1. İSGForum'a Hoş Geldiniz..
    İSGForum gerçek hayatta 'İş Güvenliği ve Çevre' adına yaşadığınız her şeyi olduğu gibi burada paylaşmanızı, kişilerle iletişim kurmanızı sağlar. Fotoğraf albümü, durum güncelleme, yorum, konu, mesaj vb. şeyleri istediğiniz herkese paylaşabilirsiniz. Üniversite arkadaşlarınızı bulabilir, onları takip edebilir ve onlarla iletişim kurabilirsiniz. Duvarlarına yazarak yorum formatında sohbet edebilirsiniz. İSGForum ile ortamınızı kurabilir, kişilerle fikir - bilgi alışverişi yapabilir ve etkinlikler düzenleyebilirsiniz. İSGForum'un tüm hizmetleri kuruluşundan beri ücretsizdir ve ücretsiz olarak kalacaktır. Daha fazla bilgi için site turumuza katılmak ister misiniz? O zaman buraya tıklayınız :) Giriş yapmak ya da kayıt olmak için .

Yaşam çizgisi : lastik

Konusu 'Trafik Yönetimi ve Kontrolü' forumundadır ve ISGforum.net tarafından 7 Nisan 2014 başlatılmıştır.

  1. ISGforum.net ISGForum Inc.

    • Site Yöneticisi
    YAŞAM ÇİZGİSİ: LASTİK

    Motosikletinizin üstündeyken, aracınızın tüm kondisyonu hayati önem taşır. Fakat lastik, bu konuda en önemli ekipmandır.

    Motosiklet ya da scooter’ın yol ile tek temas noktası lastiktir. İki lastiğin yol ile toplam temas yüzeyi ise iki kredi kartı yüzeyine eşittir. Dolayısıyla lastiklerinizin kalite ve performansını korumak çok önemlidir. Lastik, birçok mamulün bir araya gelmesiyle oluşmaktadır. Kuşak yapılarına göre radyal ve çarpraz katlı olmak üzere ikiye ayrılırlar. Lastiğin asıl görevleri; araca yön vermek, aracı taşımak ve konforu sağlamak olarak sıralanabilir. Lastiğin bu görevleri doğru olarak yerine getirebilmesi için en önemli unsur, lastiğin içindeki doğru hava basıncıdır. Bir çok kullanıcı tarafından es geçilen bu konu aslında hayati önem taşır.


    [​IMG]


    LASTİKLER NE ZAMAN DEĞİŞTİRİLMELİDİR?

    Eğer lastiğinizde tamir edilemeyecek bir hasar varsa, lastikte düzensiz aşınma meydana gelmişse, lastik diş derinliği 1 mm veya altındaysa ve lastiğiniz yaşlanma belirtisi göstermişse, lastiğinizin değişim zamanı gelmiş demektir. Fabrika çıkışında yeni araç üzerine takılmış lastikler orijinal ekipman olarak adlandırılır. Motosiklet üreticisinin ve lastik üreticisinin önerileri doğrultusunda, yük indeksi ve hız sembolüne uymak koşuluyla araca farklı lastiklerin takılması mümkündür.

    [​IMG]


    LASTİK NASIL OKUNUR?

    Lastiğin yanak kısmı, lastik hakkında tüm bilgileri gösteren bilgilerle doludur. Dilerseniz örnek bir lastikle bu bilgilere bir göz atalım.

    1)Lastik markasının ismini gösterir.
    2)Lastiğin kuşak yapısını gösterir, bu lastik radyaldir.
    3)Lastiğin dönüş yönünü gösterir. Bu lastiğin okun yönüyle birlikte arka lastik olduğunu anlayabiliyoruz.
    4)Lastiğin ölçüsünü gösterir. Bu lastiğin ölçüsü 180/55 ZR 17 dir. 180; lastiğin sırt kısmının mm olarak genişliğini, 55; yüksekliğin sırt kısmına olan oranını, ZR; 240 km/s hız ve üstüne çıkabilen radyal bir lastik olduğunu ve 17; inç olarak jant çapını gösterir.
    5) M/C lastiğin motosiklet için üretilmiş olduğunu gösterir. 73W; 73 yük indeksini gösterir yani lastiğin taşıyabileceği maksimum ağırlığın indeksidir, burada 365 kg’a karşılık gelir. W ise lastiğin hız sembolüdür, bu lastiğin 270 km/s hıza dayanıklı olduğunu gösterir.
    6)Lastiğin sırt deseninin ismidir.
    7)A.B.D. ve Kanada yönetmeliklerine uygun maksimum yük kapasitesini ve hava basıncını gösterir.
    8)İç lastikli veya iç lastiksiz kullanımı gösterir. Tubetype iç lastikli, Tubeless iç lastiksiz kullanım içindir.
    9)D.O.T., Amerika lastik standartlarına uygunluğunu gösterir. Devamında gelen kodlar ise üretici kodlarıdır. Bu örnekte; HB lastiğin üretildiği fabrika kodu, B2 kalıp kodu, 981T opsiyonel kod, 1908 üretim haftası ve yılını gösterir.
    10) Lastiğin ECE R-75 onay numarası; Amerika ve Avrupa standartlarına uygunluğunu gösterir.
    11) Lastiğin üretildiği ülkeyi gösterir.


    LASTİK İLE İLGİLİ DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER:

    Lastiklerin sökülmesi ve takılması, şişirilmesi ve balansı uygun malzemelerle nitelikli personel tarafından aşağıda belirtilen konular göz ardı edilmeden yapılmalıdır:

    Lastik seçiminde araç üreticisinin tavsiyelerine ve yasal zorunluluklara uyulması gereklidir. Bu zorunluluklar lastik ebadı, hız sembolü ve yük indeksinden oluşmaktadır. Lastik takılmadan önce, lastiğin iç ve dış yüzeyi kontrol edilmelidir. Lastik sökme, takma, balans ve lastik hava basıncı prosedürlerine uyulmalı ve supap her lastik değişikliğinde sistematik olarak değiştirilmelidir. Lastik yanaklarında belirtilen montaj talimatlarına dikkat edilmelidir (dönüş yönü veya montaj yönü). Araç üreticisi tarafından önerilen hava basıncının uygulanması gereklidir. Göz ardı edilse de hava basıncı, lastiğinizin ömrünü ve dolaylı yoldan sizin geleceğinizi etkilemektedir. “Keşke” demeden önce hava basıncının önemini dikkate almalısınız. Lastiğiniz patladığında, tamir edilebilir olduğunu anlamak icin lastiği içten ve dıştan incelemek gerekir. Lastiğin tamiri uzman kişiler tarafindan yapılmalıdır. Supap'tan uygulanan lastik tamir spreyleri sadece geçici bir çözümdür ve en kısa zaman da bir uzmana gösterilmelidir. Kalıcı olarak deforme olmuş (parça kopmaları, lastikte içten ve dıştan çatlamalar vb.) lastikler kullanılmamalıdır. Lastikler kuru, havalandırılmış, karanlık ve ısısı kontrol altında olan ortamlarda saklanmalıdır. Yeni alınan lastikler ideal performansını yakalayana kadar, ilk 100 km'lik bir mesafede ani frenleme ve ani hızlanmalardan kaçınılmalı, araç ortalama bir hızda kulanılmalı ve viraj açıları düşürülmelidir. Lastiğin temizliğinde kesinlikle kimyasal madde kullanılmamalı, parlatma işlemi için sadece lastiğin kenarlarına arap sabunu sürülerek yapılmalıdır. Arap sabunu lastiğin çatlamasına neden olmaz ancak diğer tüm kimyasallar çatlağa neden olur. Son olarak lastik hava basınç kontrolünüzü düzenli olarak haftada 1 yaptırmanız gereklidir. Buradaki önemli konu ise lastik basınç ünitelerinin kalibre olup olmamasıdır. Sizlere tavsiyemiz aracınızın lastiklerini araç servislerinde veya lastik servislerinde sürekli kalibre edilen hava basınç ünitelerinde şişirmenizdir.

    LASTİK HIZ SEMBOLÜ VE YÜK İNDEKSİ

    [​IMG]