1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Mazot tankı

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve CEYDA tarafından 28 Nisan 2013 başlatılmıştır.

  1. CEYDA İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    9385
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    arkadaşlar; mazot tanı yer altında üstünde pompa var.üzeri toprakla örtülü ..derinliğini kapasitesini bilmiyorum etrafı çevrili değil yanında fabrika üretim binası var..nelere bakmak lazım?nasıl değerlendirilmeli?(en az 2 ton alıyor..) bir de açık havada 3 tarafı duvar önü ve üstü açık jeneratör ve yanında mazot tankı...bunu nasıl değerlendirmek lazım?
  2. Sait Aktaş Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    41670
    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Firma / Kurum:
    :::::::::
    Fabrikaya olan mesafe, yerin altındaki mesafe, tankın üretimine ilişkin bilgiler, topraklama veya katotik koruma önlemi, eğitimli personel durumu, dolum yerleri, nefeslikler ilk öncelikle bakılması gerekli olan yerlerden.
    Jeneratörün açık havada olması ve en az bir yerinin açık olması iyi. Fakat yakıt tankının yakın olması güvenli değil. Belirli bir mesafe uzakta veya farklı bir lokasyonda konumlandırılıp oraya hat çekilmesi en uygunu olabilir. Yine jeneratöre ait izolasyonların yapılmış olması, volan ve çevresindeki hareketli parçaların kesinlikle muhafazası olması, giriş kapısının dışında emergency stop butonu, jeneratörün acil durum durdurma, çalıştırma talimatları, egzostunun verildiği yer vb. ilk etapta aklıma gelenler.

    Aklıma gelirse devamını da yazabilirim.
  3. CEYDA İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    9385
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    sorun şu ki; bu mazot tankı kullanılmıyor diye ifade ediliyor ...bu yüzden bilgilerine ulaşamıyorum firmaya içindeyken tamamen tesadüfi bir şekilde farkettim... tanker gelip dolum yapmış içeriye evrakları geldi tankeri bile yakalayamadım:((jeneratörün de giriş kapısı yok...önü açık herkes gelip geçebilir:((
  4. Sait Aktaş Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    41670
    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Firma / Kurum:
    :::::::::
    Çok sıkıntılı bir durum.
    Fabrikaya ait resmi faturalarda bence bu jeneratörün alımına ulaşırsanız tanka da ulaşırsınız. Büyük bir ihtimalle jeneratörü kuran ekip tankı monte etmişitr. Onlarla bağlantıya geçebilirsiniz.
    Birde kapısının açık olması zaten apayrı bir facia. Ben sadece jeneratörden kaynaklanabilecek olan riskleri belirttim. Dışarıdan gelecek riskler çok daha fazla.
  5. Fatih Yavuz İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    38627
    Uzmanlık Sınıfı:
    Diğer Belge
    Firma / Kurum:
    Medikal
    Sn. CEYDA, Risk Değerlendirmesini yaptınız mı? Bu tank, muhtemel jeneratörün yakıt tankıdır ve jeneratöre yakın konuşlandırılmış olmasının normal olduğunu düşünüyorum. tankın gerekli elektriksel, yalıtım, çevresel vs. korumalarının yapılması konusunda tavsiyede bulunup risk değerlendirmesinde de Jenaratör bölümünde bu durmun tehlike ve risklerini belirleyip, alınacak önlemleri ve faaliyetleri bitirme zamanlarını da yazarsanız sanırım gerekli çalışmalar için firmayı tetiklemiş olabilirsiniz..
  6. Sait Aktaş Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    41670
    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Firma / Kurum:
    :::::::::
    Sevgili CEYDA ,
    Yaptığım küçük inceleme ile "Binaların Yangında Korunması Hakkında Yönetmelik" senin durumunu anlatan bazı maddeler içeriyor. Sen ayrıntılı olarak da bakarsın ama inceleme için şunları söyleyebilirim;

    Yönetmelik 3. Bölüm Madde 56:
    (1) Yakıt depoları, yangına dayanıklı bölmelerle korunmuş bir hacme yerleştirilir. Yakıt deposu ile kazan dairesinin yangına 120 dakika dayanıklı bir bölme ile ayrılmış olması gerekir. Depoda yeterli havalandırmanın sağlanması ve tank kapasitesinin en az üçte birini alacak şekilde havuzlama yapılması şarttır. Yakıt tankları, ilgili Türk Standartlarına göre hesaplanır ve yerleştirilir.
    (2) Akaryakıt depoları; merdiven altına, merdiven boşluğuna, mutfağa, banyoya ve yatak odasına konulamaz.
    (3) Kalorifer yakıtı olarak kullanılan sıvı yakıtlar; aşağıda belirtilen şekilde ve miktarlarda depolanabilir:
    a) 1000 litreye kadar bodrumda ve varil içinde,
    b) 3000 litreye kadar bodrumda ve sızıntısız sac kaplarda,
    c) (Değişik: 09/09/2009 – 27344 R.G. / 23 md.) 40000 litreye kadar bina içinde bodrum katta, yangına 120 dakika dayanıklı kâgir odada sızıntısız tanklarda veya bina dışında sızıntısız yeraltı ve yerüstü tanklarında,
    (ç) (Yürürlükten kaldırma: 09/09/2009 – 27344 R.G. / 23 md.) 40000 litreye kadar bina içinde bodrum katta, yeraltı tanklarında veya bina dışında sızıntısız yeraltı ve yerüstü tanklarında,
    d) Stok ihtiyacının 40000 litreden fazla olması hâlinde, yakıt tankları, binadan ayrı, bağımsız, tek katlı bir binaya yerleştirilmiş ve Sekizinci Kısımda belirtilen emniyet tedbirleri alınmış şekilde.
    (4) Akaryakıt depolarının metal bölümleri, ilgili yönetmeliklere göre statik elektriğe karşı topraklanır.
    (5) Akaryakıt yakan kat kaloriferinin yakıt depoları daire içinde merdiven boşluklarına ve mutfağa, banyoya ve yatak odasına konulamaz. Bu depolar, bu Yönetmelikte belirtilen hususlara ve ilgili standartlara uymak kaydıyla, bodrumda en fazla 2000 litre hacminde yapılabilir. Günlük yakıt deposu ise, en fazla 100 litre olmak üzere, daire içinde kapalı bir hacimde yapılabilir. Günlük yakıt deposu sadece havalık ile atmosfere açılır, taşma borusu ana yakıt deposuna bağlanır.

    Burada bahsi geçen konu elbette binalardaki kalorifer yakıtı tankı. Buradaki sadece 1. fıkra önemli olabilir. İncelemeye devam ederim ben. Sen de buna benzer tehlikeli maddeler yönetmeliklerine bakabilirsin...
  7. Ali Sağdıç Siteden Uzaklaştırıldı

    • Cezalı Kullanıcı
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Ceyada hanım,
    tankın boyu eni ve hacim bulmak için kullanılacak ölçütleri ile yapısal özellikleri ve tank metalinin sac kalınlığı gibi özellikleride kullanarak içerideki malın hacmini,su varlığını,gerekirse kilo olarak ağrlığını bulup,gerekli tebligatları yapabilirsiniz diye düşnüyorum.
    gemici arkadaş gerekli bilgileri geçmiş.yapılması gereken mal tespiti sanırsam.
  8. CEYDA İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    9385
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    TS 12820 Akaryakıt İstasyonları-Emniyet Gerekleri (Petrol filling stations–Safety requirements) standardına göre Akaryakıt İstasyonlarında alınacak önlemler aşağıda belirtilmiştir. (Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi ve Sayısı : 20.05.2007/26527 Tebliğ No: ÖSG-2007/09)

    - TESİSAT PROJESİ:
    Akaryakıt istasyonlar projesine uygun olarak tesis edilmeli, tesisat projesi ve vaziyet planı gibi projelerin bir örneği tesiste bulundurulmalıdır.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.14.2)

    - ACİL TELEFONLAR:
    Acil durumlarda aranacak telefon numaraları telefonların yanında görünür bir yerde bulundurulmalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.14.4)

    - AKARYAKIT İSTASYONU BAYİLİK SÖZLEŞMESİ:
    Bir dağıtım şirketi ile bayilik sözleşmesi yapılmadan akaryakıt istasyonu kurulmamalı ve işletilmemelidir.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.14.5)

    - ZEMİN VE AYDINLATMA:
    Akaryakıt istasyonunun zemini düzgün olmalı, araç giriş-çıkışı için gerekli emniyet tedbirleri alınmış ve aydınlatma yapılmış olmalıdır.(TS 12820 Madde:4.14.6)

    - YER ÜSTÜ AKARYAKIT TANKLARINDA DEPOLAMA:
    Akaryakıt, sadece yer altı tanklarında depolanmalıdır. Denizcilik amaçlı akaryakıt istasyonlarında, istenildiğinde yer üstü tanklarında da depolama yapılabilir.
    Not 1- Bu standardın yayımlandığı tarihte (20.05.2007) faaliyette bulunduğunu belgeleyen özel akaryakıt istasyonlarında, mevcut olması durumunda, yer üstü tanklarında da akaryakıt depolanabilir.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.1)

    - AKARYAKIT KAPASİTESİ:
    Akaryakıt istasyonunda, tank başına 50.000 litreyi geçmemek şartıyla en fazla 300.000 litre akaryakıt depolanabilir.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.2.3)

    - TANKLARIN TOPRAKLANMASI:
    Akaryakıt tankları, uygun şekilde topraklanmalı ve periyodik olarak denetlenmelidir.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.2.5.3)

    - HAVALANDIRMA BORUSUNUN YERİ VE ŞEKLİ (BENZİN)
    İçerisinde Sınıf I yakıtların (benzin) depolandığı tankların havalandırmalarının çıkış ucu bina dışında, doldurma borusu uç seviyesinden yüksekte ve bitişik zemin seviyesinden en az 3.6 metre yukarıda olmalıdır.
    Havalandırma çıkışlarının ve uyarıcı cihazların atmosferik olaylarla kirlenme ve yabancı maddeler ile tıkanma gibi olaylara karşı tedbirler alınmış olmalıdır.
    Çıkış ağızlarının yeri ve yönü parlayıcı buharlar birikmeyecek ve emniyetsiz olan yerlere ulaşmayacak, bina açıklıklarından girmeyecek veya saçak altında birikmeyecek şekilde olmalıdır.
    İçerisinde Sınıf IA yakıt bulunan tanklar, basınç altında tahliye yapılırken veya vakum uygulanırken açık, normalde ise kapalı olan basınç ve vakum tahliye cihazlarıyla donatılmış olmalıdır.
    İçerisinde Sınıf IB veya Sınıf IC yakıt bulunan tanklar, basınç-vakum tahliye sistemleriyle veya tescilli alev tutucularla donatılmış olmalıdır. (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.2.7.1)

    - HAVALANDIRMA BORUSUNUN YERİ VE ŞEKLİ (MAZOT)
    İçerisinde yalnızca ve tek başına Sınıf II veya Sınıf IIIA yakıt bulunan tankların havalandırmalarının çıkış ucu bina dışında ve doldurma borusu ağzının seviyesinden yukarıda olmalıdır.
    Havalandırma çıkış uçları normalde beklenen kar seviyesinden yukarıda olmalıdır.
    İçlerine yabancı madde girmesini önlemek için uçlar, çıkış dirseği ve kaba elekler veya diğer cihazlarla donatılmış olmalıdır.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.2.7.3)

    - DOLDURMA BORUSU:
    Tank tepesinden giren doldurma borularının uçları tank tabanından en fazla 15 cm uzakta olmalıdır. Doldurma boruları titreşim en az olacak şekilde tesis edilmeli veya düzenlenmelidir.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.2.7.4.4)

    - İSTASYONA GİRİŞ ÇIKIŞ YOLLARI:
    Akaryakıt istasyon giriş ve çıkışlarının her birinin genişliği en çok 20 m olmalıdır. İstasyonun, giriş ve çıkış dışında kalan yola olan cephesi araç girişine engel olacak şekilde tasarımlanmalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.3)

    - AKARYAKIT HORTUMU:
    Akaryakıt pompalarındaki hortum 5.5 metreyi aşmamalıdır. Özel durumlarda bu uzunluk yetkili mercilerden alınacak izinlere göre belirlenebilir.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.5.2.2)

    - AKARYAKIT HORTUMUNA KAPLİN:
    Dağıtım birimleri üzerindeki her doldurma hortumu üzerinde, acil durum anında koparak kopma noktasının her iki tarafında da sıvı akışını kesen, TS EN 13617-2’ye uygun bir emniyetli ayırma tertibatı (kırılabilir kaplin) bulunmalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.5.2.4)

    - ÇUKUR VE BOŞ HACİMLER:
    Bu standardın yayımlanmasından sonra inşa edilen akaryakıt istasyonlarında bodrum katı bulunmamalıdır. Bu standardın yayımlanmasından önce inşa edilmiş istasyonlarda, bodrum kat girişi ve bodrum katın herhangi bir açıklığı, havalandırma borusu çıkış ucu, doldurma ağzı, tank ve dağıtım birimleriyle aksi cephede (girişi arkadan) olmalı, girişte eşik ve eşikten sonra dışarıya doğru bir meyil olmalıdır.
    Tank üzerinde, doldurma veya ölçme ağzı üzerinde, akaryakıt pompası altında ve emniyet mesafeleri dahilinde adam giriş çukurları ve dalgıç pompa çukurları haricinde, çukur ya da boşluk bulunmamalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.6)

    - KAÇAK AKIM RÖLESİ:
    Bütün elektrik tesisatı ve elektrikli cihazlar, tesis edildikleri yerler için uygun olmalı ve ana panolara kaçak akım koruma rölesi konulmalıdır.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.7.1.2)

    -KATI YAKIT YAKAN SOBALAR:
    Katı yakıt yakan sobalar yağlama veya servis yerlerinde kullanılmamalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.8.3.1)

    - YANGIN SÖNDÜRÜCÜ YANMAZ ÖRTÜ:
    Her akaryakıt istasyonunda, her dağıtım birimi adasının yanında ve her binanın içerisinde en az 1 adet 6 kg’lık kuru kimyevi tozlu, ilâve olarak istasyon içerisinde farklı yerlerde ancak doldurma ağzına 7 m’den yakın, 30 m’den uzak olmayacak şekilde 2 adet en az 30 kg’lık tekerlekli, söndürme kapasitesi en az 89 B olan kuru kimyevi tozlu yangın söndürücü olmalıdır. Ayrıca her 6 dağıtım birimi için ilave 1 adet 30 kg’lık veya daha büyük, kuru kimyevi tozlu tekerlekli yangın söndürücü olmalıdır. Yangın söndürücüler her pompadan, dağıtım biriminden, tank doldurma borusu ağzından, yağlama veya servis yerinden 30 m’den daha uzakta olmamalıdır.
    Seyyar yangın söndürücülerin yanında, özellikle araç ve dağıtım birimi yangınlarında kullanılmak üzere en az 1 adet 2 m x 2 m’lik yanmaz örtü bulunmalıdır.
    Yangın söndürücüler en az 6 ayda bir kontrol edilmeli ve kontrol tarihleri cihaz üzerindeki etikette yer almalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.12)

    - STATİK ELEKTRİK TOPRAKLAMA BAĞLANTISI:
    Akaryakıt istasyonuna gelen tankerler dolum işlemine başlamadan önce statik yükten arındırılmalı, doldurma ve boşaltma esnasında tank ile tanker arasında statik elektrik yükü dengesini sağlayacak bağlantı yapılmalı ve tanker topraklanmalıdır.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.12.2)

    - PARATONER SİSTEMİ:
    Akaryakıt istasyonunda TS 622’ye uygun bir paratoner sistemi olmalı veya istasyonun paratoner sistemine eşdeğer bir şekilde yangından korunduğu yetkili merciden alınan bir belge ile belgelendirilmelidir. (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.12.3)

    - EĞİTİM SERTİFİKASI YANGIN TATBİKATI:
    Akaryakıt istasyonlarında çalışanlar, bayisi olunan dağıtıcı veya dağıtıcı koordinasyonundaki ilgililer tarafından, işleri ile ilgili sağlık, emniyet ve yangınla müdahale eğitimine tabi tutulmuş olmalıdır. Ayrıca alarm ve tahliye eğitim ve tatbikatları yapılmalıdır. (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.12.4)

    - TALİMAT LEVHALARI:
    Acil durumlarda (yangın, patlama, yakıt sızıntısı veya saçılması) yapılması gerekenleri gösteren talimat levhaları, çalışanların görebileceği yerlere asılmalıdır.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.12.5)

    - UYARICI İŞARETLER:
    Akaryakıt istasyonunun dağıtım biriminde, dolum ve havalandırma bölgelerinde “Sigara ve benzerleri içilmez”, “Aracınızın motorunu durdurunuz”, “Cep telefonu kullanılmaz” yazıları veya eşdeğer bir ifadeyi içeren uyarı işaretleri dikkat çekici biçimde asılmalıdır.(TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.13)

    - AKARYAKIT TANKER BOŞALTMA TALİMATI:
    Akaryakıt tankerlerinin emniyetli boşaltma talimatı boşaltma ağzına yakın bir yere asılmalıdır.
    (TS 12820 ÖSG-2007/09 Madde:4.13.1)

    arkadaşlar ben de bunu bulabildim...paylaştıklarınız için:))))yardımcı oldunuz saolun....