1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Kule vinc ve kule vinç çeşitleri,standartları ve güvenlik kuralları

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve Ersin Bozkurt tarafından 9 Ağustos 2014 başlatılmıştır.

  1. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    [​IMG]
    İnşaatta dış cephe platformları hayat kurtarıyor
    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’de her gün 172 iş kazası yaşanıyor ve bu kazalarda 4 kişi ölürken, 6 kişi iş göremez hale geliyor. 2002 - 2012 yılları arasında toplam 12 bin 686 işçi, yaşanan iş kazalarında hayatını kaybetti. Türkiye’de iş kazalarının en sık yaşandığı sektörlerin başında inşaat sektörü geliyor. Nisan ayında iş kazalarında hayatını kaybeden 57 işçinin 21’i inşaat sektöründe çalışıyordu.

    İŞVERENLER DAHA DUYARLI OLMALI
    Atilla KIRŞAN Aray Dış Tica[​IMG]Hükümetin şu sıralar iş kazalarından ölümlerin azaltılması ve işçilerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde yasal düzenlemelere hazırlandığını ifade eden Aray Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş Genel Müdürü Atilla Kırşan, “Kanuni düzenlemeler bir yere kadar etkili oluyor. Ondan sonrası iş verenin duyarlılığıyla ilgili. İnşaat sektörünü ele alırsak, nisan ayında iş kazalarında hayatını kaybeden 57 işçinin 21’i inşaat sektöründe çalışıyordu. Bunların önemli bir kısmı da dış cephe çalışmaları için kurulan iskelelerden düşen işçiler. Bu gidişe herkesin elbirliğiyle dur demesi gerekiyor. İş sağlığı ve güvenliği için kurma iskelelerin yerini daha güvenli olan dış cephe platformları alıyor. Dış cephe platformları kurulum kolaylığı ve her zemine uyum sağlayan yapısıyla şantiyelerin çok daha kısa sürede işlerini bitirmesini sağlıyor. Çelikten yapılan dış cephe platformları, ahşap kurma iskelelere göre çok daha dayanıklıdır. Dış cephe platformları kenar korumalıkları sayesinde işçilerin düşmesine engel oluyor” dedi.

    İŞ KAZALARININ EKONOMİK KAYBI 50 MİLYON TL
    İş kazalarının manevi boyutunun yanı sıra maddi sonuçları da olduğuna dikkat çeken Kırşan, “2012 ILO verilerine göre, dünya genelinde her yıl 230 milyondan fazla iş kazası yaşanıyor. 160 milyon kişi meslek hastalıklarına yakalanırken, 2.4 milyon insan bu iş kazalarında hayatını kaybediyor. Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) verilerine göre Türkiye, iş kazaları sonucu ölümlerde Cezayir ve El Salvador’dan sonra üçüncü sırada yer alıyor. Türkiye, 2003’ten bu yana iş kazaları nedeniyle 50 milyon liralık ekonomik zarara uğradı” dedi.

    - See more at: http://www.insaatdunyasi.com.tr/ars...ormlari-hayat-kurtariyor#sthash.9hNx9kzH.dpuf
  2. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Kule vinçlerede bir rapor hazırlayalım,Asma İskele raporunda olduğu gibi..:)
  3. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    Biliyorsunuz üstteki resimdeki dış cephe platformu(hareketli iskele) , alltaki kule vinç(kule vinç haberin içindeki resim) evet her ikisi içinde çalışma yapılabilir ama katılım olmuyor
  4. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    ben hazırlarım san gönderirim sen düzenler paylaşırsın..
  5. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Kule Vinç Kullanım Talimatı

    [​IMG]

    Şantiyede kullanılacak olan kule vinçlerin kullanımında iş sağlığı ve güvenliği açısından uyulması gereken kuralları tanımlamaktır.

    Kule Vinç Kullanım Talimatı

    Bu talimat; Kule Vinç Operatörünü kapsar


    1 - Kule vinçleri yetkili operatör dışında başkasının kullanması yasaktır.

    [​IMG]

    2 - Vincin malzeme sepetiyle insan taşınması yasaktır.

    3 - Bütün vinçlerin görebilecek bir yerinde yük çizelgesi asılıdır. Bu çizelgede belirlenmiş yük kapasitesi dışında yük kaldırılması yasaktır.

    4 - Vinçle kaldırılan yükler kesinlikle çalışanlar üzerinden geçirilmeyecektir. Zorunlu olmadıkça yük bir araç ya da makine üzerinden geçirilmeyecektir. Aynı zamanda vinçle kaldırılan ya da indirilen bir yükün altında kimse bulunmayacaktır.

    [​IMG]

    5 - Operatör, vinç ile çalışmaya başlamadan önce vincin kumandalarını, frenlerini ve kolları kontrol edecektir.

    6 - Yüksek gerilim hatları yakınında vinç ile çalışmak gerekiyorsa gerilim hattı ile en az 5 mt. uzaklık olacaktır. Bu mümkün olmuyorsa havai enerji tamamen sıfıra getirilecektir.

    7 - Vinçler üzerindeki limit şalteri kesinlikle iptal edilmeyecektir.

    [​IMG]

    8 - Operatör kabininde tam dolu ve kontrolü yapılmış yangın söndürme cihazı bulunduracaktır.

    9 - Çalışmaya başlamadan önce vinç halatları kontrol edilecek, herhangi bir halatta deformasyon ve tel kopuklukları varsa halat değiştirilecektir.

    [​IMG][​IMG]

    10 - Çalışmalar sırasında operatör işaretçiden başka kimseden gelen komutları uygulamayacak, yalnızca işaretçiden gelen komutlara uyacaktır. Ancak her kim olursa olsun DUR komutuna uygulayacaktır.

    11 - Vincin her demontajından sonra tekrar kurulduğunda yetkili servis tarafından kontrol edilip kullanılabilir raporu alındıktan sonra çalıştırılacaktır. Yetkili servis tarafından tutulan formun bir nüshası ................................... departmanında bir nüshası da .................................... .departmanında saklanacaktır.

    [​IMG]

    12 - Vincin montajı ve demontajı çalışmasına başlanılmadan önce vinç sahası etrafı emniyet şeridiyle çevrelenecek ve saha içinde işçi çalışması olmayacaktır.

    13 - Vinçlerin halatları, kancaları, frenleri ve otomatik durdurucuları (swich) yetkili bir teknik elman tarafından her üç ayda bir bütünüyle kontrol edilerek periyodik kontrol raporu düzenlenecektir.

    14 - Vinçlerde iş bitiminde ve mesai saatleri içerisindeki vincin çalışmadığı zamanlarda vinç burnu serbest salınıma müsait duruma getirilmeli ve yük kancası kabinden10 mt uzaklıkta olmalıdır.

    15 - Vinçle çalışmaya başlanılmadan önce fırtına ve rüzgâr hızı kontrol edilecektir. Rüzgâr ölçme sisteminin çalışıp çalışmadığı kontrol edilecek ve eğer rüzgâr hızı türü vinçler için 45–50 km/saat ise vinçle çalışma yapılmayacaktır.

    [​IMG]

    16 - Vince inip çıkma merdiveni günlük olarak kontrol edilecektir. Günlük kontrol formuna kayıt yapılacaktır.

    17 - Vinç operatörlerinde bulunan telsizler devamlı şarjları dolu olacaktır.

    18 - Operatör, vinci mesai saatleri içinde bağlı bulunduğu amirine haber vermeden terk etmeyecektir.

    19 - Vincin elektrik ve mekanik arızası olması durumunda operatör arızayı yetkili birimlere haber verecek ve kesinlikle arızaya müdahale etmeyecektir.

    20 - Vinç operatörü en küçük rahatsızlığını dahi doktora bildirecektir.

    21 - Bağlantı olarak tünel kalıplarda kaldırma aparatları kullanılacaktır. Sepetle malzeme alımlarında dörtlü halatlarla sepete bağlanılması suretiyle çalışma yapılacaktır. Tünel kalıpların yere yatırılması işleminde yatırma aparatları kullanılacaktır.

    22 - Vinç yük kancasının emniyet mandalı daima çalışır durumda olacaktır.

    23 - Vincin tepe ikaz lambası çalışır durumda olacaktır.

    [​IMG]

    24 - Vincin çalışma bölgesinde çalışmanın güvenli şekilde yapılmasını sağlayacak aydınlatmaların yapılması sağlanacaktır.

    25 - Operatör çalışmanın güvenli olduğunu bildiği takdirde çalışmasına devam edecek aksi takdirde güvensiz ve tehlikeli bir çalışma yapmayacaktır.

    26 - Çalışmalar sırasında tehlikeli bir durum olabileceğine karar verdiğinde çalışmasını durduracak, amirine haber verecektir.

    [​IMG]

    KAYNAK
  6. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    2.1.2. Kule Vinçler………………..………………………………………... 9
    2.1.2.1. Kule Yapılarına Göre Kule Vinçler……………………………..9
    2.1.2.2. Vinç Kollarına Göre Kule Vinçler……….…………………….. 10
    2.1.2.3. Üzerinde Bulundukları Zemin Yapılarına Göre Kule Vinçler…. 11

    Kule Vinçler
    Bu vinçlerin çalışma sahaları özellikle yüksekliği fazla olan yerlerdir. Genel olarak yapı işyerlerinde kullanılmaktadır. Kule yükseklikleri 20-60 metre arasında olup bum uzunlukları 6 metre ile 30 metre arasındadır. Kaldırma kapasiteleri 0,3 ton ile 10 ton arasındadır.

    Kule vinçlerin güvenli bir şekilde çalışmalarını sağlamak için rüzgâr, ivme ve çalışma yükseklikleri göz önünde tutulmalıdır. Bununla birlikte kule bomunun boyu da uygun şekilde tayin edilmelidir. Bom mümkün olduğunca dik çalıştırılmalıdır.Lastik tekerlekli kule vinçler, raylı kule vinçler gibi çeşitleri bulunmaktadır.

    Page_11.JPG Page_12.JPG Page_13.JPG Page_14.JPG Page_15.JPG Page_16.JPG Page_17.JPG Page_18.JPG Page_19.JPG Page_20.JPG Page_22.JPG
  7. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    20140207_110703.jpg

    BİRDEN FAZLA KULE VİNCİ OLAN YERLERDE KULE ETKİ ÇAP ALANINI İYİ HESAPLAMAK GEREK!

    20140214_101859.jpg

    KULE VİNCİ İLE MALZEME VE ATIK TAŞIMA SEPETİ​
  8. Mehmet Emin YAMAN İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    88090
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Milli Eğitim
    Erkan bey, bu dökümanın kaynağı nedir?
    --- Tekrar yazılan mesaj birleştirildi, 18 Ağustos 2014 ---
    Bu katabın kaynağını merak ediyorum?
  9. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
  10. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
  11. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Operatörler kendi güvenlikleri yanında çevrede çalışanların da güvenliğini korumak zorundadırlar.

    • İşaretler, ilanlar, çalıştırma talimatları okunup, anlaşılmadan ve işaret veren kişi tarafından yapılan işaretlerin kodu hakkında bilgi sahibi olmadan hiç kimse vinci çalıştırmamalıdır.

    • Bütün vinçler görülebilecek bir yerinde yük çizelgesi taşırlar. Bu çizelgede belirlenmiş kapasite dışında yük kaldırılmamalıdır.

    • Vinçle kaldırılan yükler kesinlikle çalışanlar üzerinden geçmemelidir. Zorunlu olmadıkça yük bir araç ya da makine üzerinden geçirilmemelidir.

    • Operatör vinç çalışmasına başlamadan önce vincin kumandalarını, frenlerini, vinç kollarını test etmelidir.

    • Yük kaldırılmadan önce işaretci tarafından etrafta çalışanlar çalışma bölgesinden uzaklaştırılmalıdır.


    b)Operatörün rahatsızlık geçirmesi veya acil durum halinde

    1)Kullanılacak Ekipmanlar (Her bir kule vinç için ayrı ayrı temin edilmek üzere)

    Kurtarmacı liberatörü: Kurtarmacı liberatörü bir sapan veya karabina ile (en az 22 kN çekere sahip) güvenli bir ankraj noktasına bağlanır, 11 mm kalınlığında statik ip ile, kendisine bağlı kişiyi veya nesneyi ortalama 1 m/s hız ile yere indirebilme özelliğine sahiptir. Siyah renkli diskin arkasındaki kol ile kendisine bağlı kişiyi veya nesneyi yukarı kaldırma özelliği de bulunmaktadır.

    Statik halat: Kule vinç kabini yerden yüksekliğinin 1,5 katı kadar uzunlukta, örgülü ve 11 mm kalınlığında olmalıdır. Ayrıca 2. emniyet amaçlı kule vinç yüksekliği uzunluğunda statik halata gereksinim vardır.

    Kurtarma üçgeni: Üçgen şeklinde, yaralının kavranması ve bir karabina ile sisteme bağlanmasını sağlayan ekipmandır.

    Perlon bant veya sapan: Herhangi bir yatay çelik elemandan ankraj noktası oluşturmak için kullanılır.

    ASAP: İndirilen operatörün ikinci emniyet için bulunan halata bağlandığı ekipmandır. Liberatörün indirme hızında güvenli inişe izin verir. Liberatör herhangi bir sebepten dolayı devre dışı kaldığında ani düşmelerde indirilen kişiyi tutarak düşmeyi önler.

    Bu ekipmanlara ek olarak iki adet tam korumalı vücut tipi emniyet kemeri, iki adet geniş ağızlı ve çift kollu lanyard, yeterince yardımcı ip, karabina ve diğer yardımcı ekipmanlara ihtiyaç olup bu yardımcı ekipmanlar çalışma alanına göre değişiklik gösterebilecektir.Bu ekipmanlar kule vinç kabininde bilinen bir noktada çantasının içinde aklanmalıdır.

    2)Oluşturulacak Ekip ve Gerekli Eğitimler

    Kule Ekibi: Kurtarma işini gerçekleştirebilmek için her kule vinç için en az 3 (2 asil 1 yedek olmak üzere) kişilik ekip kurulmalı ve bu ekip Temel İlkyardım, Yüksekte Çalışma Eğitimi ve Çalışma Alanına Özel Kurtarma Eğitimi almış olmalıdır.

    Yer Ekibi: İndirilen çalışanı karşılayarak güvenli bir şekilde sedyeye yerleştirmek, sabitlemek ve sağlık birimine taşımak için 5 (4 asil 1 yedek) kişilik bir ekip kurulmalı ve bu ekip Temel İlkyardım ve Çalışma Alanına Özel Kurtarma Eğitimi almış olmalıdır.

    3)Yöntem

    Kule vinç kabininde bir yaralı/rahatsız bulunduğuna dair haber alındığında kurtarma ekibine telsiz kanalı ile bilgi iletilir. Kule ve yer ekipleri hızlı adımlarla ilgili kule vincin alt noktasına ulaşır. Yer ekibi gerekli hazırlıklarını yaparken kule ekibi emniyet kemerleri ve çift kollu lanyard donanımlarını giyerek yüksekte çalışma kurallarına göre kuleye tırmanır.

    Kule ekibi üyelerinden birisi öncelikle yaralı/rahatsız operatöre temel yaşam desteği uygular. Bu sırada diğer ekip üyesi kurtarma ekipmanını saklandığı çantasından çıkarır. Ankraj noktalarını belirler ve oluşturur. Bu ankraj noktalarından bir tanesine statik ipi diğerine de kurtarmacı liberatörünü bağlar.

    Yaralı/rahatsız operatör ile ilgilenen ekip üyesi kişiyi stabil hale getirince diğer ekip arkadaşının yardımı ile operatöre kurtarma üçgeni giydirilir. Kurtarma üçgeni giydirilen operatör karın hizasındaki 3 D halkasından kurtarma liberatörü ve ASAPa bağlanır. Yer ekibi ile de haberleşerek operatör yavaşça vinçten aşağı askıda kalacak şekilde bırakılır. Kule ekibi üyelerinden birisi liberatörün kilidini açarak serbest inişe izin verir. Bu şekilde operatör güvenli bir şekilde 1 m/s hızla aşağıya iner.

    Aşağıda yer ekibi sedyeyi operatörün ineceği yerde hazırlamıştır. Operatörü sırttan kavrayarak yavaşça sedyenin üzerine indirir ve liberatör ve ASAP karabinalarını söker. Sedyeye sabitleyerek hızlı adımlar ile operatörü sağlık birimine iletir.

    4)Dikkat Edilecek Hususlar

    Operatörün uygun noktaya inişi hakkında yönlendrme yapabilmek için kurtarma üçgeni 3lü D halkasına bir klavuz halat bağlanarak aşağıya sarkıtılabilir. Bu halatı yer ekibi operatörün uygun noktaya inmesi için kullanabilir.

    Kurtarmada kullanılacak tüm ekipmanlar CE belgeli olup ilgili EN normlarına sahip olmalıdır.

    Kurtarmada kulanılacak ekipmanların bakımları ürün klavuzlarında belirtildiği şekilde ve sıklıkta yapılmalıdır.

    Kule vinç kabininde bulunan çanta içindeki ekipmanlar, hasarsız, düzenli ve acil durumda kolaylıkla açılarak kullanılabilecek şekilde bulunmalıdır.

    Kule ekibi üyelerinin yüksekte çalışma ve kurtarma ekipmanlarının kullanımına ilişkin teknik bilgi sahibi ve becerili olması gerekmektedir.

    Kurtarma üçgenindeki 3lü D halkasında 3 farklı karabina kullanımı kullanım zorluğu yaratabileceğinden bu noktada pav (ankraj çoğaltıcı) kullanımı uygun olabilecektir.

    Kule vinç yüksekliğinin 30 metreden az olması durumunda ASAP yerine geri sarmalı düşüş tutucu alternatif olarak kullanılabilir

    kule vinç kurtarma ekipmanları-1.jpg
  12. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    kazalar artmaya başladı
  13. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman