1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Konveyör sistemlerinde iş güvenliği

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve Ersin Bozkurt tarafından 3 Eylül 2014 başlatılmıştır.

  1. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    Makinalar ve hareketli ekipmanlar iş güvenliği açısından her zaman risk teşkil eden unsurlardır. Risk değerlendirmeleri neticesinde gerekli önlemler alınsa dahi risk yok edilemez ancak kabul edilebilir seviyelerde tutulabilir, tutulmalıdır. Bu hareketli unsurların potansiyel tehlikelerini minimize etmek için temelde iki uygulama yapılır.

    [​IMG]



    Söz konusu uygulamalardan ilki ekipmanlar üzerinde uygun güvenlik tertibatlarının bulunması, ikincisi ise periyodik bakımların zamanında yapılmasıdır. Zamanında yapılmasıdır; çünkü sorunla karşılaşmadan önce duruma müdahale etme (proaktif izleme) bizleri kazalar ve aksaklıkların bir adım önünde tutmanın en bilinir yoludur. Bu yazımızda konveyör sistemlerinde bakım ile iş güvenliği kavramının ilişkisini inceleyeceğiz.

    Bakım işlemleri ve iş güvenliği kavramı birbirlerini tetikleyen iki unsurdur. İş güvenliği prensipleri ilk olarak tehlikeyi bertaraf etmeye yönelik çalışır. Tehlike giderilemiyor ise tehlikeli durum daha az tehlikeli ile değiştirilir (ikame). Düzenli bakımı yapılmış ve sorunsuz çalışan konveyörlerle tehlikeyi ortamında azaltarak güvenlik açısından ilk adımı atmış oluruz. Bu durumda hem iş, hem işçi, hem de işveren korumuş olur ki İSG`nin temel amacı da budur.

    Konveyör sistemlerinin güvenli ve verimli işletilebilmesi için en önemli unsurlardan biri bant temizliğidir. Basit gibi gözüken ve basit olan; ancak ihmal edilen bir unsur olduğu için özellikle bu konunun üzerinde durmak istiyorum. İyi temizlenmeyen bir konveyör bandı hiç de cimri değildir. Yüzeyine yapışan malzemeyi temas ettiği bütün dönüş ekipmalarıyla tereddütsüz paylaşır ve bandın üzerinde olması gereken malzeme şasenin altına dökülerek birikintiler oluşturur. Sonuçta basittir. Üzerinde malzeme biriken ve kilitlenen rulolar. Peki rulolar kilitlenince veyahut üzerine malzeme birikince ne olur? Üzerine malzeme biriken rulo eksantirik bir dönüş yapar ve bandın ekseninden kaymasına sebep olur. Eğer rulomuz kilitlenmiş ise bant için zımparamız da hazır demektir.

    Ekseninden kaymış bant üzerinde taşınan malzemenin cinsine göre irili ufaklı malzemeleri yere döker ve tozuma yapar. Etrafa rastgele saçılan malzemeler ve ortamdaki havanın solunmak için fazlaca tozlu olması iş sağlığı ve güvenliğini tehlikeye düşürecektir. Bu durum işverenleri kişisel koruyucu donanım kullanımı ve ortama yönelik ekstra önlemler alamaya zorlayacaktır. Sonuç olarak bandımızı iyi temizlenmediğimizde hem iş sağlığı ve güvenliğini tehlikeye atmış oluyoruz, hem de tüm konveyör ekipmalarımızın ömürlerini azaltarak bakım ve tamir masraflarımızı artırmış oluyoruz.

    Konveyör sistemlerinin bakımları yapılmadan önce sistemin enerjisi mutlak suretle kesilmeli ve bakım esnasında çalışmayacağından emin olarak işe başlanmalıdır. Zamandan kazanmak ve yapılan değişikliklerin reaksiyonunu anında görmek için enerjisi kesilmeden hatta çalışır haldeyken yapılan bakım ve montaj çalışmaları iş güvenliğini kabul edilemeyecek ölçüde tehlikeye düşürecektir. Oluşacak herhangi bir kaza, uzuv kaybı veyahut can kaybı üretimimizin geçici olarak durmasıyla kıyaslanamayacak kadar ağır maddi ve manevi zararları beraberinde getirecektir.

    Konveyör hattında çalışacak personelin işin tehlikeleri hakkında eğitilmiş olması olası kazaların önlenmesi için önemlidir. Ayrıca konveyör sistemleri çalışırken sorumlu personeller dışındaki çalışanların sahaya girmesi engellenmelidir.

    Üretimhanelerin ilk kurulumu sırasında konveyör hatları yaya yollarının uzağından geçecek şekilde planlanmalıdır. Ancak tesis kurulum maliyetlerinin yüksek olması ve yine maliyetinden ötürü tesis içi metrekarelerden tasarruf zorunluluğu durumunda konveyör hatları ile yaya yolları kesişebilmektedir. Altından yaya geçişi olan konveyörlerde, ruloların yerinden çıkıp aşağıya düşme riskine karşı rulo koruyucular kullanılmalı geçişlerin güvenliği sağlanmalıdır. Ayrıca konveyör hatları planlanırken her iki kenarında güvenli geçişe imkan tanıyacak kadar geniş platformlar ve üzerinde bant tamirinde (sıcak eklenmesinde) kurulacak presler için yeterli alanlar düşünülmelidir.

    Çalışan konveyör sistemlerinin gün içerisinde belirli sıklıklarda gözlemlenmesi önemlidir. Bant üzerinde oluşmuş en küçük yaralanma, çizik veya kesiğe müdahale en kısa zamanda yapılmalıdır. Müdahale gecikir ise yüksek gerilim altında ki küçük kusurların hızlı bir biçimde büyümesi ve bandımızı kullanılamaz hale getirmesi kaçınılmazdır. Özellikle otomatik gergisi olan bantlarda bu gözlem daha sık yapılmalıdır. Aksi takdirde bant kopması, üst üste binmesi ve gerilmeyi sağlayan ağırlığın yere düşmesi tesadüf olmayacaktır.

    Zincir en zayıf halkası kadar sağlamdır. Konveyör bandı ise eki kadar. Mukavemet değeri uygun seçilmemiş veya uygun birleştirilmemiş bantlarda kopmalar gözlenebilmektedir. Bant üzerindeki malzemelerin kontrolsüz etrafa saçılması yaralanmalara ve mal kayıplarına sebep olabilir. Hiç beklenmedik anlarda oluşabilecek bu gibi kazaları önlemek için teknik bilgi ve mühendislik yaklaşımı ile alınacak tedbirler etkili olacaktır. Bandımızı uzun süreli ve verimli kullanmak istiyorsak tek parça halinde düşünmeliyiz. Bu durumda en sağlıklı ve en uzun ömürlü ekleme metodunu tercih etmeliyiz ki bu da sıcak vulkanizasyon yöntemi ile yapılmış ek demektir. Standartlara uygun ve iyi bir işçilikle yapılan sıcak vulkanize ekin mukavemet değerini başka hiçbir mekanik veyahut soğuk birleştirme sağlayamaz.

    Üzerinde kömür taşınan bantların alev geciktirici özellikte olmasında fayda vardır. Konveyör bantları petrol ürünleridir ve yanma dirençleri düşüktür. Eğer bandımız alev geciktirici özellikte değil ise alev aldığı bir noktadan fitil gibi ilerleyecek ve hat boyunca yanacaktır. Bu hatların geçtiği diğer bölümler de bu durumdan etkilenecektir.

    Kış mevsiminin sert geçtiği soğuk bölgelerde, açık havada çalışan konveyör hatlarında don riskine karşı önlem alınmalıdır. Aksi takdirde rulolar donarak kitlenebilir, bozulabilir, bant ise soğuktan dolayı elastikliğini kaybederek kalıcı deformasyona uğrayabilir. Bu durum beklenmedik duruşlara ve bakım masraflarımızın artmasına sebep olacaktır.

    Diğer bir unsur ise kalitesiz ham madde ile üretilmiş konveyör bantlarındaki kanserojen etkidir. Bu bantlar çok zararlı kimyasallar içererek hem insan sağlığını olumsuz etkilemekte, hem de düşük kalitesinden dolayı çabuk deforme olarak üretim kayıplarıyla bakım masraflarını artırmaktadır. Bantlarınızı temin etmeden önce kullanılan ham maddesi ve diğer özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak her açıdan fayda sağlayacaktır.

    Saydığımız tüm işlemler birer maliyettir; ancak bu küçük yatırımları insan sağlığı ve can güvenliği açısından incelediğimizde paha biçilemeyen maliyetlerin önüne geçmiş oluruz. İş güvenliğini sadece katı kurallar bütünü olarak görmemeli, bakış açısı ve kültür olarak harmanlayıp sadece iş hayatımıza değil, günlük yaşantımıza da entegre etmeliyiz
    http://www.haberortak.com/Haber/Agi...veyor-sistemlerinde-bakim-ve-is-guvenligi.php