    · Kontrol levyelerinin boşta olması sağlanmalı,
    · Motor operatör koltuğundan çalıştırılmalı,
    · Çevredekiler ikaz edilmeli, uyarılmalı,
    · Motor çalıştıktan sonra bütün göstergeler kontrol edilmeli ve uygun ve çalışır durumda olduğu görülmeli,
    · Soğuk havalarda çalıştırma maddeleri kullanıldığında, bu maddelerle ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerine riayet edilmeli, (bu sıvılar parlayıcıdır, alev alabilir, dikkat edilmelidir)
    · Kapalı yerlerde yapılan çalışmalarda egzoz dumanına karşı gerekli tedbirler alınmalı,
    7- İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE MAKİNA TEST EDİLMELİDİR:
    · Servis acil durum ve park frenleri kontrol edilmelidir
    · Durup kalkabileceğinizden emin olunmalıdır
    · Vitesler kontrol edilmelidir
    · direksiyon kontrol edilmelidir
    · Kova bıçak ve diğer ekipmanlar kontrol edilmelidir
    Kontrol işlemleri EMİN BİR SAHADA yapılmalıdır.
    8-DİĞER İNSANLARA DİKKAT EDİLMELİDİR:
    · Makine ve çevresinde diğer kişiler olmamalıdır
    · operatör kabininde veya başka bir yerde insan taşınmamalıdır
    · Kova veya kepçe, asansör olarak kullanılmamalıdır
    · Yük, insan üstünden geçirilmemelidir
    · Geri manevralarında, geri manevra alarm sisteminin çalışmasından emin olunmalı, bir işaretçi yardımcı ile manevra yapılmalıdır.
    TAŞINAN YÜKLER OPERATÖRÜN GÖRÜŞ ALANINI KAPATMAMALIDIR.
    Tehlikeli sahalarda bir görevli tehlikeyi gözlemek üzere görevlendirilmeli, gerekli durumlarda operatörü ikaz etmelidir.
    9-MAKİNA PARK EDİLECEĞİ ZAMAN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR:
    · Kepçe ve bağlantı yere indirilmeli
    · Vites boşa alınmalı
    · Motor kapatılmalı
    · Anahtar alınmalı
    · Park freni çekilmeli
    · Düz yerde park edilmeli
    · Eğimli sahada dikey açıda park edilmeli
    · Eğimli yerde park edilmesi zorunlu olduğunda tekerlekler bloke edilmeli
    · Operatör kabini bekçi kulübesi gibi kullanılmamalı
    10-BAKIM ESNASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
    · Makina bakımı düz bir yerde yapılmalıdır
    · Tekerlekler bloke edilmelidir
    · Kepçe, bıçak gibi bağlantılar zemine indirilmelidir
    · Basınçlı sistemler boşta bırakılmalıdır
    · Akü boşa alınmalıdır
    · Mafsallı makinelerde direksiyon çevresi kilidi bağlanmalıdır
    · Gerekli ikaz ve uyarı levhaları takılmalıdır
    · Kepçe, bıçak, damper gibi araçlar kaldırılacak ise emniyet (demirleri )sistemleri ile desteklenmelidir.
    · Zeminin düzgün ve kuru olasına dikkat edilmelidir.
    · Araç kriko ile kaldırıldıktan sonra mutlaka sehpalarla desteklenmelidir.
    · Basınçlı kısımlar açılırken dikkatli olunmalı, önce basıncın düşmesi sağlandıktan sonra kapak tamamen açılmalıdır.
    · Ağır parçaların kaldırılması ve taşınmasında taşıma kaldırma kaidelerine riayet edilmelidir.
    11-YANGINA KARŞI DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
    · Benzine dikkat edilmelidir
    · Benzinle parça yıkanmamalıdır
    · Yakıt ikmali esnasında sigara içilmemeli
    · Yakıt ikmali esnasında motor kapatılmalı
    · Motor sıcak ise daha çok dikkat edilmeli
    · Yakıtın, sıcak yüzeylere dökülmesi önlenmeli
    · Yakıt ikmali esnasında statik elektriğe dikkat edilmeli
    · Akünün yanında sigara içilmemeli, açık alevle bulunmamalı
    · Start sıvıları emniyetli yerde muhafaza edilmelidir
    · Hangi söndürürcülerin hangi yangınlarda kullanılabileceği bilinmelidir
    · Seyyar yangın söndürücüler dolu bulundurulmalı, kontrolleri yapılmış olmalı, etiketlenmiş olmalıdır
    12-LASTİKLERİN TAKILMASINDA, ŞİŞİRİLMESİNDE, TAŞINMASINDA tedbirli davranmalıdır. LASTİK KİLİT HALKALARI fırlayarak büyük kazalara sebep olduğu sık rastlanmaktadır. Bu sebeple, lastik şişirilirken,
    · Çok eskimiş yıpranmış lastik kullanılmamalı
    · Lastikler uygun basınçla şişirilmeli
    · Lastik şişirirken yanda durulmalı
    · Lastik yaparken ve şişirirken koruyucu kafeste olmalı.
    · Lastik yaparken uygun aletler kullanılmalı
    · OPERATÖRLER ASLA
    · Alkollü içecek almamalı
    · Uyuşturucu ilaç kullanmamalıdır

    SEYYAR VİNÇLERDE KALDIRMA VE TAŞIMA ARAÇLARINDA
    GÜVENLİK TEDBİRLERİ

    · Kaldırma makineleri fenne uygun olmalı,
    · Tambur ve halatlar uyumlu olmalı,
    · Üst ve alt limit sviçleri bulunmalı,
    · Azami yükün 1,5 katını kaldırabilecek, askıda tutabilecek güçte olmalı,
    · Bu yüke dayanıklı frenleri olmalı,
    · Her gün operatörü tarafından kontrol edilmeli,
    · Üç ayda bir kere kontrol edilmeli,
    · Kaldırma taşıma işinde birden çok kişi çalışıyor ise, operatör bir kişiden işaret almalı, fakat herhangi bir kişinin dur işaretine derhal uymalı
    · Yükler dik olarak indirilip kaldırılmalı,
    · Yüklerin eğik olarak kaldırıldığı durumlarda manevralar sorumlu bir kişi nezaretinde yapılmalı, yükün kötü durumuna karşı tedbir alınmalı,
    · Yükler çalışanların üzerinden geçirilmemeli,
    · Sesli ikaz sistemleri bulunmalı,
    · Yük asılı durumdayken, operatör makineyi terk etmemeli,

    · Açık havada çalışan vinçlerin kabinleri kapalı olmalı ve ısıtılmalı,
    · Aracın üzerinde azami çalışma kapasitesi belirtilmeli,
    · Azami yükten fazla kaldırıldığında uyaracak sesli ve ışıklı ikaz sistemi olmalı,
    · Kancalarda emniyet mandalı bulunmalı,
    · Vinç ile insan taşınmamalı
    · Görüş alanı içinde çalışılmalı
    · Görüş alanı dışında çalışılıyorsa işaretçiden istifade edilmeli
    · İşaret ve sinyallerin anlamları bilinmeli
    · Vinç bomuna, yükün veya herhangi bir şeyin çarpması önlenmeli
    · Araca hareket halinde inip binmemeli
    · Araç temiz tutulmalı, yağlı, gresli, çamurlu ve buzlu olmamalı
    · Yakıt doldurulurken ateşe dikkat edilmeli, Statik elektriğe dikkat edilmeli
    · Herhangi bir yerde tamirat yapılacağı zaman basınç düşürülmeli
    · Hidrolik basınç başlıklarını, tapalarını, radyatör kapaklarını açarken dikkatli olunmalı
    · Akünün su seviyesi kontrol edilirken fener kullanılmalı, sigara ve açık ateşten sakınılmalı
    · Elektrik hatları yanında yapılan çalışmalarda;
    -Enerji kesilmeli ve hat topraklanmalı
    -İşaretçi görevlendirilmeli
    -Saha içinde gereksiz kişiler bulundurulmamalı
    -Hiç kimsenin makineye yaklaşmasına izin verilmemeli
    -Kuru kenevir veya kuru plastik halat kullanılmalı
    · Eğer Makina elektriğe temas ederse;
    -Sakin olmalı
    -Herkes makineden uzaklaştırılmalı
    -Makine ters yönde hareket ettirilerek temas kesilmeli
    -Makine çalışmıyorsa operatör, kendini araçtan en uzak
    yere atarak, araçtan ayrılmalı
    · Vinç bom emniyeti:
    -Yük bağlantıları sağlam olmalı
    -Sapanlar ve kancalar uygun olmalı
    -Ani kalkış ve duruşlardan sakınılmalı
    -Vincin düz zeminde durması temin edilmeli
    -Yükün kontrolsüz salınımına karşı tedbir alınmalı
    -Yükün veya başka bir şeyin boma çarpamamasına dikkat
    edilmeli
    · Yük halatı ve bom yüksekliği mümkün mertebe kısa tutulmalı
    · Frenler kontrol edilmeli
    · Araç plafformunun sağlam şekilde zemine oturması sağlanmalı
    · Yükleme işlemi kamyonun önünden yapılmamalı
    · Yüklü vaziyette araç hareket etmemeli
    Eğer aracın hareket etmesi gerekiyorsa:
    -Yük yere yakın olmalı
    -zemin düz ve sağlam olmalı
    -yükün yan sallanmaları önlenmeli
    -Bütün personel makineden uzaklaştırılmalı
    · İki veya daha fazla vinç ile bir yük kaldırılmamalı
    Eğer kaldırılması zorunlu olursa:
    -Bu işlem tecrübeli bir teknik eleman nezaretinde
    yapılmalı
    -Vinçler aynı bom yüksekliği, aynı halat boyu ve aynı
    kapasitede olmalı
    -Tek bir işaretçiden işaret almalı
    -Yüklü olarak hareket ettirilmemeli
    · Tamburda en az iki sarım halat kalmalı. Sarımlar biterse, yük şiddetli sallanır ve halatı koparır.
    FORKLİFTLERDE EMNİYET
    1. Forkliftlerin, çalışma ortamının havasını bozmaması
    için tedbirler alınmalı,
    2. Forklift kullananların operatör belgesi olmalı,
    3. İşyerinde trafik düzenlemesi yapılmalı,
    4. Forklifte yüklenen yük, operatörün görüşünü
    engellememeli,

    5. Forkliftin ön ve arka ışıkları olmalı,
    6. Güçlü frenleri ve dikiz aynaları olmalı,
    7. Klaksonu olmalı,
    8. Operatörden başkası binmemeli,
    9. Taşıyabileceği azami yük belirtilmeli,
    Azami yükten fazla yüklenmemeli,

    İş Makinelerinde meydana gelen kaza türleri:
    · Tipik trafik kazası niteliğinde olan kazalar
    · Yapılan iş esnasında meydana gelen kazalar
    · Tamir bakım çalışmaları esnasında meydana gelen kazalar
    Kazaların sebepleri:
    · Operatörün (Sürücünün) ehil olmaması
    · Makinenin bakımlı olmaması
    · Makinenin emniyet sistemlerinin olmaması
    · Trafikte gerekli tedbirlerin alınmamış olması
    · İşyeri ortamında gerekli tedbirlerin alınmamış olması

    EN EMNİYETLİ ÇALIŞMA YÖNTEMİ
    MEVCUT BİLGİ VE TECRÜBESİ İLE
    OPERATÖRLER TARAFINDAN BULUNACAKTIR

    OPRATÖR EĞİTİMİNE ÖNEM VERİLMELİDİR:
    · Operatörlerin bilgileri sık sık yenilenmelidir
    · Emniyet tedbirlerine inanmaları sağlanmalıdır
    · Tedbirlere uyma alışkanlığı kazandırılmalıdır
    · Kişiye kendini kontrol edebilme kabiliyeti kazandırılmalıdır
    · Toplumun insanları denetlemesinin sağlanması, yönlendirmenin müspet yönde olmasının temini, kişiyi yanlışlardan vazgeçirip doğrulara yöneltmesini sağlanmalıdır.
    OPERATÖR BELGESİ(İş Makinesi Kullanma Yetki Belgesi) belli bir eğitimden sonra YETKİLİ TEKNİK ELEMANLAR TARAFINDAN VERİLİR.
    Bu eğitimlerde;
    · İş Makinesinin Teknik yapısı, özelliklerinin başlıca sistemlerin(Aracın tanıtılması, motor, güç aktarma organları,hidrolik sistemler, pnömatik sistemler .. V.S.) öğretilmesi,
    · İş Makinesinin her türlü ataşman ve ekipmanlarının tanıtılması ve uygun kullanılmasının öğretilmesi
    · İşyerinde, arazide ve karayolunda emniyetli kullanılmasının öğretilmesi, aracın ayarları ile ilgili bilgi verilmesi beceri kazandırılması
    · İş Makinesinin günlük, haftalık, aylık, 6 aylık periyodik bakımlarının öğretilmesi
    · İş Makinesinin arıza belirtilerinin öğretilmesi, sürürcü tarafından giderilecek küçük onarımların öğretilmesi
    · Makine enerji tasarrufu ve çevre ilişkisinin anlatılması
    · İş makinesinin türüne göre gerekli görülen diğer bilgilerin öğretilmesi
    hedeflenmektedir.
    Bu eğitim sonrası, eğitilen kişiler imtihana tabi tutulur ve başarılı olanlara İş Makinesi Kullanma Yetki Belgesi (Operatör Belgesi) verilir.
    Operatör belgesi alan kişiler, iş makinesini, işyeri hudutları içinde (Trafiğe çıkmadan) kullanabilirler.
    Eğer trafiğe çıkılması gerekiyor ise, G sınıfı sürücü belgesine ihtiyaç vardır.
    G sınıfı sürücü belgesi alabilmek için;
    · Motorlu Taşıt Sürücü Kurslarında görecekleri İlk Yardım ile Trafik Mevzuatı ve Kuralları Dersleri neticesinde yapılan sınavlarda başarılı olarak sertifika almaları,
    · Sertifikalarını G sınıfı sürücü belgesi ile değiştirilmek üzere Trafik Tescil Kuruluşlarına müracaat etmeleri gerekir.
    G sınıfı sürücü belgesi alan kişi, iş makinesi ile trafiğe çıkmaya ve işyerinde çalışmaya hak kazanır.
    Fakat bu eğitimlerle yetinmemeli;
    Her gün yeni bir şeyler öğrenmeye gayret etmeli,
    Beşikten mezara kadar eğitime devam edilmelidir.

    İŞMAKİNASI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARDA EMNİYET TEDBİRLERİ
    BİR EMNİYET PROGRAMI ÇERÇEVESİNDE ALINMALIDIR
    HER OPERATÖR BİR EMNİYET PROGRAMI TAKİP ETMELİDİR


    1-İŞ ELBİSESİ VE KORUYUCU MALZEMELER:
    • İş elbisesi uygun olmalıdır
    • Yırtık sarkık kısımlar olmamalıdır
    • Yüzük, saat, bilezik gibi takılar takılmamalıdır
    • Ceplere düşecek şeyler konmamalıdır

    Operatör çalışmalar esnasında;
    • Baret
    • Emniyet Kemeri
    • Emniyet gözlüğü
    • Eldiven
    • Reflektör yelek
    • Kulaklık
    • Maske
    • Gözlük
    ve diğer gerekli malzemeler kullanılmalıdır.
    2-OPERATÖR KULLANDIĞI MAKİNENİN ÖZELLİKLERİNİ BİLMELİDİR:
    • Makinenin operasyon karakteristiklerini
    • Makinenin bakımını
    • Makinenin kapasitelerini
    • Makinenin limitlerini
    KONTROL CİHAZLARINI BİLMELİDİR
    · Yerlerini
    · Fonksiyonlarını
    · Görevlerini
    · Göstergeleri
    · Uyarı cihazlarını
    3-İŞ MAKİNESİ BAKIMLI OLMALI, KONTROL EDİLMELİ, İŞE EMNİYETLE HAZIRLANMALIDIR:
    Makine kontrol edilmeli, her parçasının emniyetli olarak yerinde olduğu ve görev yapar durumda olduğu belirlenmeli.
    • Korkuluklar ve rüzgarlıklar,
    • Uyarı cihazları
    • Dikiz Aynaları
    • Koruma cihazları,
    • Emniyet kemerleri
    kontrol edilmelidir.

    UYANIK OLUNMALI , TETKTE OLUNMALIDIR.
    Olumsuz durumlar için önceden hazırlıklı olunmalıdır. En kötü ihtimal düşünülmeli, buna göre hazırlıklı olunmalıdır.
    • İlk yardım malzemesi olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli
    • Yangın söndürme malzemesi olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli
    • Ani yardım için nerelere baş vurulabileceği bilinmelidir.
    Herkes, ilk yardım ve kurtarma faaliyetleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
    4-ÇALIŞMA ALANININ EMNİYETİ SAĞLANMALIDIR:
    Yolda veya çalışma esnasında refakatçiye ihtiyaç olup olmadığı belirlenmelidir.
    İşaretçilerin kullandığı işaretlerin manaları bilinmelidir.
    Yolun durumu, virajlar, delik çukur mania çamur buz olup olmadığı, ağır trafik durumu, kalın toz duman sis gibi durumlar bilinmelidir.
    Gerekli işaretlerin belirlenmesi, İşaretçi (Manevracı)nın belirlenmesi gereklidir.
    TEHLİKELİ SAHALARDA özel tedbirler alınmalıdır.
    Bu sahalar;
    • Görüşün iyi olmadığı karanlık yerler
    • Görüşün iyi olmadığı tozlu yerler
    • Üstten bir malzemenin düşebileceği yerler
    • Enerji hatlarının(Havai hatlar ) olduğu yerler
    • Yeraltı enerji hatlarının olduğu yerler
    • Yeraltı gaz borularının olduğu yerler
    dir.
    5-OPERASYONA BAŞLAMADAN ÖNCE, SON KONTROL YAPILMALI:
    · Operasyona başlamadan önce, bütün mahfazalar, emniyet kemerleri, makinaya ait ve kişisel koruma donanımı gözden geçirilmeli, uygun ve görev yapar durumda olduğu belirlenmelidir.
    · Tamirata ihtiyaç gerektiren makinalar tamir edilmeden ve çalışmasında sakınca olmadığına dair yetkililerden onay almadan çalıştırılmamalıdır.
    · Lastiklerin hasarlı olmamasına ve uygun basınçta olmasına dikkat edilmelidir.
    · Yakıt ikmali esnasında, yangına karşı gerekli tedbirler alınmalı, sigara içilmemeli, motor kapatılmalı, statik elektriğe karşı gerekli tedbirler alınmalıdır.
    · Çalışma esnasında görüşün engellenmemesi, görüşün iyi olması için gerekli tedbirler alınmalı, camlar silinmeli, buğulanması önlenmelidir.

    · Kaymayı önlemek için , kavrama demirlerindeki, basamaklardaki ve operatör kabinindeki yağın, gresin, karın , buzun ve çamurun silinmemsi gereklidir.
    · Aracınıza çıkmadan önce, aracın etrafında dolaşmalı, aracın yanında, altında veya içinde kimsenin olmadığından emin olunmalı, civarda çalışan işçiler uyarılmalı, makinanın çalıştırılacağı duyurulmalıdır.
    · Çalışma ortamında bulunan şahısların ortamdan uzaklaşması ve emniyetli, bir yerde durması sağlanmalıdır.
    · Araca çıkarken, kayma ve düşmeye karşı dikkatli olunmalı, tutamaklardan tutunarak çıkılmalı, araca çıkarken iki el de serbest olmalı, iki elle tutunarak araca çıkılmalı, direksiyon veya levyeler tutamak olarak kullanılmamalıdır.
    · Koltuk en iyi şekilde ayarlanmalı ve emniyet kemeri takılmalıdır.
    · Operatör platformu ve kabini sağlam korkuluklarla korunmalı
    · Kazı alanına girip çıkmak için uygun yollar olmalı
    · 100 metre mesafede kavlak kontrolü yapılmalı
    · İnşaat alanında tehlikeli kısımlar sınırlandırılmalı
    · Araç trafiği düzenlenmeli
    -Giriş çıkış yerleri belirlenmeli
    -Sürat tahdidi konmalı
    -Meyilli yolda sürücüsüz araç bırakılmamalı
    · Servis yolları güvenli hale getirilmeli
    -Batık ve çamur yapacak malzeme ile kaplanmamalı
    -35 dereceden fazla meyilli olmamalı
    -Toza sebep olmamalı, gerekiyorsa sulanmalı
    · Makina çalışma sahası yeterli genişlikte olmalı.(Ani çökme ve göçme durumunda makinenin kaçabilmesi için yeterli genişlikte manevra sahası olmalı)
    6-ARACI ÇALIŞTIRIRKEN EMNİYETTE OLMAK GEREKLİDİR
    · Emniyet kemeri bağlanmalı,
    · Kontrol levyelerinin boşta olması sağlanmalı,
    · Motor operatör koltuğundan çalıştırılmalı,
    · Çevredekiler ikaz edilmeli, uyarılmalı,
    · Motor çalıştıktan sonra bütün göstergeler kontrol edilmeli ve uygun ve çalışır durumda olduğu görülmeli,

    · Soğuk havalarda çalıştırma maddeleri kullanıldığında, bu maddelerle ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerine riayet edilmeli, (bu sıvılar parlayıcıdır, alev alabilir, dikkat edilmelidir)
    · Kapalı yerlerde yapılan çalışmalarda egzoz dumanına karşı gerekli tedbirler alınmalı,
    7-İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE MAKİNA TEST EDİLMELİDİR:
    · Servis acil durum ve park frenleri kontrol edilmelidir
    · Durup kalkabileceğinizden emin olunmalıdır
    · Vitesler kontrol edilmelidir
    · direksiyon kontrol edilmelidir
    · Kova bıçak ve diğer ekipmanlar kontrol edilmelidir
    Kontrol işlemleri EMİN BİR SAHADA yapılmalıdır.
    8-DİĞER İNSANLARA DİKKAT EDİLMELİDİR:
    · Makine ve çevresinde diğer kişiler olmamalıdır
    · operatör kabininde veya başka bir yerde insan taşınmamalıdır
    · Kova veya kepçe, asansör olarak kullanılmamalıdır
    · Yük, insan üstünden geçirilmemelidir
    · Geri manevralarında, geri manevra alarm sisteminin çalışmasından emin olunmalı, bir işaretçi yardımcı ile manevra yapılmalıdır.
    · TAŞINAN YÜKLER OPERATÖRÜN GÖRÜŞ ALANINI KAPATMAMALIDIR.
    · Tehlikeli sahalarda bir görevli tehlikeyi gözlemek üzere görevlendirilmeli, gerekli durumlarda operatörü ikaz etmelidir.
    9-MAKİNA PARK EDİLECEĞİ ZAMAN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR:
    · Kepçe ve bağlantı yere indirilmeli
    · Vites boşa alınmalı
    · Motor kapatılmalı
    · Anahtar alınmalı
    · Park freni çekilmeli
    · Düz yerde park edilmeli
    · Eğimli sahada dikey açıda park edilmeli
    · Eğimli yerde park edilmesi zorunlu olduğunda tekerlekler bloke edilmeli
    · Operatör kabini bekçi kulübesi gibi kullanılmamalı
    10-BAKIM ESNASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
    · Makina bakımı düz bir yerde yapılmalıdır
    · Tekerlekler bloke edilmelidir
    · Kepçe, bıçak gibi bağlantılar zemine indirilmelidir
    · Basınçlı sistemler boşta bırakılmalıdır
    · Akü boşa alınmalıdır
    · Mafsallı makinelerde direksiyon çevresi kilidi bağlanmalıdır
    · Gerekli ikaz ve uyarı levhaları takılmalıdır
    · Kepçe, bıçak, damper gibi araçlar kaldırılacak ise emniyet (demirleri )sistemleri ile desteklenmelidir.
    · Zeminin düzgün ve kuru olasına dikkat edilmelidir.
    · Araç kriko ile kaldırıldıktan sonra mutlaka sehpalarla desteklenmelidir.
    · Basınçlı kısımlar açılırken dikkatli olunmalı, önce basıncın düşmesi sağlandıktan sonra kapak tamamen açılmalıdır.
    · Ağır parçaların kaldırılması ve taşınmasında taşıma kaldırma kaidelerine riayet edilmelidir.
    11-YANGINA KARŞI DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
    · Benzine dikkat edilmelidir
    · Benzinle parça yıkanmamalıdır
    · Yakıt ikmali esnasında sigara içilmemeli
    · Yakıt ikmali esnasında motor kapatılmalı
    · Motor sıcak ise daha çok dikkat edilmeli
    · Yakıtın, sıcak yüzeylere dökülmesi önlenmeli
    · Yakıt ikmali esnasında statik elektriğe dikkat edilmeli
    · Akünün yanında sigara içilmemeli, açık alevle bulunmamalı
    · Start sıvıları emniyetli yerde muhafaza edilmelidir
    · Hangi söndürürcülerin hangi yangınlarda kullanılabileceği bilinmelidir
    · Seyyar yangın söndürücüler dolu bulundurulmalı, kontrolleri yapılmış olmalı, etiketlenmiş olmalıdır
    12-LASTİKLERİN TAKILMASINDA, ŞİŞİRİLMESİNDE, TAŞINMASINDA tedbirli davranmalıdır. LASTİK KİLİT HALKALARI fırlayarak büyük kazalara sebep olduğu sık rastlanmaktadır. Bu sebeple, lastik yapılırken,
    · Çok eskimiş yıpranmış lastik kullanılmamalı
    · Lastikler uygun basınçla şişirilmeli
    · Lastik şişirirken yanda durulmalı
    · Lastik yaparken ve şişirirken koruyucu kafeste olmalı.
    · Lastik yaparken uygun aletler kullanılmalı
    · OPERATÖRLER ASLA
    · Alkollü içecek almamalı
    · Uyuşturucu ilaç kullanmamalıdır
  2. nihal süren İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Firma / Kurum:
    Buski Genel Müdürlüğü
    Merhaba ödev olarak kepçelerdeki risk değerlendirmesini istedi hocamız ama nasıl yapabilirim yardım edermisiniz?