1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Vinçlerle ilgili “isçi sagligi ve is güvenligi” kapsaminda yeralan maddeler

Konusu 'İş Ekipmanlarında Emniyet' forumundadır ve Erkan Dündar tarafından 17 Kasım 2012 başlatılmıştır.

  1. Erkan Dündar İSGforum Üyesi

    • Site Yöneticisi
    İl Temsilciliği:
    Trabzon
    Sertifika Numarası:
    47086
    Uzmanlık Sınıfı:
    B Sınıfı Uzman
    Madde 373 Normal Vinçler ile oklu, rayli köprülü, ayakli köprülü, tek rayli, motorlu seyyar, seyyar atelye vinçleri ve platformlu kaldirici arabalar, maçunalar, elektrikli, pnömatik, hidrolik zincirli ve halatli palangalar gibi kaldirma makinalari ve araçlarin tamburlari; kaldiracagi yüke ve kullanilacak halatin çap, nitelik ve sargi sayisina uygun olarak yapilacak ve iki yani gerekli yükseklikte faturali olacaktir.

    Madde 374 Kaldirma makinalarinin çelik halat uçlari, tambur içine saglam bir sekilde baglanacak ve halat üzerindeki kaldirma kancalari en asagi seviyede olduklarinda, tambur üzerinde en az iki tam devir yapacak boyda halat sarili kalmis bulunacaktir.

    Madde 375 Elektrikle çalisan kaldirma makinalarinda, belirtilen üst ve alt noktalar geçildiginde, elektrik akimini otomatik olarak kesecek ve tamburun hareketini otomatik sekilde frenleyecek bir tertibat bulunmalidir.

    Madde 376 Kaldirma makinalari, kabul edilen en agir yükün en az 1,5 katini, etkili ve güvenli bir sekilde kaldiracak ve askida tutabilecek güçte olacak ve bunlarin bu yüke dayanikli ve yeterli yük frenleri bulunacaktir.

    Madde 377 Elektrik veya basinçli hava ile çalisan ve yerden kumanda edilen kaldirma makinalarinin manevra halatlarinda, dolasmalari önleyecek gerekli tedbirler alinacaktir.

    Madde 378 Kaldirma makinalari ve araçlari her çalismaya baslamadan önce , operatörleri tarafindan kontrol edilecek ve çelik halatlar, zincirler, kancalar, sapanlar, kasnaklar, frenler ve otomatik durdurucular, yetkili teknik bir eleman tarafindan üç ayda bir bütünüyle kontrol edilecek ve bir kontrol belgesi düzenlenerek isyerlerindeki özel dosyasinda saklanacaktir.

    Madde 379 Kaldirma makinalarinda yüklerin kaldirilmalari, indirilmeleri veya tasinmalari, yetistirilmis manevracilar tarafindan verilecek el ve kol isaretlerine göre yapilacaktir.

    Madde 380 Bir kaldirma makinasinda birden çok isçi görevli bulundugu hallerde, kaldirma makinasi operatörü, baglayici, sapanci veya diger görevlilerden yalniz birinden isaret alacak ve isaretçi, operatör tarafindan kolayca görülebilecek yerlerde duracaktir.
    Operatör, her kim tarafindan verilirse verilsin, her dur isaretini daima yerine getirecektir.

    Madde 381 Yükler dik olarak kaldirilacaktir. Bunlarin egik olarak kaldirilmasi zorunlulugu oldugu hallerde manevralar, sorumlu bir elemanin gözetiminde yapilacak ve yük sallanmalarina ve yükün kötü durumuna karsi, gerekli tedbirler alinacaktir.

    Madde 382 Kaldirma makinalarinin operatörleri, özellikle eritilmis maden potalari veya elektrikli miknatislarla tasinan parçalari ve benzeri tehlikeli yükleri, çalisanlar üzerinden geçirmeyeceklerdir. Bu gibi yükler tasinmadan önce, operatör tarafindan sesli bir sinyal verilecek ve isçiler tehlikeli bölgeden ayrilincaya kadar, kaldirma ve tasima isleri durdurulacaktir.

    Madde 383 Indirilen bir yükün altinda sapan halatinin çekilmesi için kumanda vermeden önce isaretçi, isçilerin güvenligini saglayacaktir.

    Madde 384 Kaldirma makinalarinin yüksüz hareket ettirilmeleri gerektiginde, istifçi veya sapancilar, isaretçiye hareket isaretini vermeden önce denk veya sapan halatlarini kancalara uygun bir sekilde takacaklar ve operatörler de kancalari, yeterli bir yükseklikte tutacaklardir.

    Madde 385 Operatörler, kaldirma makinalarinda bir yük asili bulundugu sürece makinalarinin basindan ayrilmayacaklardir.

    Madde 386 Elektrikli miknatisli vinç, dinlenme halinde iken, miknatislar vinç üzerinde asili olarak yüksekte birakilmayacak, bunlar ya dogrudan dogruya yere degdirilecek veya bu is için yapilmis platformlar üzerine indirilecektir.
    Miknatislar kullanilmadiklarinda, vinç üzerinden çikarilacaktir.

    Madde 387 Açik havada çalisan vinçlerin kabinleri kapali olacak ve bunlarin operatöre en genis görüs alanini saglayacak sekilde yukari kaldirilabilen sürgülü pencereleri bulunacak ve soguk havalarda, uygun sekilde isitilacaktir.

    Madde 388 Hareket halindeki vinç kabinleri içinde veya vinç arabalari üzerinde, yalniz görevli kimseler bulunacak ve vinç operatörleri, hiçbir kimsenin yük üzerine binmesine veya bos halat veya kancalara asilmasina izin vermeyecektir.

    Madde 389 Kaldirma araçlarinin kancalarinin güvenlik kat sayisi (tasima gücü) tasiyacaklari yükün en az el ile çalistirilanlarda 3 katina, mekanik olarak çalisanlarda 4 katina ve erimis maden veya yakici veya asindirici (korozif) maddeler gibi tehlikeli yükleri tasiyanlarda ise, 5 katina esit olacaktir.

    Madde 390 Açik havada ray üstünde çalisan vinçlerde, rüzgarin etkisi hesaplanacak ve bunlarda takozlama, baglama yapilacak ve sürgü güvenlikli fren tertibati bulunacaktir.

    Madde 391 Tek rayli askili vinçlerde aski milinin kopmasi halinde, yükü askiya alabilecek bir veya birkaç güvenlik baglantisi bulunacaktir.

    Madde 392 Ray üstünde çalisan vinçlerde, vincin ve vinç arabasinin üzerinde gidip geldikleri raylarin her iki basinda ve en az tekerleklerin yariçapi yüksekliginde takozlar bulunacak, köprülü ve asma vinçlerin, köprü ve vinç arabasi tekerleklerinde, uygun el, kol ve ayak koruyuculari bulunacaktir.

    Madde 393 Tek rayli vinçlerin geçtikleri yollar, serbest tutulacak ve bu yollar, çizgilerle açikça belirtilecektir.

    Madde 394 Ray üstünde çalisan vinçlerde, vinç kabinine ve vinç köprü geçitlerine çikmayi saglayan sabit merdivenlerle vinç köprülerin her iki tarafinda ve köprü boyunca en az 45 santimetre genisliginde geçit veya sahanliklar bulunacaktir.
    Vinç kabin geçitlerinin köprü üzerinde güvenle geçmeleri saglanamadigi hallerde, vinç köprüsünün her iki basina ve köprü geçitlerine dikey vaziyette en az 40 santimetre genisliginde saglam yapili, uygun sekilde korunmus geçit veya sahanliklar yapilacaktir.

    Madde 395 Vinç arabasinin geçit ve sahanliklari ile bunlarin altina ve üstüne rastlayacak sabit tesisler arasinda 180 santimetreden az açiklik birakilmayacaktir.

    Madde 396 Köprü ayakli gezer vinçlerin geçtigi yol boyu ve raylari her iki tarafi sürekli olarak serbest tutulacak ve buralar en az 75 santimetre eninde olacaktir.

    Madde 397 Rayli vinçlerde kumanda tertibati ve operatörlerin bulundugu kabinler, yanmaz malzemeden ve açik havada çalisanlarinki de ayrica dis etkilere dayanikli malzemeden yapilmis olacaktir.
    Kabinler, operatörün bütün manevra alanini kolaylikla görmesini saglayacak ve manevra için tehlikesizce disariya sarkabilecegi sekilde yapilmis olacaktir.
    Kabinlerde, operatörleri yakici ve korozif maddelerin siçramasina karsi koruyacak tedbirler alinacak ve bunlar, zararli uçucu maddelerle, zehirli duman, gaz ve buharlardan en uygun ve etkili sekilde korunacaktir.
    Kabinler, titresimleri önlemek için, iyi ve saglam bir sekilde tespit edilmis olacaktir.
    Ariza halinde vinç operatörünün, kabini güvenlikle terk edebilmesi için; kabinde lüzumlu halat, ip, merdiven veya diger uygun bir inme araci bulundurulacaktir.

    Madde 398 Rayli vinçlerin kabin kapilarinin sahanlik veya geçit seviyesinden 30 santimetreden daha yüksekte bulundugu hallerde, bu kapilarin önüne uygun basamaklar yapilacak ve kabinlerde, kum dolu bir kova veya elektrik akimi iletmeyen madde ile doldurulmus bir yangin söndürme aleti bulundurulacaktir.

    Madde 399 Rayli vinç kabinleri içinde bulunan ana salterden baska, kabin dami üzerine ve geçitten kolay erisilir bir yere veya isyeri tabaninin uygun bir yerine, yalniz vinci durduran ikinci bir ana salter konulacaktir.

    Madde 400 Rayli vinçlerin yükseltmeyi sinirlayici tertibati, dogrudan dogruya vincin kasnagi veya kancasi tarafindan harekete geçirilecek uygun akim kesme tertibatli ve yükün, beklenmedik bir anda inmesini önleyebilecek sekilde yapilmis olacaktir. Bu tertibat, vincin, fren tesisatina bagli olarak çalisacak ve rayli vinç operatörleri çalismaya baslamadan önce ve çalismanin bitiminde, bu tertibati çalistirarak kontrol edeceklerdir.

    Madde 401 5 ton veya daha fazla yük kaldiran rayli vinçlerde, 2 elektrikli fren veya bir elektrikli ve bir mekanik fren bulundurulacaktir.

    Madde 402 Açik havada çalisan rayli vinçlerde, yük kancasini sürekli olarak aydinlatabilecek ve vinç üzerinde baglanmis lambalar bulunacaktir.

    Madde 403 Vinç köprülerinin hareketini kontrol için, bu köprülerde kollu el frenleri veya pedalli ayak frenleri bulunacaktir.

    Madde 404 Asma vinç kaidelerinin tekerleklerinde, tekerlek koruyuculari ve bunlarin yaninda vinci tespit için uygun tertibat bulundurulacaktir.

    Madde 405 Vincin veya kaldirilan hareketi esnasinda çalisanlari uyarmak için operatör, sesi açikça isitilebilen zil, çan ve benzerleriyle isaret verecek ve bunlar hareket halinde devamli olarak çalacaktir.

    Madde 406 Rayli vinçlerde ana salterleri açmadan önce operatörler, bütün kumanda kol ve dügmelerinin stop durumunda oldugunu kontrol edecekler ve elektrik akiminin kesildigi hallerde, bütün kumanda sistemini stop durumuna getirecekler ve bu durumu, akim tekrar verilinceye kadar degistirmeyeceklerdir.
    Kabinleri terk etmeden önce, rayli vinç operatörleri, bütün kumanda tertibatini stop durumuna ve ana salterleri de açik duruma getireceklerdir.

    Madde 407 Ayni yükü kaldirmak için, iki rayli vincin birlikte çalistirilmasi halinde, her iki vinç operatörüne, yalniz bir isaretçi tarafindan kumanda verilecek ve vinçlerin hareketlerinde ahengi saglayacak özel tedbirler alinacaktir.

    Madde 408 Yüklerin vinçlerle asili olarak tasinmasinda görevlendirilen isaretçi veya isçiler yüklerinin önünde gidecek, ray makaslarini kontrol edecek ve yüklerinin bir kimseye veya herhangi bir engele çarpmayacak bir yükseklikte tasinmasini saglayacaklardir.

    Madde 409 Rayli vinçlerin onariminda, bu vinçlerin altina dösemeli bir iskele kurulacak veya bir ag çekilecek ve tekerlekleri içten ve distan uygun sekilde takozlanacaktir.

    Madde 410 Vince ait agir parçalarin indirilip kaldirilmasi için vinç üzerinde caraskal veya makaralarin takilabilecegi çelik kollar, halkalar veya benzerleri bulunacaktir.

    Madde 411 Rayli vinçler üzerinde herhangi bir onarima baslamadan önce, bütün kumanda tertibati, stop durumuna getirilecek, iki ana salter açilacak ve bunlardan biri, sikica baglanacaktir.
    Vinç üzerine ve uygun yerlere, onarim yapildigina dair uyarma levhalari konulacaktir.
    Ayni ray sebekesi üzerinde baska vinçler çalistiginda, bunlari uygun uzaklikta durduracak takozlar konulacak veya ayni isi görecek baska tedbirler alinacaktir.

    Madde 412 Halat tamburlarinin ve millerin veya motor bobinlerinin sökülmesinden evvel kaldirma halatlari, tamburlar üzerinden çikarilacaktir. Ancak, bunun saglanmadigi hallerde, tamburun ani olarak dönmesi önlenecektir.

    Madde 413 Rayli vinçlerde yapilan onarimin bitiminde, bütün koruyuculari yerlerine takilacak ve vinç harekete geçirilmeden önce onarimda kullanilan bütün araç, gereç ve malzeme kaldirilmis olacaktir.

    Madde 414 Motorlu seyyar vinçlerin kaldiracaklari en agir yükler, kabinlerin içinde veya disinda yazili olarak belirtilecek ve kollu vinçlerde ayrica yatiklik ve ok mesafelerine göre kaldirilmasina izin verilen en agir yükler, ayni sekilde gösterilecek ve bunlardan en agir yükten fazlasi kaldirildiginda, durumu bildiren sesli ve isikli otomatik bir uyarma tertibati bulundurulacaktir.

    Madde 415 Vinç operatörlerinin kaymasini önlemek için, motorlu seyyar vinçlerin platformlari, tahtadan veya damarli metal plakadan yapilmis olacak ve buharla çalisan motorlu seyyar vinç kabinlerinin içinde, bir yandan digerine rahatça girmeyi saglayacak bir geçit bulunacaktir.

    Madde 416 Motorlu vinçlerle yük kaldirilirken veya vinç yer degistirirken sesli ve isikli uyarma yapilacak ve bunlarin gece çalismalarinda farlari ve arkalarinda stop lambalari yakilacak ve kabinler uygun sekilde aydinlatilacaktir.

    Madde 417 Motorlu vinçler ray üzerinde hareket ettiklerinde, makaslar görevliler tarafindan idare edilecek ve operatörler vinç sasesini veya vinç okunu herhangi bir yere degmeyecek sekilde ayarlayacak, çalismalarin bitiminde veya geçici duraklamalarda vinci frenleyecek, oklari uygun mesnetler üzerinde yatiracak ve makinalari durduracaklardir.

    Madde 418 Oklu vinçlerde oklarin yatikliklarina ve vinç arabasinin durumuna göre, tasinabilecek en agir yükler, vinç arabasinin veya okun uygun bir yerinde gösterilecek ve bunlarda en agir yükten fazlasi kaldirildiginda, durumu bildiren sesli ve otomatik bir uyarma tertibati bulundurulacaktir.

    Madde 419 Seyyar vinçlerin, platformlu kaldirici arabalarin ve benzerlerinin tekerlekleri korunacak, bunlarda el ile çalisan sesli uyarma tertibati bulunacak ve bunlarin elektrikle çalisanlari, uygun ve yeterli sekilde topraklanacaktir.

    Madde 420 Geçme (teleskopik) platform tipli kaldirici arabalarda, yükselen üst kismin birdenbire inmesini engelleyecek otomatik sürgülü veya benzeri uygun tertibat bulunacak ve bunlar elektrikle çalistiklarinda, platformun yükselmesini ve inmesini sinirlayacak bir tertibat yüklerin indirilmesini ayarlayan elektrikli veya mekanik bir fren bulunacaktir.
    Bunlar yüklü olarak yer degistirildiklerinde, devrilmelerini önlemek için, platformlar yere yakin tutulacaktir.

    Madde 431 Çelik halatlarin güvenlik kat sayisi 6’dan asagi olmayacak ve halatlarin ek yerleri, halkalari, baslik ve baglantilari halatlarin kaldiracagi en agir yüke dayanikli olacaktir.

    Madde 432 6 bükümlü çelik halatlarin 50 santimetre veya özel çelik halatlarin 1 metre boyunca dayanimlarini, asagida gösterilen miktarlarda kaybetmis olanlari kullanilmayacaktir.
    · 7 telli çelik halatlarda % 12,· 19 telli çelik halatlarda % 20,· 37 telli çelik halatlarda % 25,· 61 telli çelik halatlarda %25,· Üçgen bükümlü özel çelik halatlarda %15,· Nufsele özel çelik halatlarda % 20.

    Madde 433 Çelik halatlarin baglanti kisimlarinda tellerin asinmasi, kopmasi ve baglantilarinin gevsemesi gibi hallerde, halatin 1-3 metresi uygun sekilde kesilecek ve halatin baslari, yeniden uygun sekilde baglanacaktir.