1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Yük emniyet sistemi ar-ge faaliyetleri::iso 13849-1 standardına uymak zorunlu mu?

Konusu 'Elle ve Mekanik Yük Taşıma' forumundadır ve musti463 tarafından 9 Aralık 2014 başlatılmıştır.

  1. musti463 İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Merhaba ben elektronik mühendisiyim. Vinçlerde kullanılmak üzere Yük emniyet sistemi ar-ge faaliyetleri yürütmekteyiz. Yapacağımız cihazın Türkiye de satışa çıkabilmesi ve kullanılabilmesi için ISO 13849-1 standardını sağlamak zorundamıyız? veya uymak zorunda olduğumuz standartlar vs. var mıdır?

    Yapacağımız yük emniyet sistemini kısaca açıklayayım. Vinçlerin kaldırdığı yükün ağırlığını, kaldırma kolunun uzunluğunu ve açısını, rüzgar hızını operatör kabini içerisinde bulunan bir ekranda, operatöre gösteren ve vinç kapasitesini zorlamaya başladığında sesli ve görsel uyarı veren ve bunun yanında vincin kaldırma hareketini kesen bir cihazdır.
  2. Adnan Tunç İSGforum Üyesi

    Sertifika Numarası:
    52675
    Uzmanlık Sınıfı:
    Uzman Adayı
    Bu konuyla ilgili TSE'den ve Türk Patent Enstitüsünden bilgi alabilirsiniz.
    Ancak yerinizde olsam, projemin detaylarını bu kadar açık paylaşmazdım. Çıkar hızlı bir mühendis, alır patentini; sıkıntı yaşarsınız sonra.
  3. SRZ Technic İSGforum Üyesi

    Uzmanlık Sınıfı:
    Diğer Belge
    Firma / Kurum:
    SRZ Teknik Ölçümler
    Bildiğim kadarıyla standartı sağlaması gerekiyor. İnternette şöyle bir bilgi bulmuştum belki işine yarar.




    Standardizasyon durumu

    EN 954-1'in yerini alan EN ISO 13849-1 standardı, "makine emniyeti" sektöründe emniyetle ilgili kontrol sistemlerinin tasarımıyla ilgili ana standarttır. EN ISO 13849-1'in Avrupa versiyonu (şu anda 2008 versiyonu), 2006 yılında kabul edilmiştir.
    EN ISO 13849-1, ayrıca, Makine Direktifi kapsamında uyumlandırılmış standart olarak AB Resmi Gazetesi'nde de yayınlanmıştır. Bu bağlamda, uygunluk şartı bu standart için de geçerlidir.

    Kimler halen EN 954-1'i uygulayabilir?
    Kimin halen EN 954-1'i uygulaması gerektiği ya da uygulayabileceği sorusu, iki sınır koşuluyla cevaplanmaktadır. Bir yanda, EN ISO 13849-1:2009, EN 954-1 standardının doğrudan halefidir. EN ISO 13849-1 son yeni bir gelişme düzeyi oluşturmuş olup, diğer bir taraftan, EN 954-954-1 Makine Direktifi temel gereksinimiyle bundan böyle uyumlu değildir. Öte yandan, bu gözlem, ikinci husus ile tanımlanmaktadır. Bugüne dek, EN ISO 13849-1'e atıfta bulunan güncellenmiş sürüme sahip olmayan pek çok ürün standardı (C Standartları) olmuştur. Bununla birlikte, EN 954-1'e yapılan atıflar çoğu zaman yalnızca EN ISO 13849-1 ile kendi bütünlükleri içerisinde çözümlenemediğinden ötürü, bu standartların kullanıcıları halen, EN 954-1'e bağımlıdır ve böyle durumlarda, EN 954-1 en yüksek gelişme düzeyi olarak görülmelidir.

    EN 954-1'in yeniden düzenlenmesinin asıl nedenleri nelerdi?
    EN 954-1, 1996 yılından beri makine emniyet sektöründeki emniyetle ilgili kontrol devrelerinin tasarımını tanımlamıştır. Halen kullanımdadır, ancak programlanabilir elektronik sistemlerle ilgili gereksinimleri yeterince içermemektedir. Diğer eleştiriler ise, risk seviyesi ve kategori arasındaki ilişkinin her zaman mantıklı olmamasıdır. Ayrıca, genel görüş, olasılıkçı düşüncelerin de emniyet özellikleriyle birlikte kullanılması gerektiği yönündedir.

    Ne değişti?
    EN ISO 13849-1'deki önemli bir revizyon, emniyetle ilgili kontrol sistemlerinin değerlendirmesine olasılıkçı yaklaşımdır. Revizyonun amacı, modern devreleri değerlendirmek için acil ihtiyaç duyulan olasılıkçı tekniklerin EN 954-1'e dahil edilmesidir. Kilit aşama, kanıtlanmış kategorilerin kullanılmasına devam edilmesi, ancak aynı zamanda niceliksel emniyetle ilgili özelliklerin de değerlendirilmesiydi.

    Performans seviyeleri (PL) kullanılmaya başlandı; bunlar kategorilere dayalıdır ve aşağıdaki parametrelerle açıklanır:

    • Kategori (yapısal gereksinim),
    • İlk arızaya kadar geçen süre ( MTTFd )
    • Hata teşhisi kapsamı (DC) ve
    • Genel nedenlerden kaynaklanan arıza (CCF).


    Altı adımda hedefinize ulaşın!

    EN ISO 13849-1'in kabul edilmesi, makine tasarımı için yeni prosedür gereksinimlerine neden olmuştur. Bir kontrol sisteminin emniyetle ilgili parçalarının tasarımı, çeşitli aşamalarla tamamlanan bir süreçtir.

    Aşama 1 - Emniyet fonksiyonu gereksinimlerinin tanımlanması
    Her şeyden önce, her emniyet fonksiyonundan beklenen özelliklerin belirlenmesi gerekir. Bu aşama en önemlisi ve bazı durumlarda en zorudur. Örneğin, bir makinede emniyet kapısının korunması için, emniyet kapısı açıkken tehlikeli hareketlerin durdurulması gerekir; emniyet kapısı açıkken makinenin tekrar başlatılması mümkün olmamalıdır.

    Aşama 2 - PL gerekli performans seviyesinin belirlenmesi
    Risk ne kadar büyükse, kontrol sisteminin gereksinimleri de o kadar büyüktür.
    Güvenilirlik ve yapının katkısı, kullanılan teknolojiye göre farklılık gösterebilir. Her tehlikeli durum seviyesi "a"dan "e"ye beş aşamada sınıflandırılır. PL "a"da, kontrol fonksiyonunun riskin azaltılmasına olan katkısı düşükken, PL "e"de yüksektir. Yukarıda tanımlanan emniyet fonksiyonunun gerekli performans seviyesini ( PLr ) belirlemek için risk grafiği kullanılabilir.

    Aşama 3 - Emniyet fonksiyonlarının tasarımı ve teknik olarak gerçekleştirmesi
    Aşama 1'de açıklanan "emniyet kapısı kilidi" emniyet fonksiyonu, kontrol önlemleriyle gerçekleştirilir. Emniyet kapısı kilidi, PSENcode gibi kodlu bir yakınlaşım şalteri kullanılarak hayata geçirilebilir. Bu, izleme fonksiyonlarının etkinliği azaltılmadan seri olarak birçok emniyet kapısını bağlamayı sağlar. Kodlama kapsamlı manipülasyon koruması sağlar.
    Sensörler, PNOZmulti gibi çok fonksiyonlu bir emniyet sistemi kullanılarak değerlendirilir. Sürücü, pozitif kılavuzlu kontaktlar ile iki kontaktör kullanılarak kapatılır.

    Aşama 4 - Performans seviyesinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi
    Emniyet fonksiyonu, ulaşılan performans seviyesini belirlemek için üç bölüme ayrılır: giriş, lojik ve çıkış. Bu alt sistemlerin her biri, emniyet fonksiyonuna katkıda bulunur. Pilz bileşenleri için gerekli olan tüm performans verileri mevcuttur. Pilz, bu amaç için basit bir hesaplama aracı (PAScal)sunmaktadır.

    Aşama 5 - Doğrulama
    Bu aşama, ulaşılan performans seviyesinin gerekli performans seviyesiyle ne derece uyuştuğunu belirler. Ulaşılan PL, risk değerlendirmesinde gerekli görülen PL r'den büyük veya eşit olmalıdır. Bu durum, makine tasarımı için "yeşil ışık" anlamına gelir.

    Aşama 6 - Onay
    Emniyet sistemlerinin tamamen niceliksel gereksinimlerinin yanı sıra, sistematik arızaları önlemek de çok önemlidir.
  4. Ersin Bozkurt Forum Yöneticisi

    • Forum Yöneticisi
    Sertifika Numarası:
    43934
    Uzmanlık Sınıfı:
    A Sınıfı Uzman
    Firma / Kurum:
    Makina mühendisi