1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Vinçlerin periyodik kontrolü

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve Erkan Dündar tarafından 17 Kasım 2012 başlatılmıştır.

  1. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    VİNÇLERİN PERIYODİK KONTROLÜ


    Periyodik kontroller Türk Standartlari TS 10116 Kaldirma ve tasima makinalari-vinçler muayene ve deney metotlarina göre yapilir.

    1- Genel Kontrol: Dis kontroldür. Periyodik kontrolü yapilacak vincin genel görünüsü kontrol edilir. Vincin yapisal eksikligi olup olmadigi, yapisal mekanizmasi, baglantilari, platformlar, merdivenler bunlarin muhafaza ve korkuluklari, kabin ve ulasim yollari, disariyi ikaz eden ikaz isaretleri kontrol edilir.

    2- Elle ve Gözle Kontrol: Bu kontroller hem vinç hem de tasiyici araç için yapilir.
    Elektrik Ekipmaninin Kontrolü: Akü, aydinlatma, sinyal sistemleri, korna, akü baglantisi, elektrikli kumandalar ve sistemlerinin kontrolü yapilir.
    Fren Sistemlerinin Kontrolü: Mekanik ve elektrikli frenler ile bu frenlerin çalisma mekanizmalarinin kontrolü yapilir.
    Emniyet Cihazlarinin Kontrolü: Elektrikli emniyet cihazlari ve sinirlama (limit) sistemlerinin kontrolü yapilir.
    Vinç Mekanizmalarinin Kontrolü: Bum, palanga, kanca blogu, kanca, halat, tambur makarasi, pim, burç gibi yük kaldirma ekipmanlari ve baglantilari detaylarinin elle ve gözle kontrolü yapilir.

    3- Emniyet ve Fren Kontrolü: Bu kontroller vinç mekanizmalarinin, kavramalarin ve frenlerin emniyetli is birligini kontrol için yapilir. Yüksüz ve yüklü vincin tüm fonksiyonlarinin çalismasi kontrol edilir. Yük havada asili iken kontrol edilir. (Kaldirma – Durdurma) ve (indirme – durdurma) fren kontrolleri yapilir. Bu islem yaklasik 30 dakika yapilir Frenlerde, kavramalarda kayma, kaçirma olup olmadigi kontrol edilir. Kontrol sonucunda vincin diger kontrollerde oldugu gibi yapi elemanlarinda hasar, baglantilarinda gevseme olmamalidir. Bu kontrol Türk Standartlarina göre 1.1 x YÜK olmalidir.

    4- Yüksüz Kontrol: Vinçlerin ve tasiyicilarin yüksüz durumda iken her hareket mekanizmasinin hareket alanlarinda vinci çalistirarak kontrolü yapilir. Bütün araç ve vinç fonksiyonlari yüksüz kontrol edilir. Bu kontroller uygun zemin seçilerek yapilir. Bilhassa lastik tekerli vinçler destek ayaklari üzerinde kendi agirligi ile kontrol edilir. Destek ayaklari isaretlenerek herhangi bir iç ve dis kaçak olup olmadigi kontrol edilir. Bu islem yüklü kontrolde de aynen uygulanir.

    5- Yüklü Kontrol: Uygun zeminde vinçlerin yapi elemanlarinin ve kapasitelerinin yeterliligini kontrol etmek amaciyla yapilir.

    Kontrol yükü:
    · Isçi sagligi ve Is Güvenligi Tüzügü madde 376’ da maksimum 1,5 x YÜK .· Türk Standartlarinda ise 1,25 x YÜK olarak belirtilmistir. Yaygin olan vinçlerin kaldirma kapasite cetvelinde seçilecek yüklerdir.
    Seçilecek yüke göre:
    · Uygun bum uzunlugu.· Uygun halat sarimi.· Uygun yük mesafesi. · Uygun kaldirma yüksekligi.· Uygun bum açisi seçilerek yapilmalidir.

    Deney yükü yerden.100-200 mm kaldirilir ve en az 10 dakika asili tutulur. Bu sirada bilhassa denge ayaklari olan vinçlerde ayaklar açik, basili ve seçilen yükte 360 dönerek ayak liftlerinde iç ve dis kaçak olup olmadigi tekrar kontrol edilir. Bu kontrol çok mühimdir. Denge ayaklari esit düzleme sahip olacak ve lastikleri yerden kesecek sekilde kaldirilir.

    Sonuçta: Vinç yapisinda çatlak, kalici sekil degisikligi, baglanti elemanlarinda gevseme, hasar, hidrolik kaçak ve sizinti olmamalidir.

    6- Tani Eksikligi Olan Vinçlerin Kontrolü: Özelliklerini, kaldirma kapasitesini bilmiyorsak, gerekli doküman ve bilgilere ulasamamissak; genellikle paletli vinçlerde uygulanacak çözüm sudur:
    Kontrol yapilacak vincin tüm atasmanlari üzerindeyken kendi agirligi kadar yükü (Vincin bum ucundan kancaya kadar gelen donanim agirligi, kanca agirligi, kullanilan aparatlar, sapan ve kilitlerin agirligi ilave edilmelidir.) Yaklasik 3 metre mesafeden kaldirildigini farz ederek test edebiliriz.

    Örnek:
    Toplam agirligi : 20 Ton
    Bum : En kisa bumla
    Halat sarimi : Tam sarim
    Yüke olan mesafe : 3 metre

    Sonuçta: Maksimum 20 ton yükü en kisa bumla, tam halat sariminda, en yakin mesafeden kaldirabiliriz.