1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Tavan vinçinde alınması gerekeen önlemler

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve yaşarsalur tarafından 16 Mayıs 2013 başlatılmıştır.

  1. yaşarsalur İSGforum Üyesi

    arkadaşlar tavan vinçlerinde olması gerekenler ve alınması gereken önlemler nelerdir yardımcı olurmusunuz
  2. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    En onemlisi uzaktan kumandali ve siren tertibatinin olmssidir.
  3. Taner Karaçaylı İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Hat Boru
    Tavan vincini kullanan kişinin eğitimi, stoper bulunması, emniyet kancası, halatta aşınma, emniyet swiçleri ilk aklıma gelenler
  4. Saime Soyarslan İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    • Sesli ikazları
    • Üzerinde kaldırma bilgisinin yazması, okunabilir olması
    • Acil stop butonları
    • Kumandadaki yön gösteren işaretlerin anlaşılabilir olması
  5. Kürşad Yüksel İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    9434
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    İşçi sağlığı ve iş güvenliği tüzüğü madde 373-437 arasına bakınız.
  6. Feyza Çolak İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    İŞ-SA OSGB
    tüzükde belirtilenler ve gözle gözleminizi yapın en önemlisi halat bağlantısı ve switch tertibatı bunların dışında ikaz sesi ve operatörün ehil olması.
  7. Kaldırma araçlarının 3 ayda bir periyodik muayenesi yapılır. İlk sorgulamanız budur. Vinci önce akredite bir kuruluşa muayene ettirmelisiniz. Zaten bu muayenede gerekenler veya eksikler ortaya çıkacaktır.
  8. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    bir soru ; fabrika içindeki raylı vinç(tavan vinci) , alan içinde malzemeyi taşırken zeminde talaşlı imalat tezgahları,cnc tezgahlar var bu tezgahlara/ tezgahta çalışanlara taşının yüklerin çarpmaması için belli bir noktayı geçen yük salınımında vinci durduran nasıl bir güvenlik sistemi(sensör vb...gibi ) uygulanabilir ?
  9. Feyza Çolak İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    İŞ-SA OSGB
    altında kimse olmaması gerekir çalışırken sinyal verecek çalışma alanından uzaklaşacak çalışanlar.
  10. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    alan çok geniş değil sadece çalışanlara değil makinelere de çarpmaması gerek.sağa sola hareketleri kısıtlanabilir sanırım, alan tarama sensörü olabilir
  11. syd İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    periyodik kontrol formundan bulduğum ve dikkat edilmesi gerekli maddeler;

    * fren fonksiyonları
    * çarpmayı önleyici ve tamburu durduran limit siviçler
    * yüklü durumda hareket kontrolü
    * tamponların durumu
    * kaynak ve cıvata kontrolleri
    * elektrik siviçleri ve kabloların durumu
    * teker ve teker flanşlarının durumu
    * çelik halat kontrolü
    * kanca ve kanca bloğu durumu
    * kanca emniyet mandalı durumu
    * zinciraşınma ve uzama kontrolü
    * askı sistemi bağlantıları kontrolü
    * güç. devresi kontaktörler durumu
    * kumanda buton kutusu kontrolü
    * redüktörler yağ seviyesi kontrolü
    * yağ sızdırmazlık kontrolü
    * sesli ve ışıklı uyarı kontrolü
    * ikaz levhaları durumu
    * kişisel koruyucu donanımlar
    * kullanma ve bakım talimatı
  12. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    periyodik kontrol formunu paylaşabilirmisiniz
  13. syd İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    üzerinde yazanların hepsini burda paylaştım zaten ;)
  14. Feyza Çolak İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    İŞ-SA OSGB
    bunlar günlük bakımda yani cheklist te bakılacak konular. dostum makinenin 3 ayda bir olan peryodik kontollünü yaptır. makine çalışırkende yükün altında hatta bomun altında kimse olmasın , ha yapabiliyorsan makinelere çarpmaması için sensör araştır yapan firmayı sonradan eklersin ama işveren sıcak bakmaz buna iyi çalışmalar.
  15. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    konu bunu müfettiş istedi.tavan vinci cnc tezgahların olduğu bölümde dolayısı ile gerek cnc ler gerekte operatörler bu bölgede çalışıyor dedeğim gibi sağa sola tavan vinci hareketini sınırlandırmak lazım sanırım,alan tarama sensörü olabilir
  16. VİNÇLER
    İş kazalarının yoğunlukla meydana geldiği kaldırma ve iletme makinaları arasında yer alan vinçlerin, nasıl kontrol edilmesi gerektiği konusunda bazı bilgilere yer vereceğimiz yazımızda vinçlerin periyodik kontrolleri ile ilgili “İşçi Saglığı ve İş Güvenliği Tüzüğü”nde yer alan bazı yasal zorunluluklara değineceğiz.

    Bilim ve teknolojide yaşanan hızlı gelişmeler, hızlı sanayileşmeyi de beraberinde getirmiştir. Hızla gelişen sanayileşmeye bağlı olarak; işyerlerinde yeterli önlemlerin alınmaması her yıl artan iş kazaları, meslek hastalıkları ve çevre kirliliği, insan ve çevre sağlıgını tehdit eder bir noktaya ulaşmıştır. Üretim araç ve gereçlerinin uygunsuzluğu, üretim süreçlerinde kullanılan ürün, yari ürün ve ham maddelerden kaynaklanan zararlı etmenler, çalısılan ortamın ve üretim süreçlerinin yetersiz ve olumsuz kosulları çalısanların en temel hakkı olan yasama ve çalışma hakkını tehdit ettiğinden İş Güvenliği konusunda gerekli önlemlerin alınmasını zorunlu kılmaktadır.

    İş Güvenliği konusunda, Makina Mühendisleri Odası olarak yıllardır yaptıgımız çalismalarda sorunlarin kaynagina inerek, olusmasini önlemeyi temel almaktayiz. Bu esasta yürütülen yayin ve egitim çalismalarinin yaninda kullanilan aletlerin güvenlikli çalismalarinin ve çalsma ortamlarinin denetlenmesi (Periyodik Kontroller) de yer almaktadir. Çalismalarinda ülke ve toplum çikarlari dogrultusunda hareket Odamiz mesleki denetimin gerekli oldugu konularda Is Güvenligi anlayisini esas almaktadir.

    6235 sayili yasa ile, 1954 yilinda kamu kurumu niteliginde bir meslek odasi olarak kurulan TMMOB Makina Mühendisleri Odasi; 18 Sube, 49 Il ve 32 Ilçe Temsilciligi ve 22 Mesleki Denetim Bürosu seklinde tüm yurt düzeyindeki yaygin örgütlülügü ile konu üzerindeki deneyim, bilgi ve teknigin gerektirdigi araç, gereç ve cihazlari kullanarak periyodik kontrol hizmetlerini Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügü’ nün öngördügü sekilde yapmaktadir. Ayrica Odamiz, birimlerinde olusturdugu Is Güvenligi Komisyonlari veya Is Güvenligi Birimleri araciligi ile Isçi Sagligi ve Is Güvenligine yönelik olarak kurs, seminer, sempozyum düzenlemekte, ilgili yasa, tüzük ve yönetmeliklerin çagin gerekliligine uygun hale getirilmesi için çalismalar yapmaktadir.


    VİNÇ


    TANIM, TARİF

    Vinç (Ing. Winch): Sözlük anlami, sandik ve balya gibi yükleri kaldirmaya yarayan alet, araçtir. KREN’in es anlamlisidir.

    Vinç insan gücü ile kaldirilamayan, nakledilemeyen yüklerin gerektiginde 360° dönerek muhtelif mesafe ve yüksekliklere (kaldirma-indirme), (yükleme-bosaltma) islerini yapan makinalara verilen genel ad diye tarif edebiliriz.


    SINIFLANDIRILMASI

    Kullanildiklari, Monte edildikleri ve Çalistiklari Yerlere, Yapilarina, Yapacaklari Islere, Yürüyüslerine, Hareket Kabiliyetlerine, Bum Yapilarina, Enerji Kaynaklarina göre siniflandirilabilir, bu siniflara ilaveler yapilabilir. (Bu konuda detayli bilgi için TS 11063’e bakilabilir)


    ÇESİTLERİ

    Endüstriyel islerde kullanilan vinçler; Portal vinçler (ray üzerinde hareket eden), Portal tasiyici üzerine yerlestirilmis vinçler (ray üzerinde tasiyicilara yerlestirilmis), Köprü vinçler (bas üstü vinçler), Belirli bir yere tespit edilmis sabit vinçler (tek halatli basit vinçler), Dagitim ve montaj vinçler (konveyör tasiyici ve istifleme), Özel maksatli vinçler, Yoldisi vinçler, Kamyon üstü vinçler, Kamyon üstü, hidrolik, teleskopik ve katlanir bumlu vinçler, Pilonlu ve kablolu vinçler, El vinci (el çikrigi), Liman vinci, Rihtim vinci, Gemi vinci, Deniz vinci, Yüzer vinç, Dubali vinç, Kuyu, sondaj vinci, Pergel vinç, Sabit sütunlu döner vinç, Hareketli ve seyyar vinç, Kule vinçler, Mobil vinç (gezer vinç), Lastik tekerli vinçler, Paletli vinçler, Teleskopik bumlu, kafes bumlu vinçler diye çesitlerini sayabiliriz, bu çesitlere ilaveler yapilabilir.


    VİNÇ KULLANICISI (OPERATÖR)

    Vinci kullanan kisidir. MMO, düzenledigi kurslar sonucu operatörlük belgesi vermektedir.


    OPERATÖRÜN SORUMLULUKLARI
    · Operatörler için güvenlik en önemli konudur. Çalisacagi alanin güvenligi saglanmadan çalismamalidir.· Makinasini, göstergeleri, camlari daima temiz tutmalidir.· Çalismadan önce bütün takimlari, takim kutusuna koymalidir.· Operatör makina içerisindeki yük kaldirma cetvelini kullanmayi (okumayi) ögrenmelidir.· Kaldirilacak olan yükü kaldirmadan önce yük ve mesafe cetvelinde gösterilen degerlere uygun sekilde kaldirmalidir.· Gözü az gören, kulagi iyi duymayan, sagligi yerinde olmayan, alkol ve uyarici kullanan operatörler makina kullanamazlar.· Çalisacagi alanin çevresini uyarici levha ve bariyerle korumaya almalidir.


    VINÇ OPERATÖRÜNÜN KISISEL KORUYUCU MALZEMELERİ
    · Emniyet ayakkabisi (ucu demirli, alti lastik)· Emniyet bareti· Is elbisesi (rahat hareket edilebilen) · Toz gözlügü (Is durumuna göre)· Isik ve ates gözlügü (is durumuna göre)· Toz maskesi (is durumuna göre) · Kulak tikaci (is durumuna göre)



    VİNÇLERİN PERIYODİK KONTROLÜ


    Periyodik kontroller Türk Standartlari TS 10116 Kaldirma ve tasima makinalari-vinçler muayene ve deney metotlarina göre yapilir.

    1- Genel Kontrol: Dis kontroldür. Periyodik kontrolü yapilacak vincin genel görünüsü kontrol edilir. Vincin yapisal eksikligi olup olmadigi, yapisal mekanizmasi, baglantilari, platformlar, merdivenler bunlarin muhafaza ve korkuluklari, kabin ve ulasim yollari, disariyi ikaz eden ikaz isaretleri kontrol edilir.

    2- Elle ve Gözle Kontrol: Bu kontroller hem vinç hem de tasiyici araç için yapilir.
    Elektrik Ekipmaninin Kontrolü: Akü, aydinlatma, sinyal sistemleri, korna, akü baglantisi, elektrikli kumandalar ve sistemlerinin kontrolü yapilir.
    Fren Sistemlerinin Kontrolü: Mekanik ve elektrikli frenler ile bu frenlerin çalisma mekanizmalarinin kontrolü yapilir.
    Emniyet Cihazlarinin Kontrolü: Elektrikli emniyet cihazlari ve sinirlama (limit) sistemlerinin kontrolü yapilir.
    Vinç Mekanizmalarinin Kontrolü: Bum, palanga, kanca blogu, kanca, halat, tambur makarasi, pim, burç gibi yük kaldirma ekipmanlari ve baglantilari detaylarinin elle ve gözle kontrolü yapilir.

    3- Emniyet ve Fren Kontrolü: Bu kontroller vinç mekanizmalarinin, kavramalarin ve frenlerin emniyetli is birligini kontrol için yapilir. Yüksüz ve yüklü vincin tüm fonksiyonlarinin çalismasi kontrol edilir. Yük havada asili iken kontrol edilir. (Kaldirma – Durdurma) ve (indirme – durdurma) fren kontrolleri yapilir. Bu islem yaklasik 30 dakika yapilir Frenlerde, kavramalarda kayma, kaçirma olup olmadigi kontrol edilir. Kontrol sonucunda vincin diger kontrollerde oldugu gibi yapi elemanlarinda hasar, baglantilarinda gevseme olmamalidir. Bu kontrol Türk Standartlarina göre 1.1 x YÜK olmalidir.

    4- Yüksüz Kontrol: Vinçlerin ve tasiyicilarin yüksüz durumda iken her hareket mekanizmasinin hareket alanlarinda vinci çalistirarak kontrolü yapilir. Bütün araç ve vinç fonksiyonlari yüksüz kontrol edilir. Bu kontroller uygun zemin seçilerek yapilir. Bilhassa lastik tekerli vinçler destek ayaklari üzerinde kendi agirligi ile kontrol edilir. Destek ayaklari isaretlenerek herhangi bir iç ve dis kaçak olup olmadigi kontrol edilir. Bu islem yüklü kontrolde de aynen uygulanir.

    5- Yüklü Kontrol: Uygun zeminde vinçlerin yapi elemanlarinin ve kapasitelerinin yeterliligini kontrol etmek amaciyla yapilir.

    Kontrol yükü:· Isçi sagligi ve Is Güvenligi Tüzügü madde 376’ da maksimum 1,5 x YÜK .· Türk Standartlarinda ise 1,25 x YÜK olarak belirtilmistir. Yaygin olan vinçlerin kaldirma kapasite cetvelinde seçilecek yüklerdir.
    Seçilecek yüke göre:· Uygun bum uzunlugu.· Uygun halat sarimi.· Uygun yük mesafesi. · Uygun kaldirma yüksekligi.· Uygun bum açisi seçilerek yapilmalidir.

    Deney yükü yerden.100-200 mm kaldirilir ve en az 10 dakika asili tutulur. Bu sirada bilhassa denge ayaklari olan vinçlerde ayaklar açik, basili ve seçilen yükte 360 dönerek ayak liftlerinde iç ve dis kaçak olup olmadigi tekrar kontrol edilir. Bu kontrol çok mühimdir. Denge ayaklari esit düzleme sahip olacak ve lastikleri yerden kesecek sekilde kaldirilir.

    Sonuçta: Vinç yapisinda çatlak, kalici sekil degisikligi, baglanti elemanlarinda gevseme, hasar, hidrolik kaçak ve sizinti olmamalidir.

    6- Tani Eksikligi Olan Vinçlerin Kontrolü: Özelliklerini, kaldirma kapasitesini bilmiyorsak, gerekli doküman ve bilgilere ulasamamissak; genellikle paletli vinçlerde uygulanacak çözüm sudur:
    Kontrol yapilacak vincin tüm atasmanlari üzerindeyken kendi agirligi kadar yükü (Vincin bum ucundan kancaya kadar gelen donanim agirligi, kanca agirligi, kullanilan aparatlar, sapan ve kilitlerin agirligi ilave edilmelidir.) Yaklasik 3 metre mesafeden kaldirildigini farz ederek test edebiliriz.

    Örnek:
    Toplam agirligi : 20 Ton
    Bum : En kisa bumla
    Halat sarimi : Tam sarim
    Yüke olan mesafe : 3 metre

    Sonuçta: Maksimum 20 ton yükü en kisa bumla, tam halat sariminda, en yakin mesafeden kaldirabiliriz.



    VİNÇ PERİYODİK KONTROL TALİMATLARI

    Vinçlerin testleri, periyodik kontrolleri ve kaldirma makinalarinda alinacak güvenlik tedbirleri Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünde belirtilmistir. Bunlara ilave olarak asagida görülen hususlara dikkat edilmelidir.

    1- Tüm vinçler Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünün ön gördügü sartlara göre kontrol edilmelidir.

    2- Vinçlerin teknik özellikleri ve etiket kontrolü yapilmalidir. Vinç çesitlerine göre, vinçlerin ve tasiyicilarinin tüm teknik özellikleri belirlenmelidir.





    3- Bir vincin güvenli olarak kaldirabilecegi yük miktarini gösterir bilgilerin vincin üzerinde sabit bir plaka üzerinde, vinç operatörünün her an görebilecegi bir yerde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    4- Vincin genel güvenligine ait yazili bir talimatin vincin uygun bir yerinde okunur sekilde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    5- Vinç halati kontrolü:
    Her ne kadar vinç halati yükü kaldirsa da, vinç çesidine göre üzerinde bulunan diger halatlar ve baglantilari da dolayli olarak yük kaldirma ile ilgilidir. Bum halati, bum tasiyici halat ve vinç halati çap ölçüleri, makara veya tambura sarili kisimdan ayri ayri ölçülerek yazilmalidir.

    6- Kullanilan halatlarin çaplarinin, vincin kapasite cetvelindeki maksimum agirligi kaldirabilecek ölçülerde olup, olmadigi kontrol edilmelidir.

    7- Asagidaki durumlarda:· Çalisan halatta bir halat hatvesi boyunca alti veya daha fazla kopuk tel varsa, · Aski halatlarinda bir hatvede, boyunca bir kordonda üç veya daha fazla kopuk tel varsa,· Halat baglanti kenarinda birden çok kopuk tel varsa, · Halat kordonlarinin iç yüzeylerinde bir hatve boyunca birden fazla kopuk tel varsa, · Makara ve tamburlardaki asinma nedeniyle;
    - 18 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.18 mm veya büyükse,
    - 22-28 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.6 mm veya büyükse,
    - 32-38 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 2.3 mm veya büyükse ve halatta ezilme, yassilasma ve uzama meydana geldiginde, · Halat iç kisminda meydana gelen korozyon asiri miktarda ise,· Hatvenin bozulmasi ve kordonun uzamasi durumunda. · Kordon arasinda açilma veya sikisma oldugunda,· Kus kafesi ve dügümlerin olusmasi durumunda,· Halat özünün disari çikmasi durumunda, · Isi zararlari, yanmalar, elektrik ark kaynagi zararlari olusmasi durumunda,halatin degismesi gerektigini yaziniz.

    8- Halatta korozyona karsi önlem alinmis oldugunu kontrol ediniz. (yaglama)

    9- Halat uçlarinin tambur üzerine uygun yöntemle baglanmis oldugunu kontrol ediniz.

    10- Halat tambur üzerine düzenli sarilmasini saglayan halat kilavuzunun ve düzenli halat sariminin oldugunu kontrol ediniz.

    11- Bum tasima halati yapisi ve baglantilarini kontrol ediniz.

    12- Kaldirma makinalarinda kullanilan sabit makara, serbest makara, denge makarasi ve tamburlarin kullanilan halat çap, nitelik ve sargi sayisina uygun olarak yapilmis oldugunu ve her iki yanlarinin halatin atlamasina izin vermeyecek yükseklikte faturali oldugunu kontrol ediniz.

    13- Tambur ve makaralarin yapilarinin kaldirilacak yüke uygun oldugunu ve bunlarin üzerinde halat yivlerinde asinma, yipranma, çatlak v.b olmadigini, sabit,serbest, denge makaralarinin dönüslerini kontrol ediniz.

    14- Kanca kontrolü, kullanilan kancanin:· Tipi,· Kanca sapi,· Kanca agiz açikligi,· Kanca iç çapini yaziniz. Kullanilan kancanin maksimum yüke uygunlugunu kontrol ediniz.

    15- Kanca üzerinde hiçbir sekilde kaynak isleminin yapilmamis oldugunu kontrol ediniz.

    16- Agirlik kaldirma deney sonrasi kanca ölçülerini, kirik ve çatlak olup olmadigini kontrol ediniz.

    17- Kancanin yüzeylerinin düzgün, pürüzsüz, karincasiz oldugunu, katmer ve benzeri kusurlarin olmadigini kontrol ediniz.

    18- Kanca aksina tespit edilen kanca sapinin ve kanca aksinin dönüslerini kontrol ediniz.

    19- Kanca agiz açikligi normal açikligin % 15’inden fazla açilmis ise kancanin kullanilmamasi saglanmali ve rapora islenmelidir.

    20- Bir önceki kontrol raporunda belirtilen kanca ölçü degeri ile kontrol sirasinda ölçülen degerleri karsilastirarak aradaki farki kontrol ediniz.

    21- Hidrolik veya mekanik destek ayaklarini ve baglantilarini kontrol ediniz.

    22- Elektrikli vinçlerde topraklama var mi? Kontrol ediniz.

    23- Uzaktan kumanda edilen vinçlerin, kumanda baglantilarini kontrol ediniz.

    24- Vinç periyodik kontrolünde zemin ve hava sartlarina dikkat edilmelidir. Zemin, vinçlerin çalistigi yerler ve destek ayaklarini bastigi yerler için emniyetli olmalidir.

    25- Bilhassa kule vinçlerde ve çok yüksege kaldirilacak yüklerde hava sartlarina, özellikle rüzgara dikkat edilmelidir.

    26- Vincin yüklü veya yüksüz hareketlerinde, yavas hareket ettirilmelidir, yüksüz vincin devrilme olasiligi düsünülmelidir.

    27- Kule vinçlerde vinci periyodik kontrol sonrasi terk etmeden kule frenini gevsetip vincin rüzgar yönünde dönüp dönmedigini kontrol ediniz.· Kule freni çalisiyor mu, kontrol ediniz.· Vinç denge emniyet limit sviçleri testi yapildi mi, kontrol ediniz. Asiri yük testi yapildi mi? · Ani elektrik kesilmelerinde yük fren testi yapildi mi, kontrol ediniz.· Kule vinçlerde kule kilidinin seyir halinde kullanmasina dikkat edilmelidir. Çalisirken kilit daima açik mi, kontrol ediniz.

    28- Araba, köprü raylarinda ve baglantilarinda çatlama, kirilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    29- Tekerleklerin eskime, sikistirma, kaydirma ve asinma dolayisiyla atlama yapip yapmadigi kontrol edilmelidir.

    30- Mekanik parçalarda gevseme, kirilma ve çatlama, kasilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    31- Yük bir vinç ile daima sakülünde (dikey) kaldirilmalidir. Yük kaldirilirken halatin ekseni yatay eksene dik dogrultuda olmalidir. Aksi takdirde vinç bir kisim kuvvetlerin etkisi altinda kalir.Vinçler bu yabanci kuvvetleri karsilayacak sekilde tasarlanmamistir. Ayni zamanda yük salinima geçer ve asagidaki ciddi kazalara neden olabilir.· Vinç devrilebilir. · Yük salinima geçtigi anda vinç devrilebilir.· Yük insana ve ekipmanlara çarpabilir.· Bum parçalanir, kopabilir ve kabin üzerine düsebilir.

    32- Bir vincin periyodik olarak tüm mekanik, elektrik ve hidrolik aksami kontrol edilmeli tespit edilen eksiklikler, arizalar ve tehlikeli durumlar periyodik kontrol listesi ve raporuna yazilmalidir.

    33- Destek ayak liftlerinde kaçak tespit edilmis ise ayaklari sabitleyerek (besleyerek) vinç yük testini yapabiliriz. Periyodik kontrol listesine ve raporuna ayak liftleri kaçaklari yazilir.

    34- Vinç periyodik kontrol listesi ve raporu eksiksiz doldurulmali, bulunan eksikler ayrica belirtilmelidir.

    Kaynak:http://www.coskunlarvinc.com/index.php/hakkimizda/vinclerde-is-sagligi-ve-guvenligi.html
  17. Sercan Kılıç İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    93869
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    BİREYSEL İSG UZMANI
    faydalı olması dileğiyle..

    Ekli Dosyalar:

  18. Sercan Kılıç İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    93869
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    BİREYSEL İSG UZMANI
    iyi çalışmalar

    Ekli Dosyalar:

  19. Mehmet Emin YAMAN İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    88090
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Milli Eğitim
  20. Esma Trhn İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    20048
    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Erkan bey merhaba,
    Fabrikamıza yeni bir köprülü vinç alacağız. Fakat uzaktan kumandalı olması halinde manyetik alan oluşmasına sebep olup orada bulunan makineleri etkilemektedir (daha önceki deneyimlerimize göre). Bu sebepten kumandasını kablolu şekilde temin etsek, başımız ağrır mı? Yönetmelikte illa ki uzaktan kumandalı olacak deniyor mu? Teşekkürler.