1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Lastik bakımıyla ilgili on ipucu

Konusu 'Trafik Yönetimi ve Kontrolü' forumundadır ve ISGforum.net tarafından 7 Nisan 2014 başlatılmıştır.

  1. ISGforum.net ISGForum Inc.

    • Site Yöneticisi
    Lastiklerin araç ve yol arasındaki tek temas noktası olduğunun unutulması kolaydır. Bu nedenle, hem güvenliğiniz hem hareketliliğinizin sağlanması amacıyla lastiklerinizin kalitesinin ve performansının korunması aşırı derecede önemlidir. Bunun için, aşağıdaki güvenlik önerilerine uymanızı tavsiye ediyoruz.
    1. Temas Yaması

    KÜÇÜK BİR YÜZEY İÇİN BÜYÜK BİR İŞ
    Lastiğinizin yol ile gerçekten temasta olan kısmı hemen hemen elinizin boyutu kadardır. Güvenliğiniz, konforunuz ve yakıt tasarrufunuz bu küçük alana bağlıdır. Sadece doğru lastikleri seçtiğinizden değil aynı zamanda en iyi performansı sergilemelerini sağlamak için düzenli olarak bakımlarını yaptığınızdan da emin olunuz. Çünkü lastikleriniz:

    • Aracınız ve yol arasındaki tek bağlantıdır.
    • Otomobilinizin tüm yükünü taşımaktadır.
    • Otomobilden yol yüzeyine yönlendirme, hızlandırma ve frenleme gibi sürüş verilerine tepki vermektedir.
    • Yol üzerindeki her engelin etkisini azaltmaktadır.
    2. Lastik Aşınması ve Derinliği

    HIZLI VE KOLAY BİR GÜVENLİK TEDBİRİ
    Lastiklerinizin sırt derinliğini düzenli bir şekilde kontrol ettiğinizden emin olunuz ve aşındıklarında değiştiriniz. Bu size azami çekiş gücü ve yol tutuş sağlayacaktır. Lastik sırt derinliği 1,6 mm’ye kadar aşınmadan önce lastiklerinizi değiştiriniz. Hayatınızı kolaylaştırmak için Michelin lastikleri yaklaşık olarak 1,6 mm’lik bir yükseklikte ana lastik sırtı kanallarının tabanına yerleştirilen lastik sırtı aşınma göstergeleriyle donatılmaktadır. Güveliğiniz ve hareketliliğiniz lastik sırt derinliğinin iyi bir seviyede olmasına bağlıdır çünkü:

    • Lastik sırtındaki kanallar suyu lastiğinizin altından tahliye etmektedir, kontrolün sürdürülmesine yardımcı olmaktadır.
    • Lastiklerinizin üzerinde kalan desen derinliği ne kadar fazla olursa daha fazla su tahliye edilebilecektir ve bu nedenle zeminde kayma ve suda kızaklama riski azalacaktır.
    • Doğru lastik hava basıncına ilaveten düzenli araç bakımı lastiklerinizin mümkün olan en uzun süre en iyi performansı vermesini sağlayacaktır.
    • Lastik sırt deseni yola tutunur, frenleme için ihtiyaç duyduğunuz mesafeyi etkiler.
    3. Lastik Hava Basıncı

    LASTİKLERİNİZİN HAVA BASINCINI HER AY KONTROL EDİNİZ
    Doğru hava basıncı aracınızın kontrolünü kaybetme riskinizi azaltmaktadır. Aynı zamanda, lastiklerinizin vaktinden önce aşınmasını ve içyapısında geri dönüşü olmayan hasarın oluşmasını engellemektedir. Lastik hava basıncı küçük delikler, lastiğin bileşenleri yoluyla havanın doğal olarak kaçması veya hatta ortam ısılarında bir azalma nedeniyle düşebilmektedir. Yedek lastik dâhil olmak üzere lastiklerinizin havasını aylık olarak ve herhangi bir uzun yolculuktan önce, tercihen lastikleriniz soğukken kontrol ediniz (en azından 2 saat boyunca hareket etmemişken veya düşük hızda 2 milden daha az hareket etmişken). Sıcakken test edildiklerinde, ölçülen basınca 4 PSI ilave ediniz. Lastik hava basıncının ayda bir kontrol edilmesi önemlidir çünkü:
    • Düşük hava basıncı lastiklerinizin hasar görme riskini arttırmaktadır.
    • %20 fazladan basınç lastiğinizin ömrünü yaklaşık olarak 10.000 km azaltabilmektedir.
    • Doğru lastik hava basıncı yakıt tasarrufu da sağlayacaktır.
    [​IMG]
    Tavsiye edilen lastik hava basıncı lastiğin üzerinde YER ALMAMAKTADIR. Lastiğin yanağı üzerinde gösterilen şişirme basıncı sadece azami lastik şişirme basıncıdır. Önerilen lastik hava basıncı:
    • Aracınızın Kullanım Kılavuzunda.
    • Sürücü koltuğunun yanındaki yan kapının üzerindeki etiketlerde.
    • Sürücü koltuğuna yakın torpido gözünde.
    • Yakıt deposu kapağının iç yüzü üzerinde bulunabilir.
    4. Balans ayarı

    DAHA UZUN LASTIK ÖMRÜ IÇIN BALANSI TUTTURUN
    [​IMG]
    Balans ayarı lastiklerinizin vaktinden önce aşınmasını önlemektedir ve titreşimi ortadan kaldırmaktadır. Yanı zamanda aracınızın askı, direksiyon sistemi ve rulmanlarını da korumaktadır. Lastik değiştirildiğinde, bir balans ağırlığı kaldırıldığında veya değiştirildiğinde veya yeni lastikler satın aldığınızda, tekerleklerin balans ayarını yaptırınız. Bir alan geri kalanından daha ağır veya daha hafif olduğunda bir tekerleğin balansının kaçtığını anlayacaksınız. Bu ise:
    • Lastik deseninin düzensiz ve hızlı bir şekilde aşınmasına
    • Titreşime
    • Ön uçtaki parçaların daha fazla gerilime maruz kalmasına
    • Ön uçtaki parçaların vaktinden önce aşınmasına neden olacaktır
    5. Tekerlek Ayarı

    DOĞRU BİR ŞEKİLDE AYARLANMIŞ TEKERLEKLER VE DİNGİLLER İLE GÜVENLİĞİNİZİ SAĞLAYIN
    Tekerleklerinizin ve dingillerinizin ayarının doğru yapılıp yapılmadığının söylenmesi sürüş esnasında zordur. Ancak aracınızın askı düzeni geometrisi doğru değilse yol tutuşu bozulabilir ve güvenliğiniz tehlikeye atılır. Lastiğiniz kaldırım taşı veya çukur gibi katı bir nesneye temas etmişse veya lastiklerinizde düzenli olmayan bir aşınmanın farkına vardıysanız, lütfen tam bir kontrol yaptırmak için bir Michelin servisine uğrayınız

    • En iyi yol tutuşun sağlanması
    • Lastiklerinizin düzensiz ve/veya hızlı bir şekilde aşınmaya karşı korunması
    • Yakıt tasarrufu yapılması için doğru ayarların yapılması önem arz etmektedir.
    6. Arka Lastikler

    EKSİKSİZ KONTROL İÇİN, YENİ LASTİKLERİNİZİ ARKA DİNGİLE TAKINIZ
    Arka lastikler direksiyonunuza bağlı değildir, bu da dürüş esnasında yol tutuşları hakkında hüküm verilmesini aşırı derecede zorlaştırmaktadır. En iyi verimin elde edilmesi için, birçok araç için ön ve arka dingillerde farklı hava basınçları belirtildiğinden özellikle lastiklerin yerinin değiştirilmesi esnasında lastiklerinizin hava basıncını ve durumunu düzenli olarak kontrol ediniz. Güvenliğiniz için daima yeni veya en az aşınmış lastikleri aşağıdaki sebeplerden dolayı daima arka tekerlek konumlarına takınız:

    • Acil frenleme durumlarında veya keskin virajlarda daha iyi kontrol
    • Özellikle ıslak zeminlerde aracınızın kontrolünü kaybetme riskinin daha az olması
    • Aracınız ister önden çekişli ister arkadan çekişli olsun özellikle güç durumlarda daha iyi yol tutuşun sağlanması
    7.Lastik Subapları

    SUBAPLAR VE SUBAP KAPAKLARI LASTİKLERİNİZİ KORUR
    [​IMG]
    Subaplar genellikle kauçuktan yapılmaktadır, bu nedenle zaman içerisinde bozulmaya maruz kalmaktadırlar. Yeni lastikler satın aldığınızda lastiğiniz ile birlikte subapları da değiştirmeniz lastiklerinizi, aracınızı ve kendinizi korumanın ucuz bir yoludur. Yüksek hızlarda, çatlak veya bozulmuş kauçuk supap gövdesi merkezkaç kuvveti nedeniyle bükülebilmektedir ve hava kayıplarına neden olabilmektedir. Supap kapağı da önem arz etmektedir. Birincil hava sızdırmazlık contasıdır ve toz ve kir zerreciklerinin uzak tutulmasına yardımcı olmaktadır. Supaplarınızı ve supap kapaklarınızı:
    • Hava sızdırmazlığını muhafaza etmek
    • Doğru hava basıncını muhafaza etmek
    • Lastiğin ömrünün daha uzun olmasını sağlamak için iyi bir durumda olup olmadıklarını kontrol etmeniz gerekmektedir.
    8. Taşıma ve Depolama

    LASTİKLERİNİZİ ZARAR VERİCİ DURUMLARDAN UZAK TUTUNUZ
    Kullanılmadıklarında dahi, lastikler tehlikeli zeminlerde bulunabilir. Monte edilmedikçe ve şişirilmedikçe lastiklerin asla uzun süreler boyunca istiflenmiş olarak depolanmaması gerekmektedir ve lastiklerin nesneler altında ezilmesini engellemeniz gerekmektedir. Güvenliğiniz için, depolanmış olan lastikleri bir alev, akkor haline gelmiş maddeler veya kıvılcım veya elektriksel boşalma meydana getirebilecek herhangi bir maddeden (örneğin batarya jeneratörleri) uzak tutmanız aşırı derecede önem arz etmektedir. Lastikleri tutarken, koruyucu eldivenler giymeniz de tavsiye edilmektedir. Lastiklerin:
    • Doğrudan güneş ışığı ve yağışa karşı korunaklı iyi havalandırılan, kuru ve ılık bir alanda,
    • Kauçuğun doğasını değiştirebilecek olan herhangi bir kimyasal madde, eritici madde veya hidrokarbonlardan uzak,
    • Kauçuğun içerisine nüfuz edebilecek olan herhangi bir maddeden uzak bir şekilde depolanması gerekmektedir.
    9. Lastik Onarımı

    LASTİK ONARIMINDAKİ İLK ADIM NEDİR? BİR UZMANA DANIŞMAK
    [​IMG]
    Bir lastiğin tamir edilmesi gerektiğinde, lastiğin tekerlekten yetkili bir lastik bayisi veya teknisyen tarafından sökülmesi ve iç kısmının kontrol edilmesi esastır. çünkü lastik tekerleğe takılıyken iç hasar görülememektedir. Bir uzman:
    • Lastiğin takılması, sökülmesi, balans ayarının yapılması ve şişirilmesi ile subabın sistematik olarak değiştirilmesi için uygulanan usullere riayet edilmesini sağlayacak,
    • Yüzey üzerinde görülemeyen herhangi bir hasarı tespit ederek lastiğin iç durumunu denetleyecek,
    • Yol tutuş ve konforu en iyi hale getirerek lastiğin yerine yeniden doğru bir şekilde takılmasını sağlayacak,
    • Lastik seçiminde imalatçının kuralları ve yasal kurallara uygunluğu sağlayacak: yapı, ebat, hız kodu, yük kapasitesi derecelendirmesi
    • Araç veya lastik üreticisi tarafından belirtilen kullanım şartlarının hava basıncına uygunluğu sağlayacak veya isteğe göre ayarlayacaktır,
    • Lastik yanakları üzerindeki montaj talimat ve uyarılarını hesaba katacaktır (dönme yönü veya montaj yönü),
    • Özel lastiklerin özelliklerini hesaba katacaktır (düşük kesit yüksekliği, patlak şekilde hareket etme özelliği olan lastikler, kendinden sızdırmazlık sağlayan lastikler, vb.)
    • Güvenliğinizi garanti altına alacaktır.
    10. Hizmet Ömrü

    LASTİKLERİNİZİ NE ZAMAN DEĞİŞTİRECEĞİNİZİ ÖĞRENİN

    Bir lastiğin hizmet ömrünün önceden tam olarak tahmin edilmesi mümkün değildir. Çünkü bir lastik performansını etkileyen birçok malzeme türünden ve kauçuk bileşenlerden meydana gelmektedir ve gelişimi lastiğin ömrü boyunca maruz kaldığı diğer birçok etkenin yanı sıra iklim koşulları, depolama koşulları ve kullanım koşulları dâhil olmak üzere birçok unsura bağlıdır. Bu nedenle, sürücüleri lastikleri değiştirmelerini işaret edecek olan herhangi bir lastik hava basınç kaybı, herhangi bir anormal olay (titreşim, gürültü, çekme) ve lastiğin görsel durumunun farkında olmaya fazlasıyla cesaretlendirmekteyiz.

    Sürücülerin:
    • Beş yıl veya daha fazla süredir kullanımda olan lastiklerini en azından yılda bir kere bir uzmana kontrol ettirmeleri,
    • Araç üreticisinin lastik değiştirme önerilerine riayet etmesi,
    • Kullanılabilir durumda görünseler dahi ve yasal aşınma sınırına ulaşmamış görünseler dahi imalat tarihinden itibaren on yıl veya daha fazla süredir hala kullanımda olan lastiklerini yeni lastiklerle değiştirmeleri gerekmektedir.