1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .
  2. ISGForum Geliştiricileri - Haberler
    Paylaştığınız güncel haberlerin ana sayfa (portal) slideshow'da çıkmasını istiyorsanız, yüklediğiniz resmin ismi haber olmalı, uzantısı ise jpg olmalıdır. Örnek için ana sayfada ki haberleri inceleyebilirsiniz. Bunu uyguladığınız zaman haberleriniz ana sayfamızda otomatik olarak gösterilecektir.

Uzmanların gözüyle facianın sebepleri

Konusu 'Güncel Haberler' forumundadır ve Erkan Dündar tarafından 16 Mayıs 2014 başlatılmıştır.

  1. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    [​IMG]
    İşte uzmanların gözüyle facianın sebepleri
    Soma faciasının sır perdesi dört gün geçmesine rağmen aralanamadı. Olayın neden yaşandığına ilişkin ne hükümet ne de kömür işletmesinden net bir açıklama gelirken, uzmanlar çarpıcı açıklamalarda bulunuyor. İşte o görüşler:

    Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Başkanı Hüseyin Yeşil: Yangın, trafo patlaması sonucu çıkmadı. Şirket kendisini kurtarmak için böyle bir açıklama yaptı. Olay olduktan kısa bir süre sonra araştırmak üzere İzmir şubemizden bir heyet gönderdik. Bunların yaptığı görüşme ve incelemelerde ilk tespitlerinden ve Maden Mühendisleri Odası’nın tespitleriyle bunun trafodan olmadığı, daha önce çalışılmış ve bırakılmış bir damarın tutuşması ve karbonmonoksit gazının ortaya çıkmasıyla giderek yangına dönüştüğü saptandı.

    Maden Mühendisleri Odası Başkanı Muhammet Yıldız: Kaza patlama sonucu değil, kömürün içten içe yanması nedeniyle meydana geldi. Patlama genellikle gaz sıkışması sonucu olur. Burada patlama değil, yangın söz konusu. Kömürün içten içe yanması sonucu bir blok olarak düşmesi yangına dönüştü. Yangın sebebiyle 1,5 km arka taraflara gidilemediği için ön taraftakiler kurtarılmış. Fakat daha arka tarafta üretim bölgesindeki arkadaşlarımız karbonmonoksit nedeniyle zor durumda kalmış. Havalandırma uç noktalara ulaşamadığı için ileride bulunanlar hayatını kaybetti. Karbonmonoksit yangınının oluşmasına neden olan gelişmeyi iyi tahlil etmek lazım. İzleme noktasında bu değerlerin belirtileri neden çıkmadı, ona bakmak lazım.

    Çukurova Üniversitesi Maden Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ahmet Mahmut Kılıç: Yangın, kömür tozu patlaması yaşandığından dolayı söndürülemedi. Yangının saatlerce söndürülememesinin sebebi de bu. Ocakta çalışan maden mühendisi öğrencileriyle de görüştüm. Muhtemelen ocaktaki havalandırma yetersiz olduğu için kömür tozları birikti. Trafodan yangın çıkar ama yanıcı bir madde olmazsa yangın yayılmaz. Niye yayılıyor? Kömür tozları havada uçtuğu için. Kömür tozları havada yanarak gidiyor. Tünel de olduğu için basıncın da etkisiyle boşluğa doğru hava yanarak gidiyor. Sadece trafo patlaması olsaydı bu kadar ölüm olmazdı.

    Maden Mühendisi Cemal Özbirsel: Olayın trafo patlaması nedeniyle yaşandığı iddialarına katılmıyorum. Çünkü mevcut trafolar patlamalara ve gaz basınçlarına karşı dirençli sisteme sahiptir. Teknik tecrübelerime göre olay kömür yanmasından dolayı gerçekleşmiştir. Yangının çıkması sonucu trafolar ısınarak patlama yaşanmıştır. Patlamanın etkisiyle madene oksijen sağlayan vantilatörler devre dışı kalarak, ocak içerisinde işçilerin havasız kalmasına neden olmuştur. Facianın tek nedeni olarak denetim eksikliğini görüyorum.

    Eski EPDK Üyesi Prof. Dr. Osman Sevaioğlu: Türkiye Kömür İşletmeleri’nden devralınan maden ocağının yenilenmemesi faciaya davetiye çıkardı. Firmaya şunu söylememiz lazım, burayı neden daha iyi hale getirmedin? Adamın cevabı da belli. Ben bu fiyatlarla bu işi yapamam diyecek. O zaman İhale Yasası’na el atılmalı. Yani en düşük fiyatı veren değil, belli şartları taşıyanlar arasından en düşük fiyatı veren ihaleyi almalı. Ocakta kullanılan trafonun eski tip, yağlı trafo olması da büyük bir ihmal. Büyük trafolar 2 tona kadar varan hacimde mineral yağ ile doludur. İhale sözleşmesine ayrıca ‘bu trafolar, kablolar yenilenecek’ yazılmalı.

    Sosyal güvenlik uzmanı Erhan Nacar: İş güvenlik uzmanlarının özellikle devlet kontrolünde olması gerekiyor. Biz, tehlikeli sınıfta olan iş güvenlik uzmanlarını işverenlerin maaşları altında çalıştırırsak şayet iş güvenlik uzmanı da gerekli ağır yaptırımları uygulayamıyor. Yaptıramadığı zaman da böyle durumları yaşamaya devam edeceğiz. Ayrıca madenlerde trafo denen yerde sağlamlaştırıcı bir duvar vardır. İçinde dinamit bile patlasa dışarı etki vermez. Devlet bunu yaptıramamıştır. Yaptırımı olmadığı için bu facia yaşandı.

    KAYNAK

    Ekli Dosyalar:

    • haber.jpg
      haber.jpg
      Dosya Boyutu:
      34,9 KB
      Görüntüleme:
      3.894
  2. Tuğba Coşkun İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Bireysel
    Burada maden mühendisi ve iş güvenliği uzmanı olan arkadaşların görüşlerini merak ediyorum.
    Sizce ne oldu ??
  3. Alper Güler İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    42722
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Akyurt Belediyesi
    Erkan hocam aradiginiz kriterlere uyuyor kanaatlerini paylasa da aydinlansak biraz
  4. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi
    ALINTIDIR ;İşte Soma ’daki madende inceleme yapan iş güvenliği uzmanının Bakanlık müfettişlerine ilettiği ön tespit raporunun ayrıntılarındaki eksiklikler: Tavan güçlendirme malzemesi metal değil. Tavanda yanmayı artıracak ağaç malzeme aşırı kullanılmış. Monoksit ölçerler yeterli değil.

    Soma’da 299 işçinin yaşamını yitirdiği facianının nedenine ilişkin ilk tespitler yapıldı. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ndan 3 müfettiş dün Soma’daki madende incelemelerde bulundu. Bu müfettişlerden birinin talebiyle bir A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı ve maden mühendisi 292 madencinin öldüğü galerilere girdi.

    Uzman yaptığı incelemeler sonrası hazırladığı raporu müfettişlere iletti. Milliyet’in haberine göre, raporda Soma’daki madende karbonmonoksit ölçen cihazların yeterli sıklıkta yerleştirilmemiş olmasının facianın önünü açtığı ortaya çıktı. Eğer madende yeteri kadar karbonmoksit ölçer cihaz yerleştirilmiş olsaydı, içten içe yanan kömürün saldığı gaz erkenden fark edilecek, yanan bölge demir ağ ve betonla kapatılacak, ağaç tahkimat alev almayacak, çökme meydana gelmeyecek ve 292 işçi hayatından olmayacaktı.

    Raporda şu ifadeler yer aldı;

    “Ana nakliyat galerisinde 1400 metrede bağlar arası tahkimatın (sağlamlaştırma) uygun olmadığı, bağlar arası tahkimat için gerekli hasır tel ve ankraj (göçüğe karşı kaya saplaması) çubuğu kullanılmadığı, tavanda bolca ağaç malzeme kullanıldığı, sıkılama malzemelerinin bolca ağaçtan olduğu, galeri içerisindeki tavan taşının (kömür) içten içe yanmasından dolayı yanma tavandan bir iki metre yukarı ulaşmıştır. Komple galeri boyunda meydana gelen bu olay sonucunda tavan, aniden boşalarak galeriyi doldurmuştur (çökme). Yanma devam ettiği için galerinin hava yolu kapanmış, çıkan karbonmonoksit gazı ve Dumandan maden işçileri zehirlenmiştir.”

    ‘Trafolar beton ceplerde’
    Öte yandan bu tespiti bakanlığa teslim eden iş güvenliği uzmanı, incelemelerine ilişkin şunları söyledi: “Yaptığım incelemeler sonucunda edindiğim neticeye göre maden felaketi trafo patlaması sonucu meydana gelmiş gibi görünmüyor. Madendeki trafolar beton ceplerde bulunuyor. Dolayısıyla böyle bir ihtimali bu maden için söz konusu bulmadım.

    ‘Daha çok gaz sensörü’
    Madenlerde tavan çok önemsenen bir unsur değildir. Ancak gerekli uygulamalar yapılmadığı takdirde bu tarz felaketlere sebep olabilir. Benim tespitlerime göre bu madende tavan bölümünün hava ile teması malum sonuçları doğurmuştur. Çünkü maden ocağı içerisinde dolaşan oksijen ocak içerisinde oksidasyona uğrar ve içten içe yanarak çökmelere neden olur. Maden şirketinin tavanlarda daha sık gaz ölçüm sensörü kullanması gerekirdi.”
    Bu arada Soma Kömür İşletmeleri Genel Müdürü Ramazan Doğru, dünkü basın toplantısında yangının meydana geliş şekline ilişkin şu açıklamayı yaptı:

    ‘Yangınlarla boğuşuruz’
    “Bana ilk gelen bilgi ocakta trafo patladı göz gözü görmüyor duman var dedi. Bizim trafomuz yangının başladığı yerden çok uzakta. Yangının çıktığı yer de 2 bin 200 metre civarında. Trafo ile alakası yok. Kömür madenciliğinde sürekli yangınlarla boğuşuruz. Karbon monoksit 50 değerin üzerine çıktığında burada yangın var diyoruz ve orayı kapatıyoruz.”

    Rapor ne anlama geliyor?
    TMMOB Maden Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Başkanı Muhammed Yıldız: “Mekanize kazıya yani makinalı hidrolik sisteme geçilmeden önce her tarafta ahşap ağaç kullanılıyordu. Burada önemli olan tabi ki ahşap ağaç yanıcı ama ana yollarda ağaç dışında çelik bağ dediğimiz bağları kullanıyorlar. Bunların üzerine kamalar konuluyor. Bu madende 50 civarında karbonmonoksit ölçüm cihazı olduğunu biliyorum. Bunlar sensörlü, oralarda bir şey olduğunda sensör devreye giriyor ve oradaki sistemleri durduruyor. Burada siz özellikle bacaya doğru daha sıklıkla koymalısınız ya da yangın riski olan yerlere konmalı, ki daha doğru ölçüm yapsın. Hiçbir yanma tehlikesi olmayan ana kayanın içinde bir yere koymanız bir şey değiştirmez.”

    Göçük kadar tehlikeli değil
    İş güvenliği uzmanı Hasan Yanık: “İncelemeye göre bir madende yaşanabilecek en korkunç olaylardan biri olan ‘göçük’ yaşandığını görüyoruz. Karbonmonoksit ölçümleri kömür üretilen panoların girişinde, panoların içerisinde 200 -300 metre aralıkla olmalı. Erken uyarı monitör sistemiyle bu ölçümler izleniyor. Şimdi yapılması gereken erken uyarı kayıtlarını incelemektir.”

    Bir sensör 90 TL
    Karbonmonoksit Gaz Alarm Dedektörünün fiyatı yaklaşık 90 TL civarında. Elde taşınabilen karbonmonoksit ölçüm cihazının
    ücreti ise yaklaşık 400 TL.

    KAYNAK
  5. bim İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Kamu
    Tavandaki CO gaz sensörleri havadan ağır olan ve tabanda biriken karbonmonoksiti erken tespit edememiş olabilir mi? Madenlerde sabit CO gaz ölçüm sensörleri nerelere takılır, bu madende nerelere takılmış?
  6. Sait Aktaş Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    41670
    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Firma / Kurum:
    :::::::::
    Ben EMO'nun açıklamasını şaşkınlıkla okudum.
    Adamlar da özellikle bu olayın trafodan olmadığını bizzat söylediler. EMO neye dayanarak bu iddiayı yaptı anlayamadım.

    Madenler konusunda bilgi sahibi olmadan yorum yapmak saçma olacaktır. Ama gaz dedektör sistemleri konusunda bilgim var. Gemilerde de kullanılmaktadır. En küçük bir fark anında hemen devreye girer ve uyarı,ikaz ve operasyonları otomatik olarak başlatır. Şimdi anlayamadığım iş gerçekten de şirket yetkililerinin dediği gibi 3-5 dakika içerisinde mi olmuştur?
    Cihaz kalibrasyonları ne durumdadır?
    Alarm Log - Value Log kayıtları var mıdır bunların takip edilmesi gerekmektedir.
    Bunların tespiti için de uzmanların içeride inceleme yapmaya başlaması gerekmektedir.

    İnşallah göz göre göre bu kaza yaşanmamıştır.
  7. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
  8. Mehmet MAKAR Haber Grubu Lideri

    • Bölüm Yöneticisi
    • Haber Grubu
    Sertifika Numarası:
    120329
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    ek yapayım:

    ana yollar beton kaplama yada püskürtme beton yapılsaydı belkide bu olay yaşanmazdı. duyduğum kadarıyla soma da ana yollar sürekli kömür kesiyormuş. taşta sürülen galerilerde çelik bağlarla ilerleyebilirsin çünkü kömür yoktur ancak kömür içinde açtığın yollarda havanın kömürle temasının engellenmesi tahkimatın çok iyi yapılması gerekir. ana yollardan geçen hava çoktur ve kömürle temasından sonra kömürde oksidayson hızlanır ve kömür içten içe yanmaya başlar kızışır ve yanmaya başlar. ancak çelik bağ maliyet olarak daha ucuz olduğu için püskürtme yada beton tahkimatı tercih etmez işverenler . Zonguldakta ttk'nın bazı ana yolları beton tahkimattır. olayın çıkış sebebi bu gibi gözüküyor kanımca ben böyle yorumluyorum.
  9. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    TTK'nın uzman ekibi o madeni anlattı
    [​IMG]

    NTV'nin canlı yayınına katılan TTK ekibinden uzman madenciler, 301 madencinin hayatını kaybettiği maden faciasından yedi saat sonra olay yerine intikal ederek diğer tahlisiye ekipleriyle birlikte çalışmaya başladıklarını ve madenin işletme müdürünü canlı olarak kurtardıklarını açıkladılar. TTK ekibi, işletme müdürü Akın Bey'in kurtulmasının tamamen bir mucize olduğunu belirterek, kendisinin daha önce yapılan çalışmalarda kullanılan eski bir solunum cihazını kullanarak hayatta kalma şansını yükselttiğini ve bu sayede onu kurtarmayı başardıklarını kaydetti.

    KRİTİK BİLGİLER VERDİLER

    Tüm Türkiye'den binlerce tahlisiyecinin beş günde çok büyük bir çaba göstererek çalıştığını belirten TTK ekibi, madendeki yangınla ilgili olarak ilgili kritik bilgiler verdi.

    Ekip yangının alevli bir yangın olduğunu ve yangının etkisiyle ahşap tahkimatların kendini tutamadığını ve galeri tavanlarında göçükler meydana geldiğini belirtti. Üretim yapılan işletmenin kimi yerde çelik, kimi yerde beton tahkimat kullandığını belirten uzman ekip ayrıca kamuoyunda merak edilen kömür tozunun patladığı iddialarını da kesin bir şekilde yalanladı. TTK ekibi bu iddiayla ilgili olarak, “Kömür tozunun patlaması gibi bir şey yok. Yeraltında bu tür felaketler hiç bir ipucu bırakmaz. Yüzlerce metre alanı kaplar.” ifadesini kullandı.

    ELEKTRİK KABLOLARI YANDI MI?

    TTK ekibine olayın meydana geldiği gün ortaya atılan trafo patlaması ve elektrik kablolarının yandığı iddiası da soruldu. Uzman ekip çalışanları, ocakta TTK ile hemen hemen aynı malzemenin kullanıldığını belirterek yanmış elektrik kablosu görmediklerini belirttiler. Kabloların yanmaz malzemeden yapıldığını belirten ekip üyeleri yanmanın değil kablolarda kavrulmanın olduğunu kaydettiler.


    MUCİZE KURTULUŞ

    Türkiye'nin en büyük kömür müessesesi TTK'nın 15 kişilik ekibi ayrıca başlarından geçen mucize bir kurtarma hikayesini şöyle anlattılar.

    "TTK olarak tüm Türkiye'deki olaylara TTK tahlisiyeci gönderir. Zonguldak'ta bizim kendi ocağımızda çıkan bir olayda ocağı tamamen su basmış. İçeride bir işçinin kaldığını ve üzerinden beş gün geçtiğini bize söylediler. İşçinin mezarını falan kazmışlar, çıkarmak için ocağa girdik. Ocakta göçükle tavan arasında işçiyi boğazına kadar suyun içinde canlı olarak bulduk ve kurtardık. İşçinin çıktığında ilk kelimesi beni bırakıp kaçtılar oldu. Daha sonra psikolojik tedavi gördü ve düzeldi.

    Soma faciasında madende bulunan işçileri toplu olarak bulduklarını belirten uzman ekip sözlerini "Üretim bölgelerinin tamamında cenazeler toplu halde bulundu. Tünelin ortasında yangın çıktığı için orda kalan insanlar etkileniyor. Patlamadan sonra mühendisler kendi canını feda ederek havalandırmanın yönünü değiştirerek müthiş bir iş yapmışlar. Bütün tahliye ekipleri böylesine büyük bir panoda tahliye gerçekleştirmesi büyük başarıdır” ifadelerini kullandı.

    http://medyafaresi.com/haber/TTKnin-uzman-ekibi-o-madeni-anlatti_275472.html
  10. Murat TÜTÜNCÜ İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    39146
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
  11. Cumhur Gültekin İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    80759
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Vakıf Üniversitesi
    Gazetelerden takip ettiğim kadarı ile madende görevli bir teknisyen elektrik hatlarında yükün çok fazla olduğunu söylemiş. Elektrik hatlarına aşırı yüklenme olursa bu hatlarda aşırı akımdan dolayı ısınma meydana gelir. Hele bir de ek yerinde tam temas sağlanmaz ise bu noktalar resmen ısı kaynağı konumuna geçer. (Özellikle eski binalarda elektrik kaynaklı yangınların nedeni bu işleyiştir.) Bu ısınma nedeni ile kömür tozu veya yanıcı bir gaz patlaması meydana gelmiş olabilir.

    Eski bir kömür damarındaki içten yanmanın fark edileceğini ve gerekli önlemlerin alınabileceğini düşünüyorum.

    Yine gazetelerden izlediğim kadarı ile aydınlatma tesisatındaki lambaların yalıtımlarının yapılmadığını okudum. Yalıtım olmaması nedeni ile buralar kaynaklı bir kıvılcımla patlama meydana gelmiş olabilir.

    Bu seçenekte olasılıklar arasında yer alabilir.

    Bunun yanında SOMA faciası sonrasında diğer madenlerde bir düzeltme yapıldı mı?