1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Vinç periyodik kontrol talimatlari

Konusu 'Talimatlar' forumundadır ve Erkan Dündar tarafından 17 Kasım 2012 başlatılmıştır.

  1. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    İŞ-SA OSGB
    VİNÇ PERİYODİK KONTROL TALİMATLARI

    Vinçlerin testleri, periyodik kontrolleri ve kaldirma makinalarinda alinacak güvenlik tedbirleri Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünde belirtilmistir. Bunlara ilave olarak asagida görülen hususlara dikkat edilmelidir.

    1- Tüm vinçler Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünün ön gördügü sartlara göre kontrol edilmelidir.

    2- Vinçlerin teknik özellikleri ve etiket kontrolü yapilmalidir. Vinç çesitlerine göre, vinçlerin ve tasiyicilarinin tüm teknik özellikleri belirlenmelidir.

    3- Bir vincin güvenli olarak kaldirabilecegi yük miktarini gösterir bilgilerin vincin üzerinde sabit bir plaka üzerinde, vinç operatörünün her an görebilecegi bir yerde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    4- Vincin genel güvenligine ait yazili bir talimatin vincin uygun bir yerinde okunur sekilde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    5- Vinç halati kontrolü:
    Her ne kadar vinç halati yükü kaldirsa da, vinç çesidine göre üzerinde bulunan diger halatlar ve baglantilari da dolayli olarak yük kaldirma ile ilgilidir. Bum halati, bum tasiyici halat ve vinç halati çap ölçüleri, makara veya tambura sarili kisimdan ayri ayri ölçülerek yazilmalidir.

    6- Kullanilan halatlarin çaplarinin, vincin kapasite cetvelindeki maksimum agirligi kaldirabilecek ölçülerde olup, olmadigi kontrol edilmelidir.

    7- Asagidaki durumlarda:· Çalisan halatta bir halat hatvesi boyunca alti veya daha fazla kopuk tel varsa, · Aski halatlarinda bir hatvede, boyunca bir kordonda üç veya daha fazla kopuk tel varsa,· Halat baglanti kenarinda birden çok kopuk tel varsa, · Halat kordonlarinin iç yüzeylerinde bir hatve boyunca birden fazla kopuk tel varsa, · Makara ve tamburlardaki asinma nedeniyle;
    - 18 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.18 mm veya büyükse,
    - 22-28 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.6 mm veya büyükse,
    - 32-38 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 2.3 mm veya büyükse ve halatta ezilme, yassilasma ve uzama meydana geldiginde, · Halat iç kisminda meydana gelen korozyon asiri miktarda ise,· Hatvenin bozulmasi ve kordonun uzamasi durumunda. · Kordon arasinda açilma veya sikisma oldugunda,· Kus kafesi ve dügümlerin olusmasi durumunda,· Halat özünün disari çikmasi durumunda, · Isi zararlari, yanmalar, elektrik ark kaynagi zararlari olusmasi durumunda,halatin degismesi gerektigini yaziniz.

    8- Halatta korozyona karsi önlem alinmis oldugunu kontrol ediniz. (yaglama)

    9- Halat uçlarinin tambur üzerine uygun yöntemle baglanmis oldugunu kontrol ediniz.

    10- Halat tambur üzerine düzenli sarilmasini saglayan halat kilavuzunun ve düzenli halat sariminin oldugunu kontrol ediniz.

    11- Bum tasima halati yapisi ve baglantilarini kontrol ediniz.

    12- Kaldirma makinalarinda kullanilan sabit makara, serbest makara, denge makarasi ve tamburlarin kullanilan halat çap, nitelik ve sargi sayisina uygun olarak yapilmis oldugunu ve her iki yanlarinin halatin atlamasina izin vermeyecek yükseklikte faturali oldugunu kontrol ediniz.

    13- Tambur ve makaralarin yapilarinin kaldirilacak yüke uygun oldugunu ve bunlarin üzerinde halat yivlerinde asinma, yipranma, çatlak v.b olmadigini, sabit,serbest, denge makaralarinin dönüslerini kontrol ediniz.

    14- Kanca kontrolü, kullanilan kancanin:· Tipi,· Kanca sapi,· Kanca agiz açikligi,· Kanca iç çapini yaziniz. Kullanilan kancanin maksimum yüke uygunlugunu kontrol ediniz.

    15- Kanca üzerinde hiçbir sekilde kaynak isleminin yapilmamis oldugunu kontrol ediniz.

    16- Agirlik kaldirma deney sonrasi kanca ölçülerini, kirik ve çatlak olup olmadigini kontrol ediniz.

    17- Kancanin yüzeylerinin düzgün, pürüzsüz, karincasiz oldugunu, katmer ve benzeri kusurlarin olmadigini kontrol ediniz.

    18- Kanca aksina tespit edilen kanca sapinin ve kanca aksinin dönüslerini kontrol ediniz.

    19- Kanca agiz açikligi normal açikligin % 15’inden fazla açilmis ise kancanin kullanilmamasi saglanmali ve rapora islenmelidir.

    20- Bir önceki kontrol raporunda belirtilen kanca ölçü degeri ile kontrol sirasinda ölçülen degerleri karsilastirarak aradaki farki kontrol ediniz.

    21- Hidrolik veya mekanik destek ayaklarini ve baglantilarini kontrol ediniz.

    22- Elektrikli vinçlerde topraklama var mi? Kontrol ediniz.

    23- Uzaktan kumanda edilen vinçlerin, kumanda baglantilarini kontrol ediniz.

    24- Vinç periyodik kontrolünde zemin ve hava sartlarina dikkat edilmelidir. Zemin, vinçlerin çalistigi yerler ve destek ayaklarini bastigi yerler için emniyetli olmalidir.

    25- Bilhassa kule vinçlerde ve çok yüksege kaldirilacak yüklerde hava sartlarina, özellikle rüzgara dikkat edilmelidir.

    26- Vincin yüklü veya yüksüz hareketlerinde, yavas hareket ettirilmelidir, yüksüz vincin devrilme olasiligi düsünülmelidir.

    27- Kule vinçlerde vinci periyodik kontrol sonrasi terk etmeden kule frenini gevsetip vincin rüzgar yönünde dönüp dönmedigini kontrol ediniz.· Kule freni çalisiyor mu, kontrol ediniz.· Vinç denge emniyet limit sviçleri testi yapildi mi, kontrol ediniz. Asiri yük testi yapildi mi? · Ani elektrik kesilmelerinde yük fren testi yapildi mi, kontrol ediniz.· Kule vinçlerde kule kilidinin seyir halinde kullanmasina dikkat edilmelidir. Çalisirken kilit daima açik mi, kontrol ediniz.

    28- Araba, köprü raylarinda ve baglantilarinda çatlama, kirilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    29- Tekerleklerin eskime, sikistirma, kaydirma ve asinma dolayisiyla atlama yapip yapmadigi kontrol edilmelidir.

    30- Mekanik parçalarda gevseme, kirilma ve çatlama, kasilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.

    31- Yük bir vinç ile daima sakülünde (dikey) kaldirilmalidir. Yük kaldirilirken halatin ekseni yatay eksene dik dogrultuda olmalidir. Aksi takdirde vinç bir kisim kuvvetlerin etkisi altinda kalir.Vinçler bu yabanci kuvvetleri karsilayacak sekilde tasarlanmamistir. Ayni zamanda yük salinima geçer ve asagidaki ciddi kazalara neden olabilir.· Vinç devrilebilir. · Yük salinima geçtigi anda vinç devrilebilir.· Yük insana ve ekipmanlara çarpabilir.· Bum parçalanir, kopabilir ve kabin üzerine düsebilir.

    32- Bir vincin periyodik olarak tüm mekanik, elektrik ve hidrolik aksami kontrol edilmeli tespit edilen eksiklikler, arizalar ve tehlikeli durumlar periyodik kontrol listesi ve raporuna yazilmalidir.

    33- Destek ayak liftlerinde kaçak tespit edilmis ise ayaklari sabitleyerek (besleyerek) vinç yük testini yapabiliriz. Periyodik kontrol listesine ve raporuna ayak liftleri kaçaklari yazilir.

    34- Vinç periyodik kontrol listesi ve raporu eksiksiz doldurulmali, bulunan eksikler ayrica belirtilmelidir.
  2. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    İŞ-SA OSGB
    Kule Vinç Kullanma Talimatı

    - Kule vinçleri yetkili operatör dışında başkasının kullanması yasaktır.
    - Bütün vinçlerin görebilecek bir yerinde yük çizelgesi asılıdır. Bu çizelgede belirlenmiş yük kapasitesi dışında yük kaldırılması yasaktır.
    - Vinçle kaldırılan yükler kesinlikle çalışanlar üzerinden geçirilmeyecektir. Zorunlu olmadıkça yük bir araç ya da makine üzerinden geçirilmeyecektir. Aynı zamanda vinçle kaldırılan ya da indirilen bir yükün altında kimse bulunmayacaktır.
    - Operatör vinçle çalışmaya başlamadan önce vincin kumandalarını, frenlerini ve kolları kontrol edilir.
    - Yüksek gerilim hatları yakınında vinç ile çalışmak gerekiyorsa gerilim hattı ile en az 5 mt. uzaklık olacaktır. Bu mümkün olmuyorsa havai enerji tamamen sıfıra getirilecektir.
    - Vinçler üzerindeki limit şalteri kesinlikle iptal edilmeyecektir.
    - Frenlere yavaş basılır ve vinç ani durdurulmayacaktır.
    - Operatör kabininde tam dolu ve kontrolü yapılmış yangın söndürme cihazı bulundurulur.
    - Ağır yükler kaldırılmadan önce vinç halatları kontrol edilir, deforme ve kopukluk varsa halat değiştirilir.
    - Çalışmalar sırasında operatör işaretçiden başka kimseden gelen komutları uygulamayacak, yalnızca işaretciden gelen komutlara uyacaktır. Ancak her kim olursa olsun DUR komutuna uygulayacaktır. Tünel kalıp çalışmalarında işaretçiler kırmızı baret giyecektir. Diğer çalışmalarda işaretçilerin ayrımı kolluklar verilerek sağlanacaktır.
    - Vincin her demontajından sonra tekrar kurulduğunda yetkili servis tarafından kontrol edilip kullanılabilir raporu alındıktan sonra çalıştırılacaktır. Yetkili servis tarafından tutulan formun bir nüshası iş güvenliği departmanında bir nüshası makine grubunda şantiye süresince saklanacaktır.
    - Vincin montajı ve demontajı çalışmasına başlanılmadan önce vinç sahası etrafı emniyet şeridiyle çevrelenecek ve saha içinde işçi çalışması olmayacaktır. Bu önlemler alındıktan sonra çalışmaya başlanılacaktır.
    - Vinçlerin halatları, kancaları, frenleri ve otomatik durdurucuları (swiçhleri ) yetkili bir teknik elman tarafından her üç ayda bir bütünüyle kontrol edilerek periyodik kontrol raporu düzenlenecektir. Bu periyodik kontrolleri yapmakla yetkili mercii TMMOB ( Türkiye Makine Müh. Odası Birliği) dir.
    - Vinçlerde iş bitiminde ve mesai saatleri içersindeki vincin çalışmadığı zamanlarda vinç burnu serbest salınıma müsait duruma getirilmeli ve yük kancası kabinden10 mt uzaklıkta olacaktır.
    - Vinçle çalışmaya başlanılmadan önce fırtına ve rüzgâr hızı kontrol edilecektir. Rüzgâr ölçme sisteminin çalışıp çalışmadığı kontrol edilecek ve eğer rüzgâr hızı türü vinçler için 45–50 km/saat ise vinçle çalışma yapılmayacaktır.
    - Vince inip çıkma merdiveni günlük olarak kontrol edilecektir. Günlük kontrol formuna kayıtı yapılacaktır.
    - Vinç operatörlerinde bulunan telsizler devamlı şarjları dolu olacaktır.
    - Operatör vinci mesai saatleri içinde bağlı bulunduğu kısım şefine haber vermeden terk etmeyecektir.
    - Vincin elektrik ve mekanik arızası durumunda yetkili birimlere haber verecek ve kesinlikle arızaya operatör müdahale etmeyecek.
    - Vincin malzeme sepetiyle insan taşınması yapılamaz.
    - Vinç operatörü en küçük rahatsızlığını dahi doktora bildirecek.
    - Vinç ile bir yük daima yatay doğrultuya dik olarak kaldırılmayacak.
    - Bağlantı olarak tünel kalıplarda kaldırma aparatları kullanılacaktır. Sepetle malzeme alımlarında dörtlü halatlarla sepete bağlanılması suretiyle çalışma yapılacaktır. Tünel kalıpların yere yatırılması işleminde yatırma aparatları kullanılacaktır.
    - Vinç yük kancasının emniyet mandalı daima çalışır durumda olacaktır.
    - Vincin tepe ikaz lambası çalışır durumda olacaktır.
    - Vincin çalışma bölgesinde çalışmanın güvenli şekilde yapılmasını sağlayacak aydınlatmaların yapılması sağlanılacaktır.
    - Operatör çalışmanın güvenli olduğunu bildiği takdirde çalışmasına devam edecek aksi takdirde güvensiz ve tehlikeli bir çalışma yapmayacaktır. Çalışmalarda tehlike hissettiği dâhilinde ilk formen / amirine haber edecek çalışmasını durduracaktır.
    - Çalışma sisteminde tespit ettiği tehlikeli durum ve davranışları ilk amirine bildirilecek ilk amirde Teknik Emniyet departmanına yazılı olarak tebliğ edecektir.
    • Mobil Vinç Kullanma Talimatı
    - Kule vinçleri yetkili operatör dışında başkasının kullanması yasaktır. Yağcıların kullanması yasaktır.
    - Bütün mobil vinçlerde yük kaldırma kapasitelerini belirten çizelge bulunmaktadır. Bu çizelgede belirlenmiş yük kapasitesi dışında yük kaldırılması yasaktır.
    - Vinçle kaldırılan yükler kesinlikle çalışanlar üzerinden geçirilmeyecektir. Zorunlu olmadıkça yük bir araç ya da makine üzerinden geçirilmeyecektir. Aynı zamanda vinçle kaldırılan ya da indirilen bir yükün altında kimse bulunmayacaktır.
    - Operatör çalışmanın güvenli olduğunu bildiği takdirde çalışmasına devam edecek aksi takdirde güvensiz ve tehlikeli bir çalışma yapmayacaktır. Çalışmalarda tehlike hissettiği dâhilinde ilk formen / amirine haber edecek çalışmasını durduracaktır.
    - Çalışma sisteminde tespit ettiği tehlikeli durum ve davranışları ilk amirine bildirilecek ilk amirde Teknik Emniyet departmanına yazılı olarak tebliğ edecektir.
    - Operatör vinçle çalışmaya başlamadan önce vincin kumandalarını, frenlerini ve kolları kontrol edilir.
    - Yüksek gerilim hatları yakınında vinç kesinlikle kurulmayacaktır.
    - Frenler yavaş basılır ve mobil vinç ani durdurulur.
    - Araç içersinde tam dolu ve kontrolü yapılmış yangın söndürme cihazı bulundurulmalı
    - Ağır yükler kaldırılmadan önce vinç halatları kontrol edilmeli; deforme ve kopukluk varsa halat değiştirilmeli, halat donanımı yük kapasitesine göre ayarlanmalı
    - Çalışmalar sırasında operatör işaretçiden başka kimseden gelen komutları uygulamamalı, yalnızca işaretçiden gelen komutlara uymalıdır. Ancak her kim olursa olsun DUR komutuna uygulamalıdır.
    - Mobil vinçlerde bulunan ilave uzatma bom kullanılması durumlarda yetkili makamdan onay alınması gerekmektedir. Onay alınmadan ilave uzatma ile çalışmak yasaktır.
    - Mobil vinçlerde iş bitiminde ve mesai saatleri içersindeki vincin çalışmadığı zamanlarda vinç burnu serbest salınıma müsait duruma getirilmeli ve yük kancası kabinden 10 mt uzaklıkta olmalıdır.
    - Operatör vinç mesai saatlerinde bağlı bulunduğu kısım şeflerine haber vermeden vinci bölgesini terk etmemelidir.
    - Mobil vinçler malzeme sepetiyle insan taşıması yapılamaz
    - Mobil vinç operatörü en küçük rahatsızlığını doktora bildirmelidir.
    - Mobil vinç yük kancasının emniyet mandalı daima çalışır durumda olmalıdır
    - Mobil vinç çalışma bölgesinde etkin aydınlatma yapılmalıdır.


    http://tr.wikipedia.org/wiki/Kule_vinç″ adresinden alındı.
  3. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    İŞ-SA OSGB
    Kule vinçlerin kapasiteleri yükün bomdaki yerine göre değişir. En çok kullanılan modeller genelde BOM ucunda 1250 kg taşırlar. Dipte ise 6000 kg taşıyabilirler. Kule vinçler güvenlik açısından saatte 50 km hızla esen rüzgarda çalıştırılmamalıdır. Periyodik olarak makine mühendisleri tarafından bakımları yapılmalıdır.
  4. sevim ülkü İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    C Sınıfı Uzman
    kule vinçlerin periyodik kontrolü formu varsa paylaşabilir misiniz? yoksa bunu nerden elde edebilirim ?