1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Temel lastik bilgileri

Konusu 'Trafik Yönetimi ve Kontrolü' forumundadır ve ISGforum.net tarafından 7 Nisan 2014 başlatılmıştır.

  1. ISGforum.net ISGForum Inc.

    • Site Yöneticisi
    [​IMG]
    Bir lastiğin üzerinde sıkça görülebilecek işaretlemeler örneklendirilmiştir:

    1. Lastiğin mm olarak en kesidi
    2. En kesidiyle boy kesidinin yüzdesel ilişkisi
    3. Lastik yapısı (R=Radial)
    4. İnç olarak jant çapı
    5. Maksimum yük kapasitesi (yük endeksi)
    6. Hız sembolü
    7. İÇ LASTİKSİZ lastik
    8. ECE türü onay işareti ve numarası
    9. Aşınma göstergesinin yeri
    10. Kar ve Çamur Kış özellikleri
    11. 'Şiddetli Kar Kullanımı' için test edilip onaylanmış.
    12. Üretim tarihi (hafta, yıl: onyıl 1990-1999)
    13. Nakliyat Departmanının uygunluk sembolü
    14. D.O.T. imalatçı kodu.
    15. İmalat ülkesi
    16. Desen ismi
    17. Lastik imalat detayları (D.O.T.)
    18. Yük ve basınç işaretlemesi (D.O.T.)
    19. Lastik tipi (Radial)
    20. A.B.D. Tüketici bilgilendirme yönetmelikleri tarafından gerekli görülen damga (Kalite Notu)
    21. Kış aşınma göstergesinin yeri
    Lastik Hava Basıncı


    Lastiklerinizin hava basıncını ayda bir kez kontrol etmeniz önemlidir. Lastiğinizin hava basıncının az veya fazla olması lastikte anormal, aşırı derecede aşınma ve yıpranmaya neden olabileceği gibi, lastiklerin aşırı ısınması da, aşırı yakıt tüketimi ve hatta lastik patlaması gibi tehlikelere yol açabilir. Basıncı, lastikleriniz bir süre öncesine kadar kullanılmamış ve soğuk durumdayken ölçünüz. Aracınızı, bir kilometre kadar kullanmış olsanız dahi, lastik basıncı artacak ve ölçümden yanlış sonuç elde etmenize neden olacaktır. Hava basıncının sürekli olarak düşmesi, lastik veya tekerlek tertibatında bir arızanın göstergesi olabilir. Böyle bir durumla karşılaşırsanız, hemen profesyonel bir lastik bayiine başvurunuz. Ayrıca lastik basınçlarınızın her ay 1 Psi azaldığını, her 12° hava değişiminde 1 Psi azaldığı veya arttığını unutmayınız.

    Lastik Balans Ayarı
    Balans ayarı yapılmamış lastikler, sarsıntıya yol açarak sürücünün yorulması ve lastiklerde düzensiz ve erken aşınmanın yanısıra, aracınızın süspansiyonunda gereksiz aşınmaya neden olacaktır. Balans ayarının, lastikleriniz ilk kez takıldığında veya bir tamir sonrasında yeniden monte edilirken yapılması gerekir. Lastik balans ayarı, ilk sarsıntı veya titreme belirtisinde kontrol edilmelidir.

    Lastik Rotasyonu
    Birçok kişi lastiklerinin rotasyonunu kendi kendine yapabilecek yeteneğe sahip olmasına rağmen, bir profesyonel, bu işi daha hızlı, kolay ve güvenilir bir şekilde halledecektir. Aracınızın, kullanım kılavuzunda, doğru rotasyon model ve planı verilir. Eğer özel bir plan verilmemişse, her 8.000 veya 10.000 kilometrede bir lastiklerinizi rotasyona tabi tutmanız, uygulayabileceğiniz pratik bir kuraldır.

    Lastik Tamiri
    Lastikler, eğitimli bir lastik uzmanı tarafından tamir edilmelidir. Düzgün bir tamir için lastiğin, hasara karşı kapsamlı bir şekilde muayene etme amacıyla janttan sökülmesi ve tamir edilebilir tüm delinmeler için bir yama ve tampon kullanılması gerekir.

    Mekanik Düzen Ayarı
    Bir aracın süspansiyon ve direksiyon parçalarının tamamı sağlam durumdaysa ve lastik ve direksiyon tertibatları düzgün bir şekilde çalışıyorsa, bu aracın mekanik düzen ayarı doğru yapılmış demektir. Düzensiz sırt aşınması, yanlış rot ayarından kaynaklanabilir ve bu durumda bir profesyonele başvurulması gerekir.

    Lastik Diş Derinlik Kontrolü
    Lastiklerin değiştirilmesi gerekip gerekmediğini anlamak için lastiklerinizi düzenli olarak kontrol ediniz. Tüm binek otomobilleri, kamyonetler ve orta boy ticari araçlarda, lastik sırtı içerisine kalıplanmış sırt aşınması göstergesi çubuklar bulunur. Bu çubuklar, lastiğin çeşitli yerlerindeki sırt kanallarının taban kısmında yer alır. Lastik, bitişik sırt dişleriyle aynı hizaya gelecek kadar aşınmışsa, bu lastiği değiştirmenin zamanı gelmiştir. Diş derinliği, 3 milimetreye (kış lastiklerinde 4 milimetreye) düştüğünde, lastiğin hemen değiştirilmesi gerekir.

    Hız Endeksi
    Hız endeksi, bir lastiğin maksimum hizmet hızıdır. Burada hız göstergelerini ve bunlara karşılık gelen hızları bulabilirsiniz. Yanağında gösterge bulunmayan radial lastikler saatte 110 kilometreye kadar hız yapabilirler. Bias katlı lastikler saatte 100 kilometreye kadar çıkabilirler. Kaplanmış lastikler, üzerlerinde aksi belirtilmedikçe saatte maksimum 110 kilometreye kadar kullanılabilirler. özel ağır koşullara yönelik üretilmiş özel amaçlı lastiklerin yanaklarında ilgili hız limitleri bulunmalıdır. M&S (kış) lastikleri, aracın normal koşullarda kullandığı lastiklerin hız limitinden daha düşük hız limitine sahip olmalıdırlar. Bazı ülklerde, sürücünün görebileceği bir yere lastiğin maksimum hız limitini gösteren bir çıkartma yapıştırılması zorunludur. Bu lastikler takılı olduğunda, bu hız aşılmamalıdır. Bu hız gösterge sistemi tüm lastik üreticileri için aynıdır.
    [​IMG]
    Yük Endeksi ( Load Index - LI )
    Yük endeksleri lastik üzerinde yazılıdır. Aşağıda bu değerlerin karşılıklarını bulabilirsiniz.
    [​IMG]