1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Kaldırma makinalarında moment kontrol sistemleri

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve Ersin Bozkurt tarafından 25 Ağustos 2014 başlatılmıştır.

  1. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi

    Ekli Dosyalar:

  2. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    Uzun yıllar otomotiv, inşaat makineleri, akülü istif makineleri ve mini iş makineleri sektörlerinde faaliyet gösteren Rekarma, yerli makine üreticilerinin dünya standartlarında üretim yapmalarına katkıda bulunacak teknolojik yenilikleri rekabetçi fiyatlarla sektöre kazandırmak ve bu yenilikleri yerli üretime uyarlayacak, destekleyecek deneyimli teknik kadroların eğitimi ile yetiştirilmesini amaçlıyor. Yerli üretim katlanır bomlu vinçler, havai platformlar, itfaiye araçları ve benzeri iş makinelerinin sistem, cihaz ve donatılarını üreticilere başarıyla uygulamaya başlayan Rekarma Ortaklarından Oktay Karakaya ile konuya ilişkin bir söyleşi gerçekleştirdik.
    Mobil kontrol ve emniyet sistemleri hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?

    Makine sektörüne hizmet verirken ne yazık ki çok sayıda iş kazası “devrilen beton pompaları, vinçler ve makineler” ve bu kazalarda hayatını kaybeden insanlar gördük. Bu sektörde faaliyet gösteren herkes bu tür kötü hadiseleri duyumsamıştır. Ciddi yüksekliklere uzanan bu tür risk grubu iş makinelerinin güvenliği gelişmiş ülkelerde ilgili makine normları ile güvence altına alınmıştır. İşte bu normlara ve standartlara uygun olarak geliştirilen; makinenin belirli sınırlar içinde çalışmasını sağlayan ve operatör hatalarına karşı makinenin devrilmesini önleyen elektronik donatılara “Moment Kontrol ve Emniyet Sistemleri” diyoruz.

    Avrupa’da makine emniyeti ile ilgili değişen standartlar ve yönetmelikler var. Makine Emniyet Yönetmeliği EN ISO 954-1 yerini EN ISO 13849-1’e bıraktı ve 2012 yılı başından itibaren ülkemizde de bu yeni standart geçerli. EN ISO 13849-1 ile daha önce Cat I-II-III olan güvenlik kategorilerinin yerini SIL (Safety Integrated Level) ve PL (Performance Level) kavramları aldı. Eski makine emniyeti yönetmeliğinde daha çok güvenlik gerektiren sistemler ile daha az güvenlik gerektiren sistemler aynı kategoride değerlendirilebiliyordu. Yeni yönetmelik ile üreticinin makinesi için bir risk analizi yapması ve bu risk analizinin neticesine göre hareket etmesi gerekiyor. Bu konuda Avrupa’daki birçok makine üreticisinin bile kafaları oldukça karışık olduğunu duyuyoruz. Rekarma olarak bizim insan taşıyan (kaldıran) makineler için geliştirdiğimiz sistemler gerek donanım ve gerekse yazılım mantığı olarak EN13849-1’e uygun. Makine emniyeti ve moment kontrol konusunu yıllardır yakından takip ederek müşterilerimize bu konuda danışmanlık hizmeti sağlamaktayız.

    Mobil otomasyon konusunda birçok çalışma gerçekleştirdiniz, bunlardan bahsedebilir misiniz?

    2005 senesi başlarında makine üreticileri için büyük önem arz eden Moment Kontrol ve Mobil Tartım Sistemleri üzerine bir İtalyan firması ile çalışmalarımıza başladık. Geçen zaman içerisinde İtalya destekli bu çalışmamızın beraberinde bazı sorunları getirdiğini gördük. Yazılım yönünden dışa bağımlı olma ve yazılım teslimatı konusunda yaşanan sıkıntıların yanı sıra, Türkiye’deki üreticilerin daha esnek bir çalışma şekline ihtiyaç duyduğunu fark ettik. Zorlu ticari rekabet nedeniyle Türk üreticiler zaman zaman standart üretimlerinin dışına çıkmakta ve müşteri taleplerine göre üretim yapmaktadır. Seri üretim zihniyetine alışmış olan İtalyanlar en küçük değişiklikte dahi makineye “prototip” mantığıyla yaklaşıyorlar; yazılımdaki ufak bir değişiklik için uzun süreler veriyorlar ve üreticiye her seferinde bir “yazılım revizyon bedeli” faturası çıkarıyorlardı. Bu duruma seyirci kalamazdık. Rekarma olarak dünyanın önde gelen firmaları ile anlaşmalar yaparak, Türk üreticilere tamamen yerli yazılım çözümleri sunmaya ve teknik destek verme kararı aldık. Sistemlerimizde TTControl (Avusturya), Wachendorff (Almanya), Murphy (USA), MOBA (Almanya), Baumer (İsviçre), ISB Platforms (İtalya) ve Sensor Systems (İtalya) ürünlerini kullanmaktayız.

    2011 yılı ikinci yarısından itibaren başladığımız yerli yazılım kararımız kapsamında; devlet teşviki ile dünyada bir benzeri bulunmayan “Kırma Bomlu Vinçler için Moment KontrolSistemi” geliştirerek ilk uygulamamızı ekim ayı içerisinde Konya’da gerçekleştirdik.

    Ayrıca Türkiye’nin önde gelen araç üstü yükselebilir iş platformu üreticilerinde “Platformlariçin Geometrik Kontrol Sistemleri” uygulamasını başarı ile gerçekleştirdik. Hali hazırda geliştirmekte olduğumuz hareket kontrolünü de içeren “Global Kontrol ve Emniyet Sistemi” projemizi de tamamladık.

    “Kırma Bomlu Vinçler için Moment Kontrol Sisteminin’’ avantajları nelerdir?

    T-TRUCK adını verdiğimiz bu sistem kamyon üstü katlanır bomlu vinçler için geliştirilmiş; kaldırma silindirlerindeki yağ basıncı ile maksimum kaldırma basıncını karşılaştırarak vincin emniyetli çalışmasını sağlayan bir moment kontrol sistemidir. Sistem içerisinde kullanılan bütün bileşenler mobil makineler üzerinde kullanılmaya uygun, gerekli standartları sağlayan en az IP65 koruma sınıfını sağlayan ürünlerdir.

    T-TRUCK Moment Kontrol Sistemi, moment sınırı aşıldığında bom pozisyonlarına bağlı olarak momenti artıracak hareketleri engeller, momenti düşürecek hareketlere izin verir ve ayrıca operatöre grafik ekran üzerinde yapamayacağı hareketler gösterilir. İstenirse vincin kupa üzerinde daha düşük kapasite ile çalışmasına veya hiç çalışmamasına olanak tanır. Ayrıca sistem rot sonlarındaki basınç yükselmelerini gerçek yükten ayırt edebilir ve bu durumlarda vincin çalışmasını engellemez.

    Zorlu çalışma şartları düşünüldüğünde moment kontrol sisteminin kısa bir süreliğine de olsa devre dışı bırakılıp, vincin kullanımının operatör insiyatifine bırakılması gereken durumlar olabilir. T-TRUCK Moment Kontrol Sistemi, bu gibi durumlarda geçici olarak (10sn) devre dışı bırakılabilir. Sistem devre dışı bırakıldığında akla ilk olarak “makine ve üretici emniyeti ne olacak?” sorusu gelebilir. İşte bu noktada sistemin çarpıcı bir özelliği daha ortaya çıkıyor. Sistem uçaklardakine benzer bir Kara Kutu özelliğine sahip. Bu kara kutuya sistemi devre dışı bırakma durumu, sensör alarmları, limit dışı kullanma durumları, kara kutunun sıfırlanması gibi bilgiler tarih ve saatiyle birlikte kaydediliyor. Ayrıca sistemi devre dışı bırakma fonksiyonunu 5 dk içerisinde sınırlı sayıda kullanabiliyorsunuz. Eğer sınırı aşarsanız sistem bu fonksiyonun kullanımını 5-10 dk yasaklıyor. Gördüğünüz gibi biz bu sistemle makineyi, operatörü, vinç işletmecisini ve de üreticiyi garanti altına almış oluyoruz. Sistemin birkaç özelliğinden daha bahsetmek istiyorum. Sistem içerisinde bakım kontrolü fonksiyonumuz var. Vincin bakım zamanı geldiğinde sistem operatörü uyarıyor. Servise gelen bakım teknisyeni bakımı yaptıktan sonra bakım saatini yeniden kuruyor ve bu durum yine tarih, saat bilgisiyle birlikte kaydediliyor. Bir diğer özellik ise istatistik kaydı. Vincin çalışma saati, sistemin açık kalma saati ve vincin ağır şartlarda mı yoksa hafif yüklerle mi daha çok kullanıldığını gösteren bilgiler sistem içerisine kaydediliyor.

    http://www.radusdergisi.com/?page=haber_detay&id=341
    --- Tekrar yazılan mesaj birleştirildi, 26 Ağustos 2014 ---
    [​IMG]
  3. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi